Katter och tidsuppfattning.
Det påstås ju i en del kattböcker att katterna skulle sakna tidsuppfattning. Ett exempel som jag läst är att de inte kan avgöra hur länge en person varit borta. Själv kom jag hem igår efter att varit på rally i fem dagar, alla katterna kom och mötte mig och hälsade ordentligt. Speciellt Buzzy som följde mina steg i ett par timmar efter jag kommit hem, och skulle stångas och bita lite på husse.
Jag tror inte på det där att de saknar tidsuppfattnuing, för är jag ute ett ärende på en halvtimme, så bryr de sig inte när man kommer hem, men efter att man jobbat hela dagen, eller som i detta fall varit bortrest så är de verkligen angelägna om att hälsa. Finns det någon som har några fakta om detta.
Mvh Bengan

Min Frej vet då driket om husse är sen hem från jobbet. han sitter alltid i hallen och väntar på han 5 min innan han kommer hem. Är husse sen då må ni tror att han får höra det oxå..
och åker jimmy bort på rally på helgen och sover borta .. Tro inte jag får sova då.. då går han och gnäller tills han kommer hem igen.
Hmm Jag har läst motsatsen. Dvs att dom har tidsuppfattning.
En bok skriven av en duktig katt "kännare" men som vanligt har jag masker i hårddisken och kommer inte alls ihåg vad författaren heter mer än att han skrivit en hel del böcker.
Boken kanske heter "i huvudet på en katt"..
Jag tror nog inte det finns några rena fakta i frågan, eftersom det ju är omöjligt att veta hur en katt egentligen tänker.
Däremot tror jag nog inte att de har samma tidsuppfattning som vi har. Men de är väldigt känsliga för rutiner och framför allt brutna rutiner. De är vana att få sin mat på det sättet, mysa i sängen på det sättet osv osv. Är man borta en kortare stund så bryter man inga rutiner, men det är ju ofrånkomligt att man gör det längre stunder. Så är man inte där och "sköter" sina sysslor kommer katten märka det, men jag tror inte att en katt känner någon större skillnad om man är borta en halvtimme eller tre timmar om man inte är borta när man borde gjort något istället.