Hårda magar
Min Satin är så hård i magen, och jag undrar om fler har detta problem? vad har ni gjort för att unerlätta? några tips o råd?
Kerstin Carlzon S*Youngun`s
Medarbetare på Norsk Skogkatt iFokus

Fick precis ordination av min vet, 1ml Laktulos morgon/kväll

paraffinolja ska ju vara bra att ge ibland med..
kanske ge henne mat som innehåller mer vatten någon gång per dag?
våran mezzo blev ju inlagd straxt före jul pga förstoppning..
deras råd var : mer vatten, mer aktivitetet.. (att få honom att röra sig mer).. och mer fiberrik kost kanske.. (helt beroende på vad de får för mat osv förståss). sedan kan man ge paraffinolja ibland för att underlätta om de har lätt att bli hårda i magen/förstoppade..

Det kan också hända att hon för för fiberrik kost. Fibrer kräver mycket vätska i tarmen. Det bästa är att prova en mer långsiktig lösning. Om du ger torrfoder så komplettera med ett mål blötmat om dagen där hon får i sig mycket vätska och inget fiber. Ex Maju burkar.

När vår kitty var hård i magen fick vi tips av veterinären att testa paraffinolja. Det räckte med att stackars kitty sniffade på det. Vägrade ta det men hon var på lådan ca 30 sekunder efter att ha sniffat, och brottats lite med oss, sedan var hon på lådan och fick ut allt! 

Laktulos ska vara skonsammare mot magen, och jag provar det ett kortare tag, annars får vi ta till erat andra tips
Lite makrill i tomatsås är gott och dessutom väldigt "förlösande"..*L*

#6 aha därför jag har aldrig har problem med magen, ha ha
Jag har bara haft motsatt problem, dvs lös mage!
*** Sissi Johansson - S*Tam-Trion's ***
Eller messmör…
Och som alternativ till makrillen. Tonfisk i olja.
Eller lite olivolja på blötmaten.
Så här års fäller dom mycket och när värmen slår till så har dom ibland svårt att ställa om och dricka mer..

Tack för alla tips, dom är välkommna

Messmör är nog det bästa, blöt upp lite torrfoder och blanda i messmöret. Helt naturligt - inga kemikalier… ges ju till små bebisar i vällingen oxå har jag hört…skulle det behövas kan du även slå i lite paraffinolja. Jag gör detta till min hane mellan varven eftersom han har en tendens att bli för hård i magen.