Norsk Skogkatt iFokus

Norsk Skogkatt

Etikett: 03-avel-genetik-uppfödning
Läst 1236 ggr
Labolina_73
0

Ang avelshane.

FlörtHej, Jag har 2 st honor som jag ska para i början av nästa år, Vem av dom det blir först är inte bestämmt,, det beror helt på vilken hane som jag hittar först och vem denne hanne passar till.. :-)

Mina honor heter Sunnygirls Augusta, finns på min hemsida samt i mitt album. Och Paviljongens Alva Anemone (Maja). Augusta är blå-vit bicolor tabby och Maja är Svart.

En av hanarna vill jag ska vara röd eller cremefärgad. Den andra hanen är jag ännu inte säker på..

Kom gärna med förslag?!?!? Har ni en hanne som passar, detta kommer nu inte att ske förrän i början på nästa år,, ca januari-fabruari. Augusta blir 1 i dec och Maja blir 1 i januari.. så efter det att båda blivit ett år.

Margona
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej, jag har en liten kille som är rödsilver tigré. Han heter S*Frostvikens Amadeus och är en trevlig och social katt. Amadeus är dock fortfarande väldigt ung, bara 5 månader. //Margona

Seerath
0

Ska det vara utan vitt?

Labolina_73
0

Seerath
Det spelar ingen roll.. Kan vara utan och kan vara med,, ingen betydelse så länge allt annat passar bra.. :-)

Labolina_73
0

Margona
Han ser superfin ut… Skicka ett mail till mej.Skrattande

Seerath
0

Jag har två hanar varav den ena är en snart 8 mån gammal ds0324.

Labolina_73
0

Seerath

Han var ju oxå snygg,,, eller fin,, hehe vad säger man på en i den åldern.. :-)

Hehe kanske blir det så att jag tar rött / creme till dom båda.. ;-)

Seerath
0

Har du ställt ut flickorna nåt?

Mulan
0

Ett litet tips kan vara att kolla typen före färgen.. Flört Skogisar får inga poäng för färg, som bekant… Och alla vill vi väl föda upp så rastypiska skogisar som möjligt..Glad

Labolina_73
0

Mulan
Ja jo det e ju såklart sant,,, men om man kan få både och så vore det ju toppen.. :-)

Labolina_73
0

Seerath
Japp det har jag,,, första med Augusta kom hon ex 4,

andra med Augusta fick hon ex 1 och första med Maja fick hon ex 1..

du då?

Seerath
0

Rödingen är den enda av mina katter som inte blivit uställd än men jag planerar att ställa ut honom den 1 oktober och mitten på oktober som junior sen blir det därefter som vuxen.

Seerath
0

Vad som kan vara bra att tänka på till att börja med är om stamtavlorna passar ihop. Sen kan du fundera på bedömningarna dina katter fått och välja en hane som uppväger deras nackdelar och förstärker de fördelar du tycker är viktigast, men glöm inte  temperamentet! Dessutom kan vara bra att fundera över vilka tester som är viktiga för dig.

Labolina_73
0

Seerath

hej, Ja jo jag vet,,, det är väldigt mycket att tänka på.. det är därför jag börjar nu i god tid innan för att hitta en bra hane till mina honor.. (olika hanar)

Ja, jag har ju bara 2 bedömningar på Augusta och bara en på Maja, där står det inte så mycket om deras nackdelar.. ´bra iofs men svårt när man ska leta efter något som ska uppväga..

Jaa,, det är ju helt klart tur att det är tid kvar… :-) Parningen ska ju inte ske förän ca februari, så tid är det ju,,, gäller ju bara att hitta en bra hane och sedan vänta in löp då i krokarna av feb. Men men,,, din andra hane?? hur e han?? :-)

mvh Linda

Seerath
0

Mina två pojkar är väldigt olika i typ. Min äldre, svartsilverpojken, har en väldigt grov benstomme och är väldigt stor rent allmänt. Han har väldigt fin och rund panna, relativt bra öron och en riktigt bra look. Hans haka är dock ett mysterium då den ibland ser väldigt bra ut och ibland väldigt liten.

Rödsilverpojken är däremot vääääldigt långsträckt. Allt är långt på honom men han är inte lika grov.

Sen beror det på smak vad man föredrar. :)

Ingen av dom har ju växt klart på långa vägar så man får ju se vad som händer i framtiden också.

Denna kommentar har tagits bort.
Sissi
0

Hej!

Jag har två stycken kull bröder som blir 1 år den 3 januari.
Dumle är rödtigré & vit & brorsan Japp är bruntigré & vit.

Mer info finns på vår hemsida!

Cool Sissi

*** Sissi Johansson - S*Tam-Trion's ***

Labolina_73
0

Sissi
Oj,, vilka snygga,, båda 2.. :-)

Huvvaligen,,, detta kommer att blir assvårt ju.. Fundersam

Labolina_73
0

Lägger in en bild på mina juveler.. :-)  Inte världens bästa bild men.. Oskyldig Dom är ju inte still.. eller så är dom trötta.. Flört

Aja man ser ju iaf deras färg och hur dom ser ut.. :-)

Seerath
0

En sak att tänka på är att om det är honans första parning är det ännu lägre chans att det tar direkt så du kan behöva besöka hanen igen och därför kan det vara en ide att välja en hane nära till om det skulle finnas någon lämplig. Dessutom borde du helst välja en hane som parat förut så att du inte har två nybörjare, har man otur kan dom försöka i all evighet utan att få till det.

Tänk också på att olika personer kan ha olika pris på hankatterna, en del är väldigt dyra.

WesthKiowas
0

#19 kanonbra tips att det är bra om hanen har parat förut om honan inte haft kull förut. Men jag måste få säga att jag tillhör nog de som är lite dyrare på parning och jag anser att man ska inte välja hane efter priset. Det viktiga är att man väljer en hane som man tror kan tillföra något positivt och då får inte priset vara så viktigt. Förhoppningsvis så säljer man ju kattungarna och får då tillbaka det man lagt ut på hane. Som hankattsägare utsätts man även för risken att få in smitta i katteriet om man har otur och då tycker jag att det är legetimt att inte vara för billig.

Mvh Camilla Glad

Besök gärna min hemsida S*WesthKiowa's Norska Skogkatter

Kattungar planeras!

Seerath
0

Jo men har sett vissa hanar som är dyrare än andra utan anledning, mer det jag tänkte på. Finare hane och högre titel ger dyrare pris men det finns ju dom som har priser som ligger väldigt högt över vad andra tar, han behöver inte ens vara så snygg. Det är inte som att man kan anta att ju högre pris desto bättre hane heller och det är inte alltid så lätt för en nybörjare att avgöra.

Men jag förstår precis vad du menar och jag håller med!

Ixatrixa
0

Ett hett tips till en nybörjare är att be *sin* uppfödare om hjälp vid valet av hane eller be någon annan uppfödare om hjälp.

Titta på din honas brister och försök att hitta en hane som inte har dessa brister.

Jag blir kär i kanske det just den hanen har att erbjuda…

Första hanen köpte jag själv och av ren röta så gav han mig fina avkommor.

Andra hanen var så himla charmig och lång vilket jag behövde till min "Kort o Tjock"

Tredje hanen var liksom en drömhane med många bra grejor…fantastiska tofsar och superprofil och lång kropp till min "kort och tjock"

Fjärde hanen som är min nya kärlek har den mest otroliga triangel jag sett på länge och vilken öronbas…inga kaninöron där inte. En bra stamtavla med, många nya namn.

Jag bryr mig egentligen inte ett dugg om titlar i detta sammanhang utan jag letar bara efter hanen som känns rätt…jag väljer hellre en bror eller en son till någon välmeriterad/välanvänd hane.

Roligast är ju att kanske följa en hane och sedan hans avkommor och så vidare tills han dyker upp den "perfekta".

Labolina_73
0

Tack så jättemycket för bra tips och råd.. :-)

Nej självklart ska inte priset avgöra men jag håller med #21 på hur hon menar.

Tar tacksamt emot ännu mera tips,, finns nog hur mycket som helst som jag som nybörjare kan behöva veta. Alla tänker och gör så olika och då är det bra att veta vilka vägar som finns att välja..

Så att man inte känner sedan att oj,, jag kanske skulle ha gjort si eller så?!?! Det kommer nog ske iaf på ett eller annat sätt skulle jag tro.. men kanske slipper jag det på dom mest självklara saker nu med allt ert stöd..

Tack ni är underbara.. Skrattande