Gästskribent, vem?
Om vi skulle bjuda in någon gästskribent till Norsk Skogkatt iFokus, vem skulle ni kunna tänka er? Kom gärna med förslag. Givetvis skall det handla om katter och allra helst NFO så klart. Det kan vara någon ni vet är duktig på katter/NFO inom utställning, uppfödning eller veterinärmedicin. Eller någon som ni skulle vilja skrev ett kåseri eller liknande.
//RolfH
Kankse Eva Porat om pälsvård/prepareing av skogisar inför utställning. Jag vet att hon håller kurser i ämnet.
Mvh Bengan
Bra förslag Bengan. Tack!
Men jag vill ha fler förslag. Blir aldrig nöjd :)
//RolfH
Eller någon domare, uppfödare eller annan person som kan skriva lite om hur rasen utvecklats sedan 1977 då Pans Tuppen kom till Sverige.Vi berörde ju det i en anna tråd att Skogkatten var mindre på 80 talet än den är idag. Det vore kul med lite avelshistoria för oss som är nya skogisägare.
Mvh Bengan
Liten putt upp :)

Maud Olsen kanske!! Eller Ylva Ribbing, (Tassemarkens), dom är ju "gamla" i gården!

Eller Ann-Marie Nilsson, veterinär som har varit/ är uppfödare och har skrivit boken om Kattens hälsa, om hon har tid förstås!!!
Ylva Stockelberg hon är ju bra på Avel och genetik
Eller kanskje Greta Grønberg som har varit uppfødare från børjan på 80 talet….og har fødd opp så många vakre skogiser

Kom på lite förslag till artiklar.
Kan man inte be några domare som dömer skogisar att skriva om Norsk Skogkatt bla hur bedömning går till på utställning. Hur de ser på rasen, storlek, pälsvård, huvudet, stomme osv Dvs vad som är viktigt för just den domaren. Kanske även om utvecklingen på rasen, hur det sett ut de senare åren. Eller tips till utställare som kanske även nybörjare kan ha nytta av.
Det kan ju vara inom både IDP o Sverak.
/Marie
#5 Maud Olsen är ju medlem här såg jag!!! Hon kanske är en bra idé!!
Kanske någon djurhomopat…
har dock inga okända eller kända namn att föreslå.
Katthus arkitekt? Såg i någon tidning ett katt krypin typ höghus, tidningen har gått sin väg då jag kom på att jag behövde den.

Hej,
Det finns så jätte mycké att skriva om *LER* Var skall man börja?
Vad är intressant?
Hur skall vi "gamlingar" förmedla det vi har upplevt med rasen?
Det är ju fortfarande ganska många "gamlingar" som var med
på 80-talet.
Jag förfogar över endel gammalt material ifrån de första tidninigarna som Norsk Skogkattring gav ut. Kan det vara intressant om att lägga ut artiklar därifrån?
/Maud
Maud// Ja dessa artiklar är helt klart intresanta för oss "nya". Kan man lägga ut dem så vore det bra. Hur ser det ut med upphovsmannarätten till dem. vet man vem som skrivit dem så man kan få tillstånd att publiceraa dem?
Mvh Bengan

Om vi anger källan och vem som har skrivit artiklarna, så
skall det inte vara några problem vad jag förstår.
/Maud

#12 Jag tycker också det låter intressant med gamla artiklar.
En sak jag är nyfiken på är vad som hänt utvecklingmässigt med standarden, tex detta med storlek och stomme. Det har ju varit ett diskuterat ämne här på forumet.
Någon form av reflektion om skogisens standard vore intressant, vad som anses viktigt även för framtiden. Men jag skulle även uppskatta lite hur ni domare ser på oss utställare, vad vi bör tänka på. Tex preparering hur viktig är den? En annan tråd här har ju tagit upp det.
/Marie

Hej Maud!
Bra förslag. Verkligen intressant att få höra hur ni som varit med lite längre upplever rasen och dess utveckling.
//Ingela
#12 Det låter jättebra Maud. Lite kompletterande historik om den Norska Skogkatten skulle vara mycket trevlig läsning tycker jag.
//RolfH

Ja,, absolut,Maud kan ju väldigt mycke,,,, men hon är vål i Norge över helgen kan jag tänka mig