En naturras?
Har lite funderingar runt detta att vår ras räknas som en naturlig ras. Om min kastratkille skulle leva ett utomhusliv, vill jag inte tänka på hur han skulle se ut i pälsen!! Går lite "slarvigt" igenom honom med kammen varje kväll, eftersom det annars garanterat samlas knutor i kragen, i "armhålorna" och i baken. Inte skulle han kunna sköta sin päls själv, inte!
Nu är ju han ds, kanske kan det ha något att göra med mjukheten på vissa ställen i pälsen?? Men var för ett par veckor sedan med och klippte ner en "utegångare" som är n 22. En äldre katt med en magnifik päls då den sköts om ordentligt. Hade av olika själ inte blivit kammad på länge, och det var en riktigt bedrövlig syn. Även denna var en kastrerad kille.
Alltså; har pälsarna på vår ras blivit markant sämre över lag sedan den en gång blev godkänd som ras, eller har en fullpälsad, rastypisk skogis egentligen aldrig fixar att sköta pälsen själv???? Apropå naturras, alltså?!
/Monica

tror nok den orginale hadde mye mindre pels om sommeren, og vinterpels kun om vinteren..
Pga utstilling avles jo det kun på katter som har full pels hele året helst, og da sier det seg selv at den naturlige utvelgelsen ikke lengre forhindrer at det blir lang pels om sommeren.
Orginalen hadde " buskete hale" om sommeren og full pels om vinteren tror jeg.. litt skjortebryst, og litt nickers hadde den nok, men langt fra fullpels..
Så at dagens skogkatt sliter om sommeren med klumper i pelsen er nok vår egen feil.. eller så kan vi skylde på dommerene hehe

Intressant som du säger.. kvalitén och mängden är ju dock olika, de flesta av mina tovar aldrig medan min creme måste hållas efter.. fast att gå ute i regn och rusk tovar bra kan jag säga, då spelar det nog inte så stor roll vad man har för färg eller päls om man aldrig blir borstad.. vi kanske rubbat mycket med aveln men jag vet inte men en långhårigkatt är ju inte de bästa att ha ute.. Kommer ihåg våran förvisso huskatt när han fällde och de regna på de.. shit så han såg ut.. nej nå lovikavantar vill jag inte ha mina får nog stanna inne för säkerhetsskull
Jag har fem skogisar varav en som faktiskt går ute och jag måste säga att han har en helt otrolig pälskvalité. Det enda jag kan se har försämrats är svansen, som inte är lika buskig längre. Tror att det slits bort en massa päls från buskar och dyl. Visst har han fullt med frön och kvistar i pälsen då och då, men det är ju bara att kamma bort.
*** Sissi Johansson - S*Tam-Trion's ***
Så här såg han i och för sig ut när han kom in igår kväll, men då var det också snöblandat regn ute. Efter ett par timmar ser han ut som vanligt igen och inga nya tovor, så nog tror jag att skogisar klarar av att vara ute med lite hjälp från matte och husse med lite kamning då och då.
När vi ändå är inne på det här med utomhuslivet så rekommenderar jag alla att påbörja "fästingutrotningen" redan nu, de är tidiga i år de små rackarna!
*** Sissi Johansson - S*Tam-Trion's ***
Vi har haft några av våra skogisar ute både sommar och vintertid, har väl haft problem med att en eller 2 fick tovor, något man får hålla efter.
Tror säkert att vissa "natur" skogisar från förr också fick tovot, men mycket har ju med kvalité och mängden på pälsen att göra!
/Michaela

Så klart beror det på kvalitet och kvantitet, precis som med mycket annat. Men vi kommer ju inte ifrån att vi har påverkat med vår avel, hur Skogkattens päls är idag. En del Skogisar har en hel massa päls, på hela kroppen. och det är ju inte så det står i standarden. En fullpälsad katt har skjortbröst, en full krage och byxor. En semilång päls har inte samma problem i naturen som en långhårig. Och precis som Froydis är inne på så tappar en katt som lever utomhus året runt, sin päls vid rätt tid på året. Och sätter inte heller så mycket på sommaren. För frågan var ju om det är en naturras? Och hur dom skulle klara sig i naturen UTAN KAM? /Sylvia

Hei!
Jeg tror ikke at uansett hvor naturlig rasen hadde det og oppstått så var det aldri noen floker i pelsen. Derimot har jeg sett at flere av mine skogkatter "ordner" sine floker selv. De tar tak i dem og rett og slett drar de ut av pelsen. Andre av mine skogkatter lar de bare være der og med tiden detter de ut av seg selv. Min huskatt fikk ikke slike floker. På den så tover det bare seg mer og mer og nærmere og nærmere huden til det ble så ille at jeg tok katten med til veterinær og fikk ham barbert. Skjønte da at jeg måtte passe mye grundigere på når det gjaldt ham og floker, og hver vår er det til veterinæren og barbere selv om jeg kammet hver dag. Slik er det ikke med mine skogkatter.

Min katt är visserligen inte helt renrasig (75% skogkatt) men hon behöver aldrig borstas eller kammas. Hon går ut och in genom kattlucka, klättrar i träd och springer i buskar och gräs. När vi fick henne hade hon krage, men den är borta, antagligen pga halsbandet, annars är hon jättefin i pälsen. det enda vi behöver göra är att ta lite små kardborrar ibland.
Samtliga mina skogisar har fantastisk kvalitet på pälsen, och de skulle klara sig alldeles utmärkt ute utan kam och borste. Det händer i princip aldrig att jag behöver ta i tu med en tova på dem och kammar dem gör jag för att få bort löshår.
Jessica, Sajtvärd på Norsk Skogkatt ifokus
S*SillyZone´s Norsk Skogkatt

Jag har en katt som går ute vinter som sommar och jag skulle aldrig behöva kamma honom trots att han ofta är välpälsad, han får aldrig tovor.