Norsk Skogkatt iFokus

Norsk Skogkatt

Etikett: 05-pälsvård
Läst 666 ggr
Labolina_73
0

Shittars ska vi börja sticka?

Jag har precis kammat 2 av katterna,, hm shit om jag bara kunde sticka.. ;-( då skulle jag kunna få nåt riktigt varmt jö..

kammat 2,, dvs 4 st kvar,, hm oj jösses,, jag tycker endå att man kammar och håller efter hela tiden, men hm nu var det helt otroligt,,, Bacardis svans,, märks ingen skillnad men massor av hår var på kammen,,

aja hur som,, ville bara dela med mej,,

kram Linda

Sagolika
0

Jag har varit tvungen att raka Diego hos veterinären. Han har världens tjockaste päls som tyvärr tovar sig lätt. Trots ihärdig kamning, urtunning, badning m.m. så blev det såna tovor som filtade ihop sig och ända in mot skinnet så att det inte ens gick att klippa bort utan risk att skada honom. Så nu har han bara kvar kragen, svansplymen samt all päls på ovansidan, medan magpälsen och byxorna är bortrakat. Det ser inte så vackert ut, men han ska ändå inte ställas ut och jag prioriterar hans bekvämlighet. Såna tovor drar ju och spänner i skinnet. Han är ganska nöjd nu och har galopperat och lekt mer än vanligt :)

Jag har ingen egen rakmaskin, så jag fick göra det hos veterinären. De frågade om han behövde sövas, men han är ju så otroligt snäll och lugn att det var inga problem att hålla honom.

Labolina_73
0

Mmmmm det känner jag igen,,, det sägs att skogispälsen inte tovar,, hm jo pyttsan,, iaf gör den det på Augusta,, ordentligt oxå.. klippte bort flera filt-tovor på henne igår.

Hon har så tjock päls och vansinnigt mjuk, som bomull nästan,, men supermysig såklart.. ;-)

Men såklart ser man till deras bekvämlighet före utställning,,,

Skönt att det gick så bra att raka honom oxå.. :-)

//L

Tuvstarr
0

#2: Korrekt skogispäls tovar inte. För mjuk päls med mycket ull har däremot en tendens till filtning och tovor. Där har vi en viktig uppgift som uppfödare för om skogkattpälsen tovar kan sällskapsköpare lika gärna köpa en blandning mellan skogkatt/perser eller något liknande…

Sol-Mone
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Just nu är det mycket katthår även här. Jag har bara en skogis men man kan tro att det är fler Flört Kammar gör vi varje dag i fällningstider.

Zizze har aldrig haft en tova trots hennes otroligt tjocka päls och det faktum att det inte går att bada henne.

Mulan
0

#3 Instämmer. Periodvis kan dock katterna få extra mkt underull, och då är det viktigt att man kammar ur den eller använder sig av en "ullskärare", eller vad de nu heter… Hos mig ser man att den av katterna med dålig pälskvalitet får alltid tovor, de andra aldrig. mvh Malin

Tuvstarr
0

Det kanske är på sin plats att lägga till att visst kan även en korrekt skogspäls tova, men det beror i så fall på att den har blivitsmutsig, att katten är sjuk, eller att den får fel foder. Går katten hastigt ner i vikt kan veckigt skinn också orsaka tovor, det kanske har med hälsan att göra det också.

Men är katten fullt frisk så skall inte en korrekt skogispäls tova.

dara
0

har du sätt filmen någonstanns här på iFokus där de visar hur man kan föra leksaker till katterna av hår? han tovade dem (utan vatten och tvål) mellan händerna och berättade att katterna uppenbarloigen älskade att leka med hår korvarna som blev resultatet. kan ju ochså byta med någon kompis med katt så att en ny doft på bollen kommer, kanske ännu mera intressant

Sagolika
0

Diegos päls är den enda som tovar sig. Men så är den också enormt tjock och med mycket underull. Han är både nybadad och vi har kammat ofta & noga tunnat ur underullen. Han får bra foder. Han har gått upp i vikt sen han blev kastrat, men har veckigt skinn ändå. Jag misstänkte att han var lite uttorkad, för då drar ju också skinnet sig tillbaka långsammare om man nyper i det, men veterinären tyckte inte det. För säkerhets skull ska han få extra vatten som jag ska erbjuda honom ur doseringsspruta.

Konstigt nog har han inte fått klagomål på pälsen av någon domare, utan de tyckte att den var excellent. Men Tiffys & Heras päls tovar sig inte och den är inte lika tjock som Diegos och har mindre underull.

Wichita
0

Vår katt tovar inte, hon är inte äkta, men 75 % Skogis. Hon har päls som en Skogkatt, det är långa liksom glansiga lite stela strån som ligger bakåt mot huden. Hon får bra näringsriktig mat , är frisk och utekatt, aldrig några problem med pälsen. Vi har på sin höjd kardat henne lite vid fällning.

EddaM
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det enda som tovar sig på mina killar är lite i byxorna men toven beror oftast på att de inte har tvättat sig ordentligt. Willow däremot har inte haft en tova. Feztiz som ju är husis med väldigt mjuk päls kan tova sig ibland vid fällning men just nu är hon i full päls. En stor boll=) Men det blir inte kul när hon skall fälla den. Zlatan e 75% skogis o har inte heller några tovor mer än nån i byxorna ibland o han e ju ute katt nu o rör sig mer o så. Men det om något visar ju vilken bra pälskvalite han har ärvt från skogisarna.

Mina katter leker gärna med de små bollarna som jag gör när jag borstat dem. =) 

En bild på en lycklig Zlatan=)

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z