Fodervärd?
Hur brukar ni göra?
Tar man betalt något för honan eller är det i form av tex en kull?
Berätta gärna hur ni brukar göra!

Fodervärd rent på så vis brukar man väl inte ta betalt för…
Men halvfodervärd så brukar man väl ta halva priset lr lite till beroende på om man ska ta 1 lr 2 kullar på henne vad jag har förstått.
Det är VÄLDIGT bra att skriva ett tydligt kontrakt och komma överens om vad som gäller innan….

Vad är skillnaden mellan halv och hel fodervärd?
Själv skulle jag ta max två kullar på en helfoderhona. Skillnaden på hel och halvfoder blir nog att man tar mindre antal kullar efter katten på kortare tid.
Jessica, Sajtvärd på Norsk Skogkatt ifokus
S*SillyZone´s Norsk Skogkatt

Hej!
Jag har en del erfarenhet från fodervärdsskap och har själv varit fodervärd plus att jag har och har haft katter på foder. Det har oftast funkat bra, men det är viktigt att man är medveten om att katten blir dyrare i längden om den är på foder än om man köper den.
Viktigt att tänka på är att man har ett skrivet avtal, jag har ett som vi utgår från som du kan få via mail om du mailar mig din mailadress. När jag har katt på foder hos en annan person så står jag för försäkringen, fodervärden står för mat o sand o uppehälle för katten, men betalar ingen köpsumma för katten. Jag vill ha en kull på katten, sen övergår den i fodervärdens ägo, som då tar över försäkring mm. Innan kullen föds ger jag ett matbidrag till fodervärden i form av en säck kattungefoder samt KMR och ett flak extra näringsrik mat. Alla fodervärdsavtal är olika, huvudsaken är att man går igenom vad som gäller om katten t ex inte skulle vara fertil (i ett fall fick en av mina honor hos fodervärd livmoderinflammation och övergick till fodervärden utan att jag fått "min" kull, men fodervärden betalade 500kr i kastreringsavgift.) eller om det bara föds en kattunge i kullen osv osv.
Mvh Malin

#4 Hejsan. Det är jättesvårt att få ihop ett fodervärdsavtal som verkligen täcker upp för båda parterna. Om du vill får du hemskt gärna skicka mig en kopia av det du använder.
Min mail: sjohorvans@hotmail.com
Tackar och bockar i förväg