Frågor om utställningar
Jag har en katt som åtminstone delvis är norsk skogkatt och tänkte att det vore kul att ställa ut henne eftersom att hon är så himla fin!
Nu undrar jag; vad krävs för att ställa ut en katt i "huskatt"-kategorin? Måste katten ha väldigt mycket tålamod för att det ska funka att ställa ut? Vilken dokumentation krävs? Var kan man hitta aktuella utställningar?
Vore jättetacksam om någon erfaren kan tipsa!
Hälsningar
Ida
Hej Ida! Du själv måste vara medlem i en kattklubb ansluten antingen till Sverak eller Idp. Sedan finns det olika regler mellan Sverak och Idp men katten måste ha en huskattregistrering i båda för att få ställas ut. Inom Idp vet jag att katten skall vara kastrerad om den är över 10 månader. Givetvis måste katten vara vaccinerad för att få komma in på utställning. Det är bra om katten är relativt lugn och kan hanteras av främmande personer.
Lite mer info hittar du här Nordiska IDP & Sverak
//RolfH

Det samma gäller för huskatt i Sverak. Är katten över 10mån så måste den vara vacc. och kastrerad. Men huskatts bevis tror jag inte att det behövs ännu för att ställa ut på sverak utställningar. Jag har det o jag skaffade det för att det var lite roligt. Dessutom kan man samla all info om katten i det precis som i en raskatts stamtavla. Mina husisar har ställts ut tre o en gång. De är väl hanterade o snälla men dock lite nervösa på domar bordet ännu o det är ju så innan de vänjer sig när de inte blivit utställda som kattungar. Lycka till o har du fler frågor så fråga på.=)
Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!
S*Luddhuvet´z
Jag läste någonstans på SVERAKS hemsida om huskattsbevis för utställning….medan vi hade huskatten.
Numer pensionär i Nynäshamn

Jag har läst på lite nu o man behöver bara ett huskattsbevis om man skall utomlands o ställa ut sin huskatt. Men det kostar inget o är bra o lite roligt att ha så jag tycker att alla skall skaffa sig det =) Men man måste vara medlem i en klubb.
S*Luddhuvet´z

Hur är det då med utseendet på katter…En huskatt som är fruktansvärt lik en Maine Coon eller skogis till exempel,,,får man ställa dem som huskatter???
Har hört någonstans att katterna inte får vara för lika en raskatt, ÄR DETTA RÄTT ELLER FEL??? Ni som vet…svara gärna
#5 Det står inget om det på SVERAKS hemsida i alla fall. Där står följande
Huskatt måste vara lägst uppskattningsvis sex månader och är den över tio månader skall den vara kastrerad.
Klass 14 Huskatt: Klass för samtliga huskatter, äldre än uppskattningsvis 6 månader, utan stamtavla. Är huskatten över 10 månader skall den vara kastrerad för att få ställas ut.
Eftersom alla katter som inte har stamtavla räknas som huskatt så borde det väl gå att ställa en husis som har vissa drag av raskatt utan problem.
Mvh Bengan

Tackar för svaret!! 

Nä, det är sant, de får vara lik en raskatt. Men jag har flertalet gånger sett och hört domare uttrycka att de helst inte vill att de ska likna raskatter och jag har märkt att de katter som inte liknar nån raskatt ofta går lite bättre i klassen. Vet inte riktigt varför…

Nej helst skall de inte vara för lika. Men domarna tycker om min Zlatan som ändå är 75% skogis. De tycker att han är väldigt söt. Men alla går inte på utseendet heller. Många dömer nästan uteslutande på tempramentet. Och visst är det viktigt det med. Mina är dock inte riktigt vana ännu o är lite nervösa men de gör absolut ingeting. Zlatan är utställt tre gånger o han har två NOM o en BOX o en andra plats. Trots att han varit lite nervös o stor ögd. Jag kan prata om min vackra Zlatan i en evighet tror jag så det e nog dags att hålla tyst=)
S*Luddhuvet´z
#9 Vatför ska du hålla tyst? Katten är ju fin så vi tål nog att höra lite om den 
Mvh Bengan

#10 Tack tack ja han är min vackra Zlatan. Och snart e det dags att ställa ut honom igen. Tyvärr har han fällt lite men jag hoppas på en liten återkomst av underullen på ryggen på de 2 1/2 veckorna som är kvar. Feztiz där emot e fluffig o hon hoppas jag på att hon inte är för mycket padda, det är lite fräs mot de andra katterna. Och min skogis som oxå skall med behöver täckhår men det tar jag som det är som sagt. =)
S*Luddhuvet´z

Underbar husis ju=) Och långhår=) Ja om du väljer att ställa ut henne så lycka till med det o skulle vi hamna på samma utställning kommer hon bla. få möta min hona=) Men det e ju bara kul tycker jag. Mer trevliga huskatts utställare behövs. =))
S*Luddhuvet´z