Norsk Skogkatt iFokus

Norsk Skogkatt

Etikett32-utanför-ämnet
Läst 2367 ggr
WesthKiowas
0

Årets första huggorm?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Måste bara visa vad jag fotade idag! En liiiten huggorm, såååå söt! Den vart inte alls glad på mig som körde ett obektiv i nyllet på denSkrattande Den stack och gömde sig illa kvickt, men nu vet jag var den bor så den kommer inte att slippa mig i framtiden.

![](../ShowFile.aspx?BinaryId=733c5c1b-f494-46e5-b31d-e4943ed784ad&Filename=020408 010liten.jpg)

Mvh Camilla Glad

Besök gärna min hemsida S*WesthKiowa's Norska Skogkatter

Kattungar planeras!

WesthKiowas
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Titta vilken sött ansikte!

![](../ShowFile.aspx?BinaryId=975931ed-726f-4a3e-81c7-dd8b11ad719a&Filename=020408 011huvud.jpg)

Mvh Camilla Glad

Kattungar planeras!

Runsviks
0

njaaa… vet inte om jag håller med digGenerad Men otroligt vackra fotonSkrattande

WesthKiowas
0

Hi hi, tack! Men de blir ju lite pixliga när man drar ihop dem för att visa på sidan.

Mvh Camilla Glad

Kattungar planeras!

LaSadie
0

Jag gillar ormar. Den är jättefin!

Bengan-A
0

Kanonbilder, jag och dottern var ute och letade i efter orm lördags, men då hade de inte vaknat, så det blev inga bilder. Får prova igen nästa helg.

Mvh Bengan

Sissi
0

Verkligen fina bilder, men hur vågade du gå så nära, själv hade jag nog sprungit åt andra hållet!

*** Sissi Johansson - S*Tam-Trion's ***

Juliette-
0

Usch tycker inte om sånna djur vet fera som strykigt med tack vare dom (ja hund och katt då) så nej fast visst är dom vackra

Vildfagre
0

Sör tycker jag nog inte är rätta ordet men fina foton. Om jag hittar några huggormar så får du gärna komma hit och flytta dom till dej. Jag är med andra ord rädd för dom. Mvh Laila

kerstin2181
0

CAMILLA, ta bort det otäcka kräket, finns inget som jag är så rädd förHemlis

Kerstin Carlzon S*Youngun`s

Medarbetare på Norsk Skogkatt iFokus

ariel
0

Jättefina kort,,men usch bara dom inte kommer mej nära,

Marina/ S*Karmskogen's

Ägd av 6 Norska Skogkatter

Vittra
0

Mycker fina foton…

men jag vill INTE ha huggorm på vår tomt eller i närheten av kattgården…. Vi har varit relativt förskonade under alla år på landet men… efter att grannen byggde ut och la upp mycket sprängsten. Nu finns det huggormar aldeles för nära kattgården.

Grannen vi och övriga grannar skall flytta de fridlysta ormarna i vår… De måste bort

/Birgit

Sagolika
0

Fina foton, men jag är också rädd för dem.

Blir katten biten är det ilfart till veterinären som gäller! Farmors katt blev så illa huggen att hon inte klarade sig och hon hade väldiga plågor :(

klosax
0

Låt huggormen vara i fred!

Känns taskigt att skriva att du inte tänker låta den vara i fred nu när du vet var den bor. Man ska vara snäll mot djur så även ormar. Huggormen är dessutom fridlyst.

Runsviks
0

#13 Tror du inte att Camilla menar att hon vill ta fler foton på ormen??? Så uppfattade jag hennes inlägg. För Camilla är en duktig fotograf.

dara
0

#14 japp så uppfattade jag det också, väldigt fin bild.

jag har aldrig sett en huggorm å riktigt då där jag växte upp har det bara synts 2 huggormar på 20 år och det var 30 km bort från min lilla by. det mesta jag har sett är en snok och det var då jag bodde ett år i arvika

WesthKiowas
0

#13 Men skärp dig, jag har inte tänkt att skada den heller!!! Är både ormälskare och ormkännare. Är ju inte och petar på den!  Vet också att den är fridlyst. Det är förbjudet att inom landet döda, skada, fånga eller på annat sätt insamla vilt levande exemplar av följande arter. Det är också förbjudet att ta bort eller skada dessa arters ägg eller bo.
Gotlandssnok (Natrix natrix ssp. gotlandica)
Hasselsnok (Coronella austriaca)
Huggorm (Vipera berus)
Kopparödla (Anguis fragilis)
Sandödla (Lacerta agilis)
Skogsödla (Lacerta vivipara)
Snok (Natrix natrix)

Har tidigare även ägt ett flertalet ormar så jag vet absolut hur man handskas med dem.

Mvh Camilla Glad

Kattungar planeras!

klosax
0

#14 Hoppas du har rätt. Jo, korten var fina tycker jag.

Blir upprörd när jag läser om ormar som inte lämnas i fred och för den delen om hur folk låser in dessa vackra djur i terrarium. Så jag kanske överreagerade. Oskyldig

Tycker dock ändå man bör lämna ormen i fred, få människor besitter förmågan att smyga och fotografera vilda djur utan att störa dem.

klosax
0

#16 Tack för informationen, visste inte att Snoken (Natrix natrix) var fridlyst. Så där lärde jag mig nått nytt. Tack.

MissMikkus
0

Usch!!! Nu börjar eländet igen! Camilla, du vet vad jag tycker om ormar!!!!  Har ju haft jätteproblem med de hemska djuren som bitit mina katter 3 gånger, varav Barbro 2 ggr. Stackars Barbro har ett "ärr" på hjärtat efter huggormsbett.

Vi fick bygga om hela kattgården i höstas, så nu hoppas vi att vi har bättre koll på var de håller till de lömska odjuren!!!!

Bengan-A
0

#17 Och varför kan man inte plåta huggorm i naturen utan att stressa den?? Ska man få en bild på huggorm så är det nog ända sättet att vara så diskret så att man inte stressar den. Gör man den på något vis så försvinner den direkt, innan du sett den. 

När det gäller terrariedjur så är det i Sverige förbjudet att hålla viltfångade reptiler, utan det ska vara djur som är uppfödda i fångenskap. Man får alltså inte ta med ormar från skogen, eller importera infångade reptiler från andra länder. Detta gäller även amfibier som salamandrar mm. Den lagen kom för ganska många år sedan. Jag har haft eldbukssalamandrar i flera omgångar från mitten av 70 talet, fram tillför fem år sedan. Jag minns att en period var det svårt att få tag på dessa då import förbjöds och ingen uppfödning i sverige fanns. nu finns det hur mycket som helst.

När det gäller huggormens fridlysning så finns det ett undantag. Från egen tomt får man flytta den, och om det inte hjälper även döda huggorm, men det är i undantagsfall.

Mvh Bengan

Almies
0

Jättesöt med fin look och en otroligt vacker ögonfärg!

Betydligt roligare än det vi har sett utanför mitt jobb några gånger…

En lat (eller är hon bara otroligt dum?) tjej brukar köra sin skåpbil på cykelvägen medan hon "motionerar" sin hund. Cykelvägen ligger inte många meter ifrån en av Karlstads tyngst trafikerade vägar. Den stackars hunden springer allt den orkar, endera före, efter eller bredvid bilen. Snart blir det väl under den, hemska tanke!!

Synd att vi inte vet när hon ska komma, så vi kan vänta in henne och lära människan ett och annat om lämpligt beteende! Skrikandes

ingann
0

#21 Anmäl henne… Den "motionen" av hund finns specifierat med som förbud i den nya lagen…

En väldigt bra lag faktiskt Skrattande

http://www.sjv.se/download/18.1c72e95711857a2245380004679/2008-005.pdf

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

Afrodite
0

Mycket duktig fotograf!! Så roligt att kunna studera ormen i lung och ro, utan att behöva vara rädd för den.TACK /Mona S*Vätten´s

maaro
0

Fina bilder, men jag är lite ormrädd. Bra att man kan titta på den utan att bli allt för rädd.

Malin

Almies
0

#16 Ja, jag ska ta med kikaren till jobbet för att försöka se bilnumret.

Det gör ont i hjärtat att se sådant vansinne!

maaro
0

Hej!

Vet ni vad som slingrade sig på vår tomt i dag när jag skulle gå till bussen?Hemlis En huggorm burr, gillar ej ormar. Min man fick gå ut på tomten och kolla om den fanns kvar medans jag gick till bussen, som tur var försvann den. Hoppas att den ej kommer tillbaka.