Norsk Skogkatt iFokus

Norsk Skogkatt

Etikett01-allmänt-skogkattprat
Läst 766 ggr
kerstin2181
0

Klamydia

Skulle vilja veta hur många som vaccinerar sina katter mot Klamydia?

Har ni några speciella tankar om det? bra eller dåligt?

Kerstin Carlzon S*Youngun`s

Medarbetare på Norsk Skogkatt iFokus

kerstin2181
0

Ingen?Glad

Sagolika
0

Har bara vaccinerat mot kattpest & kattsnuva, för det var väl klamydia-vaccinet som kunde "visa fel"/testet blev otillförlitligt om man testade för det & de var vaccinerade emot det? Var det inte så, eller är det jag som minns fel?

Men är det någon som vaccinerar mot det, så tycker jag det är intressant att höra om och varför man gör det. Alltid kan man lära sig nå´t nytt :)

kerstin2181
0

Jag vaccinerar mot det, och har gjort det ett par år, eftersom jag ställer, så vill jag skydda mot det som går att skydda emot, så länge jag inte skadar mina katter, detta gör jag i samrådan med min vet

Sagolika
0

Aha okej. Hoppas fler svarar också angående detta intressanta ämne :)

kerstin2181
0

#4 håller med, vi har ju sett uppfödare drabbas, och jag vill bara själv skydda mina, och hoppas ingen ska behöva drabbas, även om detta inte är farligt, men otroligt jobbigt både för ägare och katt

Mulan
0

Hej!

Så här har jag o Draken skrivit i ett tidigare debattämne ang. klamydiavaccinering:

Drakens veterinär säger följande:

"Klamydia är väldigt vanligt och är lätt att bli smittad av på utställningar. Ofta märker man som ägare ingeting efter som katten inte visar någon som helst symtom. Klamyda läker lätt ut av sig själv. Men att man kan välja att medicinera om man har många katter eftersom det då kan gå runt runt, när de bli återinfekterade. Om man håller normalhygien är klamydia inte ett problem i katteriet. Det kommer och gå rutan att ägaren märker någonting. Och att det enligt henne bara var "stressiga & snuskiga katterier" som har problem med att bli av med viruset trots eventuella medicineringar."

Desustom säger veterinären att bara man misstänker att man fått in något i katteriet bör man ta 6 månaders vila från att ta in nya katter, ta kull eller ställa ut. Gäller alltså inte bara Klamydia utan även andra virus och dylikt."

Det finns en del att läsa om vaccin på http://www.sva.se/upload/pdf/Djurhälsa/Katt/vaccination_hund_katt_sverige.pdf src="../Images/Buttons/linkArrow.png" alt="Länken öppnas i nytt fönster" />

Veterinärerna rekommenderar alltså i denna rapport att man inte bör vaccinera mot klamydia eftersom katten ändå med största sannolikhet kan få det, men inte uppvisa symptom.. M a o finns då risk för att man har en smittspridare som själv inte är sjuk.. Så jag väljer att inte vaccinera mot klamydia.

mvh Malin

kerstin2181
0

Bra läsning Malin, måste ha missat det. Olika veterinärer, rekomenderar olika saker, och man får nog själv tänka till ibland, eller söka på många svar ang de olika frågornaGlad

Mulan
0

#7 Ja, så är det med allt. I många fall finns det inget rätt eller fel i egentlig mening, man måste gå till sig själv, söka information och välja att göra det som man tror på. Jag har läst på rätt mycket om vaccinationer genom åren eftersom jag med min första kull var helt ovetande om skillnader osv, jag trodde att det bara fanns ett vaccin.. Generad Kom glad i hågen till veterinären och fick fyra olika vaccin att välja på… Givetvis valde jag fel, det dyraste och i särklass mest kritiserade med mest biverkningar, det finns inte ens på marknaden idag.. Generad Det plockades bort efter att flertalet kattungar hade dött.. Men mina kattungar överlevde och klarade vaccinet utan biverkningar, som väl var, och jag blev en erfarenhet rikare..

mvh Malin

Froydis
0

Jeg vaksinerer også mot Clamydia..  er kattungene friske så merker man ikke mer av den vaksinen enn av den uten. Ihvertfall har ikke jeg gjort det på mine..