Norsk Skogkatt iFokus

Norsk Skogkatt

Etikett: 01-allmänt-skogkattprat
Läst 836 ggr
Vodo
0

Nu har det hänt igen

Vill uppmärksamma alla skogisuppfödare, har varit ute på blocket, där finns två annonser, en med en fertil honkatt på 2 år pris 1500:-, och en annons med en hona på 8 månader, pris 1000:-. I annonsen finns hemside adress, har kollat detta, och det är en SVERAK uppfödare, va ska man säga om detta, är det så här vi höjer statusen på våra älskade skogisar.OBS Annonserna ligger på Jönköpings län.

Upprörd/Förbannad

Vodo
0

Sorry, adressen till hemsidan står i den tredje annonsen, där en hankattunge annonseras ut.

Bengan-A
0

Och vad är problemet? Vad jag vet så har inte Sverak någon prislista på vad en NFO ska kosta. Dessutom är kartellbildning förbjudet, så det är fri prissättning på katterna. Vill jag eller någon annan lägga ut en massa pengar på att föda upp katter och sedan ge bort dem så är det helt i sin ordning.

Jag tror inte heller det är så enkelt att dyr katt är lika med ett bra hem. Det finns exempel på personer som köper betydligt dyrare raser än NFO och sedan omplacerar dem efter bara några månader. Jag blev för ett par år sedan erbjden två Bengaler som en tjej betalat 16000:- för. dessa skulle nu omplaceras eftersom man "inte hade tid" för dem. Jag skulle få dem för ett par futtiga tusenlappar. Att få statusen att höjas på katter oavsett ras är nog betydligt större än en prislapp. Det har med folks inställning till katterna som levande varelser, inte bara en produkt som kostar si och så. Det kommer att ta lång tid innan gemne man får "Lagårdskattstänket" ur sina huvuden.

Nu innan jag blir hudflängd på forumet så vill jag poängtera att jag inte är FÖR låga priser på katter. Det är bara att konstatera att det är upp till var och en att sätta priset. När vi väl får några kattungar så kommer vi att lägga oss på den ca summa som alla andra ligger. Men det är klart, sitter man med med sex osålda kattungar som börjar närma sig året så kanske man kan tumma på det. då är det viktigare att de får ett bra hem.

Jag har inte läst annonserna på blocket av den anledningen att Vodo är en helt anonym person som försöker hänga ut någon annan här och det tycker jag är fult. Ska man peka ut någon så ska man fanimej ha tillräcklig stake för att visa vem man är.

Mvh Bengan

Vodo
0

OK du har dina åsikter, jag har mina, och vad gällande stake så verkar ju du ha det så det räcker åt oss bådaGlad, och förresten så tror jag att det är officiellt när men väljer att lägga ut sina annonser på blocket.

Bengan-A
0

#3 Jag håller med dig i grunden, Katter ska inte säljas för billigt. Men samtidigt har jag svårt att acceptera krypskytte. Det tar bara udden ifrån det riktiga problemet.

Ber om ursäkt för mitt språk i detta inlägg, men det är inte första gången någon reggar sig anonymt bara med ett syfte, hänga ut någon annan. Vodo har nu avslutat sitt medlemsskap, så det är inte så mycket att tillägga.

Däremot så  kan man ju fundera över om en sån här debatt tillför detta forum, eller skogisvärlden något,, nej jag tror inte det. Samarbete istället för smutskastning kanske vore bättre, men vad vet jag.

Mvh Bengan

SillyZones
0

Klokt skrivet, Bengan!

Mvh/Jessica

Jessica, Sajtvärd på Norsk Skogkatt ifokus
S*SillyZone´s Norsk Skogkatt

Bina
0

Mkt bra skrivigt Bengan =)

Mvh / Zabina

blondifire
0

kan bara nicka och hålla med bengan..

S*Winsnes Wilda

Merlyn
0

Jag kan säga att själv sitter jag kvar med kattungar och det är INTE kul när de nu snart är vuxna och jag inte har tänkt behålla dem, då tar jag hellre lägre pris och ser till att de hamnar hos bra familjer.

Det är inte lätt att sälja skogis i dagens läge när marknaden svämmar över av skogisar med och utan stamtavlor. Ledsen

Men att vi uppfödare skall kolla upp varandra och skriva om det på forumet är ju bara att uppmuntra till att folk inte vågar göra saker offentligt och så ska det inte vara anser jag, det skapar bara smygande och skitsnack.

Mvh Merlyn

Keso
0

Bra skrivet Bengan!

En passus trots att Vodo inte är medlem längre, jag tycker inte att det viktagaste är att höja skogkattens status (som h*n skriver) utan att höja kattens status. Och jag tror inte man höjer kattens status genom höga priser på raskatter utan man måste strypa tillgången på huskatter och ta betalt för dem som finns.

Mizzi
0

Kan bara hålla mer er andra, det är väl ändå inte pengarna som avgör hur bra hem katten hamnar i ??

Då skulle i så fall en katt som säljs för 6000 kr automatiskt få det bättre än en som säljs för 2000 kr ……???

Självklart ska man ta betalt för katter, bra betal oavsett ras eller huskatt det är inte det jag menar.

Men att bara ta bra betalt räcker inte i nuläget .

För att höja kattens status så behövs det mycket mycket mer än pengar.

Först och främs skulle dom i riksdagen ta tummen ur det berömda och fatta att det behövs en lag om obligatorisk märkning på alla katter, så man kan spåra ägare som missköter sina katter.

Dom kunde ta och åka ut på studie resa runt om i landet till alla katthem som svärmar över i hemlösa katter, så dom får se hur det verkligen ligger till.

Sedan måste folk lära sig att ta ansvar för sin katt, och förstå att dom inte är en slit och slängvara.

Och vikten av att kastrera sina katter så att det inte föds en massa oönskade kattungar som ingen vill ha.

Men dit är vägen mycket låååång tyvärr.

Vildfagre
0

Personligen tycker jag att var och en har rätt att både omplacera och ta vad man en vill för sina katter. Är man seriös så är det viktigaste att katten får det bra och omständigheter gör att man kan behöva sänka priset rejält. Ingen ska utan att ha alla fakta sätta sej till doms över någon.  Nu är det inte så att jag säljer mina katter för underpris men skulle det visa sej att jag är "tvungen" så kan jag lägga mej med gott samvete i vetskap om att jag hittat en bra hem åt katten. Bestutet är mitt och att hoppa på någon hjälper inga katter och det är väl deras bästa det handlar om eller hur. Laila.