GSD IV tester
Är bara inne här för tillfället för att informera er om att jag kommer få hemskickat 30 st GSD IV tester.Om någon härinne vill(tänkt) testa så är det bara maila mig och jag skickar hem det till er mot att ni skickar mig ett kuvert med betald porto på.
Skön sommar önskar vi från Chamuel's

hur går ett sånt test till?
vad kostar det? hur analyseras det?
/malin =)

Antingen tar man ett blodprov eller ett sk "svabbtest" dvs. man skrapar på tandköttet och faktiskt så hårt så att jag föredrar att ta blodprov. Det analyseras i Tyskland hos Laboklin, Frankrike eller USA. Kostade runt 300 SEK när jag gjorde det för några år sedan.
/Gunilla

Varför måste man skrapa så hårt på tandköttet?

Vad märkligt att man måste svabba så hårt för när jag skickade svabbprover till USA för att färgbestämning så behövdes det ej vara så brutalt.

Första gången min vet. och jag skickade GSD IV, fick jag tillbaks 3 av 5 prover med svaret går ej att utläsa pga provets otillräcklighet.
Det är ju en tillräcklig mängd DNA som behövs för att utläsa om katten är ev bärare eller inte
Nästa gång "svabbades" en katt och det tyckte jag var så otrevligt så vi enades om att det var enklare att skicka blodprov i framtiden. Kanske är jag bara känslig…

Puttar upp igen för att höra av fler som testat om det i deras fall också behövt göras så hårdhänt.