Kastrat
Jag vet inte varför min kastrerade hane låter värre än 10 fertila hanar tillsammans. Är det någon som vet vad man kan göra, han ropar så högt att snart kommer väll grannarna och knackar på. Smeagol vankar fram och tillbaka och är så rastlös. Kan tilläggas att han bara gör det vissa perioder, sedan slutar han igen.
Tror att han vill ut!
*** Sissi Johansson - S*Tam-Trion's ***

Det kan kanske vara så att han vill ut, men ibland gör han så även när han får vara ute. Jag försöker aktivera honom väldigt mycket men det tycks inte hjälpa. Jag får väll kanske försöka ta med honom ut i sele eftersom det är svårt att släppa honom lös då jag flyttat. Men han avskyr att gå i sele men det är kanske värt ett försök.
Kanske han vill att du leker med honom. Mina katter talar alltid om för mig när de tycker att jag är för tråkig. Igår satte Tryffel klorna i mitt hår när jag satt för länge vid datorn och när det inte hjälpte så blockerade han skärmen och satt och jabbade mot mitt huvud för att få kontakt…bara att släppa allt för att gå ner och servera mat på silverfat!
Japp och Dumle tjatar och tjatar med olika ljud samt hämtar leksaker som de lägger framför mina fötter för att vi ska leka, ganska tydligt vad de vill.
*** Sissi Johansson - S*Tam-Trion's ***

Jag gör snart inte annat än att leka med Smeagol, men han är så aktiv så det räcker tydligen inte. Men även när vi är mitt uppe i någon lek kan han börja med sitt skrikande. Smeagol gör precis samma sak när han tycker jag ska göra något med honom, han väcker mig om nätterna genom att komma med tassarna i mitt ansikte.

Jag tycker det låter som om han inte förstått att han är kastrat. En del hanar fortsätter ju med samma beteende som dom hade som fertila även efter kastrering. Kan även vara förklaringen till att din andra hane inte har något "hankattsbetende". Smegol anser kanske att han är herren på täppan fortfarande. Nu har du väl även en fertil hona som triggar honom? Prova feromoner, det kanske hjälper.
/Sylvia