Norsk Skogkatt iFokus

Norsk Skogkatt

Etikett: 01-allmänt-skogkattprat
Läst 4781 ggr
kerstin2181
0

Min kvalsterhistoria

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vill ta upp detta ämne igen, kanske för att hjälpa någon som misstänker att dom fått in det. Det första jag märkte på att katterna kliade sig, mer o mer, hittade små små rivsår, och 2 av dom, fick väldigt stora sår, som såg ut som ringorm. Många veterinärbesök vart det, tills en mycket kunnig person gav mig råd och tips, och ett av dom stämde precis, det var kvalster. Jag sprang iväg och köpte Dermocan för schampoonering, vilket är en långvarig behandling, Jodopax, Tiquspray, men jag höll på att bli tokig, det ville inte ge sig. Sen fick jag tips om ett annat medel, som bara veterinärerna har, och efter 2 såna sprutor, så gav det sig.

Hör gärna av er, om ni har funderingar eller nåtFlört ni ser själv hur stort och liknande ringorm det är

Kerstin Carlzon S*Youngun`s

Medarbetare på Norsk Skogkatt iFokus

Mizzi
0

Superbra Kerstin !!!!, nu vet vi vem vi kan vända oss till för råd om det händer någon av oss andra GladFlört

Tack för att du delar med dig av din erfarenhet Skrattande.

Gyldenloeve
0

Hvad er en "kvalster"? Er det en parasit? En hudmide? Noget man kan se med det blotte øje eller????

Mvh Carli

kerstin2181
0

#1 delar gärna med mig av både ont och gottFlört

#2 man kan inte se djuren med blotta ögat, kanske med microskåp? dom är hemska, och kliar något enormt, även kallat kaninskabb. Det sitter mesta dels runt halsen, och dom kliar bort pälsen, och får ibland stora sår, som dom tyvärr river upp hela tiden. Jag klippte klorna runt om, flera gånger i veckan. Jag drog av päls på katterna, och skickade in för ringormsprov till SVA, och man tycker dom kunde ha kollat även annat, men bara för att det inte var ringorm, så släppte dom det helt

Kerstin Carlzon S*Youngun`s

Medarbetare på Norsk Skogkatt iFokus

Gyldenloeve
0

Tak for forklaringen, vil prøve og se om jeg kan finde noget om det på dansk for det lyder da "hemskt" for kattene!

Mvh Carli