Tandköttsinflammation
Hej
Undrar om någon haft problem med tandköttsinflammation pga Orijen. Vet att det verkar långsökt, men när vi är två som använder det och som drabbas börjar jag att undra. Hade inga problem när jag använde RC.
Hoppas nu att ALLA kan svara, även de som inte accepterar mig som uppfödare. DET HANDLAR OM KATTERNAS VÄLMÅENDE!!
mvh
carina /s'venuskatten's

Hej,
Jag har använt Orijen rätt så länge till mina katter nu och har inte märkt att de skulle ha fått tandköttsinflammation pga det. En av mina honor blev dock för mager då hon åt Orijen, konstigt nog. Jag vet att det var fodret det berodde på, för då hon fick Nutro Choice Kitten igen ett tag, ökade hon fint och snabbt i vikt igen.
Dock vet jag många som ger sina katter BARF och där katten förutom rått kött även får råa, köttiga ben som t.ex. kycklingvingar m.m. och där katten fått väldigt fina, vita tänder och inga tandköttsproblem eller problem med andedräkt eller nånting.
Detta tycks även vara den optimala kosten för katten överhuvudtaget och många med katter som haft problem med allt ifrån tänder till mage, päls etc har blivit bra då de fått denna kost.
Utöver kosten kan man kanske även borsta kattens tänder och i vissa fall är kanske antibiotika nödvändigt. Jag har själv tänkt prova att låta mina katter gå över mer till BARF, för deras hälsas skull.
Man får prova sig fram. Jag vet flera som fått problem då de använt RC. Men då var det njurproblem, UVI samt pälsproblem och magproblem de katterna fick.
Hoppas ni får rätt på det.
Hej
Tack för svaret Nina. Jag fattar just nu ingenting. Katterna har mått jättebra av Orijen hela tiden och idag upptäckte jag att vissa har en vidrig andedräkt, samt att vissa fått problem med tandköttet. Pratade med vetr idag och ska borsta med bakt medel 2 ggr dagligen.
Vad är BARF och var köper jag detta??
MVH
Cina

BARF=Biologiskt Artanpassad Rå Föda :) Så istället för torrfoder eller burkmat, ger man katten rå mat, bestående av rå köttfärs, lever, hjärta, muskelkött, råa köttiga ben m.m. En del köper man i vanlig affär, typ ICA och så finns det även vissa produkter man kan köpa färdigt men får komplettera.
Det finns ett forum där man kan få tips och råd samt en hemsida där det finns recept m.m. Bara man sätter sig in i det ordentligt så att katten inte får några brister, så är det den bästa mat de kan få.
Kolla in dessa länkar så hittar du hemsidan + forumet jag menade. Som ett led på väg till att utfodra med BARF, går många över till burkmat/påsmat oftast Mjau och inget torrfoder alls.

Hm, länkarna ser konstiga ut från min jobbdator. Hoppas du kan se dem.
Jo det fixar sig…. de står tillsammans som en enda.. *ler*
Tack för hjälpen =) Det kallar jag en seriös uppfödare=)
Ha det bäst i framtiden
MVH
Cina

#5 Ja, det var konstigt. Trots att jag gjorde radbyten syntes det inte.
Åh, det var så lite så. Tack ska du ha!
Om du bestämmer dig för att BARFA, så ta det väldigt gradvis i början bara om de inte är vana, för annars blir det lätt att de får diarré och det är ju inte så kul.
Jag ska köpa lite kycklingvingar och broskben till mina också så de får gnaga lite. Köttfärs får de redan ganska ofta.
mvh Nina

Själv har jag fått uppfattningen om, att tandköttinflammation, inte uppkommer av maten, den smittar via mat och vattenskålar, och botas av medicinen Flagyl, jag vet att ett flertal har den, utan att ägarna upptäckt detta fören ganska sent, och detta är ingen ovanlig åkomma, ibland när personer visar foton på sina katter, så kan man se att en del katter har det.
Kerstin Carlzon S*Youngun`s
Medarbetare på Norsk Skogkatt iFokus

Intressant det där med kost. Jag tror på varierad kost för både människor och katter. Vår Theo får blötmat 2-3 ggr/ dag och har fri tillgång till RC utöver det. När vi fyrbenta ska äta kött eller fisk tar jag undan lite åt kisse också. En fråga har jag: rå kyckling och griskött, kan man ge det till katter? Vi människor ska ju passa oss för de bakterier som ex finns i rå kyckling. Jag har gett Theo seniga bitar från rå fläskfile
och han har hittills verkat må bra av det. Är katter resistenta mot "rå-bakterier"?
Mvh Eva

#8 Visst är det intressant med kost och jag håller med dig om att en varierad kost är det bästa för både djur och människa. Även om de flesta torrfoder innehåller alla näringsämnen katten behöver anser jag att lite rått kött emellanåt, gärna då i lite större bitar som ger tuggmotstånd, är bra. Jag brukar också ta undan lite av vårt kött eller vår fisk till mina katter, sedan har jag förmånen att ha tillgång till älgkött som jag har fryst in och tinar upp till dem. Då är det fest vill jag lova.
När det gäller din fråga om katter är resistenta mot de bakterier som finns i rå kyckling och rått kött kan jag inte ge något säkert svar men med tanke på att de om de får möjligheten fångar fåglar och möss som de sedan mumsar i sig så tror jag att de klarar de bakterier som finns i rått kött utan problem - såvida köttet inte är smittat med något vill säga.
Jag vill minnas att det här på forumet har diskuterats om utfodring med dygnsgamla kycklingar … (bara en fundering)

Katter tål såna bakterier betydligt bättre än vad vi gör. Är man orolig kan man frysa köttet i två dygn först.