NFO? NFC?
Nu har jag läst hos åtminstone två uppfödare förkortningen/ beteckningen NFC för norsk skogkatt, den ena har även skrivit färgbeteckningarna som "NFC f 09" till exempel (hittar på).
Jag har bara vetat om NFO, vad avser man när man skriver NFC?

*vild gissning* En variant på Norweigan Forrest Cat, istället för Norweigan Forrest Cat kanske…? Eller en felskrivning?
Jo, tror också de menar så, men är det en vedertagen förkortning/kod någonstans (var då?) tro? Första gången jag såg det var jag helt säker på att vederbörande skrivit fel. Men nu när jag såg det på ett till ställe blev jag ju fundersam.

Jag är visst full av gissningar idag, men kan det vara så att det är något inom ett visst förbund, ej inom FIFe? Såna här små saker kan verkligen bli riktigt intressanta att reda ut…:)

Färgerna ska skrivas enligt EMS koden (Fife) då blir det ex.
NFO f 09.
Medans rasen är NFC
// Rita
Som sagts ovan så är NFC en engelsk förkortning av Norwegian Forest Cat, och har inget med raskod att göra. Vad jag vet så använder inget förbund den raskoden. T ex så är raskoden i GCCF 67. I CFA är motsvarande beroende på färg 9000, 9001, 9044, 9045.
//RolfH

det var så jag menade,,, att NFC är förkortning på rasen, sorry, lite förvirrad // Rita
Tack för era svar.