Åksjuka
Är det någon som har tips på hur man "botar" åksjuka hos katt?
En av våra katter har plötsligt blivit åksjuk,dreglar som bara attan.
Jag har köpt Serene-UM tabletter och doserat 1 tabl lörd efterm 1tabl lörd kväll i tabl söndag morgon 2 tim innan resa,hjälpte inte ett enda dugg,har ni några tips.
Helena S*Järvaskogen's
Hälften av våra katter är otroligt åksjuka, och vi har gett dom ett naturläkemedel, ska höra med mamma vad det heter när hon kommer hem. Har för mig att det börjar på Ba….. ngt :P

Jag har samma problem och tar gärna emot tips också!
/Lena

Hej!
Jag har en hona som är grymt åksjuk, det enda som hjälper någorlunda är att täcka hennes transportbur helt o hållet med ett lakan när hon sitter i den i bilen, då brukar hon bara kräkas någon gång. Dompan får ingen mat några timmar innan avfärd med bilen. Ingen av hennes kattungar har någonsin blivit åksjuk och hon var det inte som liten..
Jag har blivit avrådd att medicinera med nåt medel som jag inte minns vad det hette eftersom det kan ge enorma biverkningar o t o m hjärtsvikt, men jag tar gärna emot andras tips o råd också. Utställningar får Dompan avstå från, däremot så vill jag gärna kunna åka till veterinären med henne utan att hon kräks o bajsar ner hela buren (vilket hon ofta hinner göra ett par tre ggr på kort färd..)..
mvh Malin

Zalma har fått det problemet med, räcker med en kort biltur men åker hon buss så är det inga problem.
Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!
S*Luddhuvet´z
Det finns även homeopatmedel åt djur mot åksjuka.
//Marianne (homeopat)

#5 Det är precis vad jag letar efter….. Homeopatmedel alltså.
Har goda erfarenheter av homeopatmedel för katt sen tidigare.
/Lena
Hej #6!
Ursäkta sent svar… men bättre sent än…
Det vanligast rekommenderade medlet mot bil-åksjuka är Cocculus, en/två doser strax före avresan. Ett tips är att se till att buren står så högt upp från golvet på bilen som möjligt, att katten inte ser ut genom bilfönstren och att inte åka direkt efter att katten ätit.
//Marianne

Tusen tack för ditt svar. Jag PM:ar dig om dosering och var jag kan köpa det!
/Lena

#1 Michaela, har du möjlighet att kolla upp vad det preparatet heter som du menar i ditt inlägg?!
/Mikaela

Vet ni ifall dessa medel är tillåtna att använda även om man ska åka till en utställning? Är Serene-Um och Dr. Bachs blomsterdroppar tillåtna att använda på utställning?
Tänkte bara fråga eftersom det tycks råda delade meningar om vad man får använda och inte då katten ska ställas ut och det kan ju vara bra att veta om det skulle bli aktuellt.

#10 Jag har testat båda preparaten (när vi åkt dagen före utställning) och inget har hjälpt min dreglande, bajsande gosse… Jag har inte gett honom det på utställningsdagen utan bara när vi åkt dagen innan. Om det är tillåtet eller ej vet jag inte, hoppas någon annan vet.
/Lena

11. Då har det nog gått ur kroppen, om det var dagen innan. Dr Bachs blomsterdroppar säljs ju ibland på kattutställningar och rekommenderas även till katter som är oroliga/nervösa på utställning, vilket ju är konstigt ifall det inte är tillåtet.
Ja, det vore jättebra om någon vet vilka regler som gäller.
Både homeopati och Dr. Bach Blomsterterapi droppar är tillåtna på utställningar.
//Marianne Högnefors, Homeopat

Toppen att du visste det Marianne och berättade det för oss, så att vi vet vad som gäller :) Tack!

Min Smeagol som är lite åksjuk och han vill se vägen så han ligger alltid högt upp.