Norsk Skogkatt iFokus

Norsk Skogkatt

Etikett: 08-skogkattens-hälsa
Läst 2030 ggr
CarlS
0

Skabb i örat?

Vår lille bonnkatt Susa har troligtvis fått skabb i örat eller något. Kliar sig och "viftar" med sitt högeröra.

Någon som vet vad man ska göra? Finns väl någe medel mot det på apoteket om jag inte är ute och cyklar..

//CarlS

WesthKiowas
0

Det du ska göra är att åka till vetrinären så de får titta på det först och främst. Man ska undvika att laborera själv om man inte är helt säker på vad det är. Kan bli värre irriterat då.

/Camilla

Mvh Camilla Glad

Besök gärna min hemsida S*WesthKiowa's Norska Skogkatter

Kattungar planeras!

Sessan1
0

Håller med Camilla!

Har oxå hört och läst att det kan bli värre irreterat om man själv laborerar om man inte vet vad det är.

Frej
0

Jag tror inte att det finns något receptfritt medel heller, utan det blir nog att åka till veterinären, om det är skabb.

offsides
0

Det finns receptfria medel mot öronskabb, men precis som föregående skribenter tycker jag du ska ta katten till veterinären så de får titta på det och eventuellt rengöra öronen.

Viktigt också att du håller koll på dina andra kissar eftersom det är ganska smittsamt, om det nu skulle vara öronskabb.

Johan sajtvärd på Européringen i Fokus

WesthKiowas
0

Öronskabb kan också bli riktigt farligt. Min mormor hittade en övergiven katt (eller han hittade henne är väl mer rätt) Vi sökte efter ägare men utan resultat, hon kontaktade ett katthem som erbjöd sig att betala vaccinering, kastrering och en allmän genomgång av katten om vi gav katten ett hem. Gärna sa mormor som älskar katter! Vi hade redan beställt tid hos veterinären eftersom vi hade sett att den hade skabb.

Glada i hågen åkte vi dit och fick ett dråpslag när veterinären sa att kattens skabb i öronen hade gått för långt och att det inte skulle gå att fixa. Så istället för att åka hem med en vår nye kisse så fick vi åka hem tomhänta och katten fick avsluta sitt liv.

Mvh Camilla Glad

Besök gärna min hemsida S*WesthKiowa's Norska Skogkatter

Kattungar planeras!

offsides
0

Ojdå

Har aldrig hört talas om någon som fått avliva sin katt pga öronskabb, det var hemskt tråkigt att höra.

mvh /Johan

Johan sajtvärd på Européringen i Fokus

Sisikarlstad
0

Jo jag vet en hund som hade öronskabb det gick så långt så han fick värk i kroppen o man kunde inte ta i han för han hade så ont o högg. Gråter

CarlS
0

Tack alla för era svar och kommentarer! Det visade sig att Susa inte har skabb. Hon kliar sig inte längre mer än jag själv brukar göra. :) och jag har inte skabb (hoppas jag)

//CarlS

kemikal
0

Veterinären tar enkelt ett prov för att se om det är skabb, det skulle jag rekommendera om man är osäker. De tydligaste symptomen är just klåda, och svart klet i öronen. Har man flera katter ska alla kollas, då det är mycket smittsamt. Behandlingen är nuförtiden enkel och inte dyr, veterinären droppar ett medel i öronen, för säkerhets skull eller vid behov kan man upprepa det, men annars är det bara en gång som behövs. Och hellre kolla en gång för mycket och behandla ordentligt, än att låta det vara, då det både är plågsamt för katten, och som vi fått exempel på i denna tråd, kan leda till komplikationer och att katten måste avlivas.

Artikel om öronskabb på Hittekatter iFokus

fjellans
0

Frontline, brukar veterinärer rekomendera, receptfritt,, droppa i öronen,
man kan oxå hälla i droppar av olja, man kväver skabben då!!

Men rådfråga vet, iaf, det finns ju veterinärer online!/ Rita