Norsk Skogkatt iFokus

Norsk Skogkatt

Etikett03-avel-genetik-uppfödning
Läst 489 ggr
S*Snöyran's
0

Råd angående export!

Jag har fått förfrågning på en av mina kattungar, kul så klart men hon som är intresserad av denna kattunge bor i Danmark.

Vad behöver jag då tänka på??

Har absolut noll koll på detta med att skicka till annat land. Så tips och råd tar jag tacksamt emot från alla som vet mer angående detta Fundersam

RolfH
0

Jag har själv aldrig exporterat men jag vet att det finns medlemmar här som gjort det. I väntan på deras svar kan du kanske läsa om detta på Jordbruksverkets sida.

//RolfH

S*Snöyran's
0

Ja där har jag varit men blev inte så mycket klokareFundersam

fjellans
0

Hej.

Du ska rabiesvaccinera 1 ggr, skaffa EU-pass, chipmärka, sen är det ju faktiskt köparen som ska tala om vad som gäller i Danmark.
Sen ska du självklart göra allt som vi gör in Sverige oxå, en transfer behövs oxå, så du får ta extra betalt för alla om kostnader.Glad

Merlyn
0

När jag exporterade gjorde jag allt som ovanstående medlemmar nämner, sedan var det även en extra hälsoundersökning som jag gjorde för att bekräfta att katten var frisk för att kunna resa.

Det vet jag inte om du behöver göra till grannlandet men min kisse åkte till Frankrike.

Sedan är det avmaskningen som man skall tänka på med så att den är väl utförd och nerskriven.

Lycka till!!!

fjellans
0

det ska vara inskrivet i EU-passet, hälsokontrollen alltså.-))).

Jordbruksverket  talar bara om vad som behövs för att importera. Exportera görs enligt det land dit man ska sälja, så det kan vara lite olika beroende på vart katten ska….
Glömde nämna att rabies inte ska tas före 12 veckors ålder, och att katten troligtvis inte får resa in i danmark förens efter 21 dagar, men kolla det/ Rita

Ixatrixa
0

Jag har exporterat till Danmark och då behövdes bara en transfer…nu var det ett tag sedan så jag vet ju inte om det krävs något mer(kattpass). Exporterade en katt till Norge alldeles nyligen och då behövdes det också bara transfer.

Vad jag har förstått så kan det vara lite olika krav till olika länder…men eftersom vi anses vara rabiesfria i vårat land så har vi ju lättare att exportera än att importera.

S*Snöyran's
0

Tack så mycket alla ni som svarat nu vet och förstår jag ju mer angående detta med att exporteraCool