Råd & Tips
Hej mitt i natten
En av mina katter har lyckas smita ut & för 5-10 minuter sen gick jag ut för att ropa & hann se honom på trappen men han vart rädd när jag öppnad dörren, jag har ropat & haft med mej mat ut men har inte lyckas alls, finns det nåt att sätt att få fram honom ?? //jag kan inte koppla av & gå å lägga mej nu efter jag har sett han vill så gärna få tag på honom /Eva
Vad tråkigt! Hoppas att katten är hemma återigen!
Jag har ingen erfarenhet av detta, men ser att dom lösa katterna dras till vår tomt, när mina katter är i rastgården. Så ett tips är kanske att kolla med kattägarna i området.
Om du ser katten, så är det kanske bra att ha med sig en leksak (vippa) som den tycker om, är det mörkt så kan man leka med ljuset på ficklampan………..
Marja-Leena
Hoppas du har hittat honom nu.
Susanna
Hej , Jag hann och se att han sprang in på grannens tommt, Jag har varit ute i omgångar i natt men inte sett till han, Hade med mej Izor i koppel tidigt i morses men då börja trafiken så ingen kisse kom fram..

Kan du få tag i någon fälla att låna som du kan sätta in mat i och gömma i någon buske så kanske han går in i den.
Hör med kommunen eller om du har något närliggande katthem som kanske har någon att låna ut.
Men lånar du av kommunen så se för allt i världen till att du får låna en som fångar och inte en som dödar.
Du kan kolla på hittekatter om det finns någon där som vet någon som kan tänkas låna ut en också.
Det är ju vanligt att olika kattorganisationer använde just fällor till att fånga in hemlösa katter med.
Så kanske det finns någon sådan i din närhet som kan låna ut en ??
Fy, vad orolig du måste vara. Hur har det gått? Har du fått tag i honom än?

Hoppas att han har kommit tillrätta nu, inte roligt när de rymmer.
Hej alla
Nu har jag passat på honom hela dan och gått runt till dom närmaste grannar men ingen kisse, Jag är bara inne en kort stund svalka av mej, ska ta med nån va mina andra katter och göra ett nytt försök // nu börjar trafiken lägga sig så jag hoppas att han kommer fram /Eva

Hej Eva!
Har han kommit hem??
Hej Maaro //Tyvärr ingen kisse , jag har letat hela natten varit över hos grannen och tittat buskarna och ropa men ingen katt syns till..//Eva

Hej Eva!
ÅÅ vad jobbigt för dig att din misse ej kommit tillbaka. Hur många år är han?
Jag har en kisse som gärna rymmer så fort man öppnar dörren, så vi får vara vacksamma till max. Tänker på dig.
Hälsningar Malin
Hej Malin han var 1 år i oktober / han är bara van vid att vara ute i sele, Förmodligen hann han smita i mellan när jag hjälpte min dotter i måndags med hennes väskor inför resan, Eftersom han tycker om att vara ute så brukar han vara snabb till dörren , den gången lyckades han smita förbi mej utan att jag la märke till det, Jag hoppas att jag får tag på honom ganska så snart för på lördag är det en stor maknad här och eftersom dom har lovat fint väder kommer det massor med folk & massor med trafik…//Jag är orolig nu har värmen kommit tillbax känner mej just nu maktlös // Nu går jag ut igen ..Eva

Eva försök att få tag i en fälla.
Jag förstår hur desperat du måste vara nu, men om du får syn på han så försök att behålla lugnet och inte springa efter honom utan sätt dig ner på huk och prata med honom som han är van vid att du gör.
När dom kommer ut i det fria blir dom väldigt stressade och känner ofta inte ens igen sin ägare när dom ser en pga att dom just är så stressade.
Mizzi rymde för mig en gång och han kom fram på morgonen vid 04.00 tiden och jamade under mitt sovrumsfönster.
Jag kastade mig in i min dotters rum och drog henne ur sängen så hon fick sitta och #prata med han # genom fönstert medans jag tog källarvägen och gick ut där han var.
Mitt första misstag var att jag gick rakt emot han för att hämta honom, men han var så stressad just då av alla upplevelser så han kände inte igen mig utan började springa åt motsatt håll.
Jag backade då bakåt snabbt åt motsatt håll samtidigt som jag pratade mitt vanliga "beisspråk med han hela tiden" sedan satte jag mig ner på huk, och efter mycket om och men så ramlade poletten ner och han fattade att det var jag och kom fram till mig så jag kunde fånga honom.
Håller alla tassar och tår här att du får fatt på han vännen .
Ring mig om du behöver fråga om något…..
// Marita
#12 Just det fel gjorde jag när jag fick syn på han härom natten ja gick i mot han för jag blev så glad att se han så sprang han i väg, Jag nyss varit ute igen och ropat titta åter igen tittat bland buskar men nää….Men jag känner att jag är stessad just nu måste lunga ner mej & tänka på nåt annat men inte lätt jag har inga barn hemma dom kommer i morn. Jag har handlat det han tycker om köpt nya batteri till ficklampan för att kunna se bättre i kväll..// Izor lyckade smita ut för 2 årsen och honom hittade en tant här i axvall som matar hemlösa katter jag har varit där i dag med men hon har inte sett till nån okänd katt / jag ska nån av katterna och sätt mej ute i lung å rå med kopp kaffe så får jag se om han kommer…

Eva …
Jag önskar att jag kunde hjälpa till att leta efter Founders …
Jag hoppas innerligt att du snart hittar honom.
En fördel är ju att han är mycket vit och det borde vara lättare att se även på natten,
Ser du honom … så gör som Marita #12 ett väldigt bra förslag. Ta det lugnt för han är nog rädd för allt just nu och ligger och trycker … troligtvis nära hemmet.
Vi håller tummar & tassar att du hittar honom snart
Massor av tröstekramar
Ylva

Hej
Mitt råd är att du stänger in övriga katter, sen öppanar du alla ytterdörrar du har ut och går undan. (Jag vet att det är svårt att inte visa sig). Trots att våra katter älskar oss, så är det inte säkert de törs komma fram eller gå in om ni är där.
Låt det stå så länge, gärna när det börjar bli mörkt, då ska du se att han kommer att smyga in om bara ingen rör sig någonstans. Försök låta bli att gå och titta, du kan riskera att han ser dig, återvänder till sitt trygga gömställe och får börja om…
Jag vet att det kan fungera av egen erfarenhet :)
Hälsningar
Barbro

Eva…. han kommer så småningom var så säker.
Han är inte van att vara ute , alla ljud och buller skrämmer en sån katt så dom söker upp ett ställe där dom kan sitta och trycka.
Oftast så är det en plats nära hemmet, där sitter dom oftast och trycker tills dom helt enkelt inte orkar mer, då kommer dom fram till slut.
När hur och var är helt oberoende på katten själv.
En del kommer fram efter en dag , anrda efter flera dagar.
Eller om du har möjlighet så gör som Barbro skriver här ovan , annars försök att få tag på en fälla som du kan sätta ut .
#15 det var ett jätte bra ide, jag bor på 2a våning så det enda jag kan göra är att hålla dörren öppen nere i tappuppgången och ha fönster öppna i fall han kommer och jamar utanför
#16 Grannen kom hem i går och jag har även pratat med dom och sagt att min katt kan vara i deras trädgård
jag har inte sett till han sen natten till den 2 juli, så hoppas inte att han har blivit instängd nån stanns utan ligger och trycker i närheten :(
#17 Jag tror också på att han kommer hem snart, då han känner sig osäker i den nya miljön. Sätt ut mat som du gör, lägg gärna ngn korg eller filt i närheten, saker som han känner igen lukter ifrån.
Vi hade en huskatt som var borta flera veckor för några år sedan och vi trodde vi hade förlorat honom för gott, men inte han stod troget utanför ytterdörren en sen vinternatt. Så ge inte upp hoppet Eva. Han kommer tillbaka, men jag vet hur känslan känns.
Massa kramar från oss till dig.
#18 Jag har tyvärr dåliga erfranheter hade en skogis för några årsen som jag lät gå ute eftersom vi bodde på landet och han var kastrat en dag var han spårlöst bort och kom aldrig hem igen jag vet inte vad som har hänt honom //efter det bestämde jag mej för att anntingen får dom gå ut i sele tillsammans med mej eller så får dom vara i rastgård, Fortfrande än i dag kan jag åka ut till min gammla bostad för se om han finns kvar,
Founders har endas varit ute i sele och här i trädgården så han känner inte till området jag hoppas att han ligger i nån buske i närheten men vågar inte komma fram för all trafik och folk som går förbi // Jag ger inte upp hoppet om founders /Eva
Åh, nej, hoppas han komer tillbaka, jag vet vilken ångest det är.. Åh, stor kram!!!
/Jessica
Jessica, Sajtvärd på Norsk Skogkatt ifokus
S*SillyZone´s Norsk Skogkatt

Men usch,, eva jag lider med dej vad jobbigt det måste vara nu,, hoppas att han kommer tillrätta snart..
kramar om i massor.
//Linda

Kram! Sånt här är JÄTTEJOBBIGT! Håller tummarna att han snart kommer tillbaka!
mvh Malin
hej eva hoppas att han kommer tillbaka tilldejdinlilla vän han är jojätte fin carina
Jag är helt förtvivlad ingen founders syns till , alla marknas folk rullar in inför den stora marknaden som här i morn, och i morn kommer det massor med folk som parkerar sina bilar utanför och nästan över allt här i axvall, // Ja kan inte bara sitt och vänta men vad ska jag göra…/Eva
Jag har varit ute och letat o lyst med ficklampa // 2 personer tycks ha sett en katt som dom inte har sett till förut i området.. allså ett par hus i från mej , jag har varit där men såg inte till han // Eva

Hur har det gått, har du hittat honom än? Jag hoppas verkligen att han snart dyker upp…måste vara jättejobbigt. Kram Kaisa
Fortfrande saknar jag min kille, I dag har det verkligen inte varit lätt eftersom den stora marknaden var här i Axvall, Vi har haft ett kanon varm dag och så mycket folk o bilar ser man aldrig annars …Jag har gått fram å tillbax där några tycks ha sett till han men ingen founders har vi sett till :(

Jag hoppas du hittar honom snart, lider med dig!

Förstår vad du går igenom, denna grymma ovisshet gör en galen. Har själv en hane som har tendens till att vilja smita ut på en tur på egen hand, och har tyvärr lyckats ett fåtal gånger. Han har som tur är återkommit då han blivit trött och hungrig. Hoppas din kisse gör likaså!!! Håller tassar och tummar för att han snart kommer hem i fin vigör.
Mvh
Weronica

Har han kommit hem? :-/
Kram
Hej Linda nej han är inte tillbax ännu :(

:-( Usch vad jobbigt. Hoppas att han kommer hem snart
Ännu jobbigar är nu när jag vet om att det finns grävligar och lodjur här om kring umm inte kul alls men han är efterlyst så jag hoppas nån har sett han eller tagit hand om honom och hör av sig till mej , jag har inte gjort annat än att letat båda dag å natt /Eva

Vad gräsligt! Har du fått några tips av folk som kan ha sett honom?
en kompis till mina barn tycks ha sett en katt som liknar honom i området längre bort och jag har varit där i flera dagar men har inte sett till han alls , så ja är inte jätte säker på om det är han

Hu så hemskt, både för er och katten, vi håller både tummar och tassar för att han kommer hem till tryggheten snart.
Styrkekramar Therese
Ja det är hemskt jag hoppas att han kommer hem välbehållen, Och när det gäller grävling och lodjur så kan dom hålla sig i skogen, I går fick jag ett pm här iFokus i från en som går mycket här omkring, han lovade om han såg founders så skulle han ta med honom hem, jag ger inte upp jag fortsätter leta tills jag hittar honom, /Eva

Har inte grabben kommit hem än? håller tummar och tår, att hungern ska snart ta över, och att han trampar hemmåt
Kerstin Carlzon S*Youngun`s
Medarbetare på Norsk Skogkatt iFokus
Hej Kerstin! Founders är inte tillbax ännu, jag är bara inne en snabb sväng ska ut igen och fortsätta leta /Eva

Åååå Eva vad jag önskar att vi bodde närmare varandra nu så jag kunde komma och hjälpa dig leta
Tusen tack Marita för ditt samtal, nu ska jag gå ut en sväng o hoppas att jag hittar honom / Eva
Åh vad trist att han inte hittat hem än. Jag lider så med dig.
Jag har prata med några grannar som oxå hjälper till att titta efter founders , det känns skönt att man inte är ensam att titta efter honom, jag ska snart ut igen eftersom det är lungare på kvällen och natten jag ger inte upp /Eva

Hej Eva! Jag vet att man blir helt desperat och man vet inte vad man ska göra annat än leta och leta. Jag kontaktade kvinnan på den här adressen men katten kom hem innan hon hann hjälpa mig så lycka till. Hälsningar Siv http://www.gujelindwall.se/
Hej #44 jag är helt blockerad vill bara få hem han, jag har andra katter o barn samt hund och ett hem att sköta , jag har lagt all min tid på att leta efter founders vet inte hur många timmar som jag har gått omkring och letat even med ficklampa på nätterna Suck!!! ja helt slut
Tusen tack för din hjälp #44 jag har tagit kontakt med henne :) och hoppas att hon kan hjälpa mej //Eva
Önskar jag kunde göra något för att hjälpa dej Eva. Varje gång jag tittar i min mail hoppas jag att du skrivit att han är hemma igen, men du ska se han kommer nog hem när äventyrslustan lagt sej. Kram från en som tänker på dej och säger lycka till.

Har följt tråden från början och hoppats varje gång att han skulle ha kommit till rätta…….
Funderar lite och kanske om du har möjlighet så gå runt i området tidigt på morgonen runt 04.00-06.00. Han är säkert både rädd och hungrg nu vid det här laget.
Tag med dig campingstol och bord och sätt dig och vänta. Försök sedan att göra det till en rutin att varje morgon och kväll gå dit (om du har möjlighet med tanke på ev jobb och barn). Kanske kan du också sätta ut en bur/låda med hans liggdyna som han kan gå till sedan när du inte är där.
När allt är tyst i omgivningen är det störst chans att han både hör och ser dig samt efter ett tag vågar sig fram. Tag med dig lite extra god blötmat (som luktar) och som han tycker särskilt mycket om. Kanske kan du också skramla med torrfoderburken.
Kom ihåg: Katter har gott luktsinne och ganska så bra hörsel.
Håller nu tummar och tassar och hoppas han snart är hos dig igen!
Styrkekramar i massor,
Ingela

Vad jobbigt för dig. Håller alla tummar att han snart kommer tillbaka. Hör dig för även på katthem, hos veterinär, polis m.m. om någon tagit honom tillvara, sätt upp lappar i affärerna, annonsera på Blocket samt i er lokala tidning med en bild på honom och erbjud hittelön. Det kan många gånger hjälpa. En kattfälla kan du kanske låna via kommunen eller något katthem.
Lycka till!
God kväll och tack för era stöd, jag har gått omkring i flera timmar men har inte sett till han, åter igen pratat med grannar men ingen tycks ha sett till han, Jag går ut mellan 4-6 på morgonen och har annvänt ficklampa även haft mat med mej ut men ingen founders, Lappar sitter uppe vid Ica och macken, Efterlysning via blocket och polis har redan varit i kontakt med djurhemmet men ingen tycks ha sett eller tagit hand om honom, har tittat vid diken men har inte sett en enda katt över körd , Jag har gått åt olika hålla i samhället …. Jag ger inte upp ska hitta honom och gärna med livet i behåll…/Eva
Härifrån sänder vi dig positivenergi och vi håller alla våra tummar och tassar att han är hemma hos er snart,,, vi tänker på er.
*Tröstekramar i massor*

Styrkekramar från mig också, ge inte upp!
/Lena
#52 tack , jag har varit vid folkhögskolan och tittat nu i kväll det ligger en bit i från men ändå inte så långt i från mitt hem, men han syns inte till där häller.. Fortfrande har jag ork att leta så lätt kommer jag inte att ge upp..