Norsk Skogkatt iFokus

Norsk Skogkatt

Etikett06-mat-leksaker
Läst 3405 ggr
BuffaloHorizon
0

Spyr av kattmat?

Jag har en fråga. Det är så att när min Norska Skogkatt äter Friskies kattmat brukar kan spy ungefär 1-2 veckor efter att han startat med det fodret. Kan det bero på att han inte är van vid Friskies?

Han äter numera Royal Canin men i längden blir det fasligt dyrt pga hans glupskhet. Vi hade Friskies tidigare när han kom till oss (förra ägaren gav honom Euroshopers kattmat) men bytte till Royal Canin när han spydde upp maten.

Är det så att han inte är van och spyr därmed upp det? Hur kan jag få honom att äta Friskies?

blondifire
0

tycker han visar ganska tydligt att han inte tål det fodret.om du har en katt,hur kan det bli så dyrt? jag har 3 st o om man köper den största påsen tycker jag det räcker länge.följer du råden om mängd beroende på ålder/vikt eller låter du maten stå framme jämt?

personligen tycker jag mina katter ska äta det som är bra för dem även om d e lite dyrare.stoppar inte i barnen vad som helst heller men det är ju upp till var o en.ska du nödvändigtvis ge honom en billigare variant skulle jag tagit Miaju torrfoder ist…

lycka till med killen..

S*Winsnes Wilda

BuffaloHorizon
0

#1 Jag har två katter varav ena är en Norskis och den andra en Main Coon blandning. Jag låter maten stå framme men potionerar ut enligt råden på mängd, skulle jag plocka bort maten skulle han riva ner tapeterna och kraffsa på dörrarna vilket han redan gör varje morgon klockan 6 för att han vill ha mat. Sen vägrar han äta bottenskrapet i matskålen utan river på tapeterna eller dörrarna när han ser attt botten synns och när man väl fyllt på tror han att han inte fått mat.

Som sagt så är han glupsk trots att vi väljer den Royal Canin som ska minska glupskheten.

Mezzo
0

har ni avmaskat honom??

och varför inte låta honom äta gränslöst då? (såvida han inte är överviktig?)..

vi har 5 katter här hemma och det går lätt åt 10kg foder på 1mån. tycker inte 400-500kr är något att bråka om.. :)
vi har alltid foder står framme för fri tillgång.. en katt små äter många många gånger per dygn, de är inte som vi människor som bör äta 3-5mål om dagen..

du kanske kan komplettera med kokt fisk,kokt kyckling,rå nötfärs, burkmat vid sidan om??? (1-2-3ggr/dag)

men som #1 skrev, varför ge honom foder han så uppenbarligen inte tål? skulle du själv tvinga i dig tomater om du vet att du inte tål det?
*tankeställare* ;)

BuffaloHorizon
0

#3 Han är avmaskad ja liksom den andra katten också.  Burkmat blir han och den andra killen lösa i magen av så det ger jag dem inte. Våra katter sätter lätt i sig en 10kg påse på en månad och för två katter tycker jag det är mycket. Jag vill helst inte byta foder men önskar han kunde sluta vara så förbasskat glupsk. Kattmaten räcker tydligen inte för honom heller han har en förmåga att sno mat från våra tallrikar. Han bara äter, äter och äter. Det finns inget stop i han. Tror mycket att han äter enbart för att det är gott och vill därmed bara ha mer och mer hela tiden.

blondifire
0

håller med mezzo,har oxå fri tillgång här för torrfoder samt ger ett par ggr i veckan färs o kyckling. men hans beteende om han inte får mat tycker jag inte låter normalt… han du diskuterat hans matvanor/beteende med vetrinär? kan ju vara nåt fysiskt fel oxå…

S*Winsnes Wilda

BuffaloHorizon
0

#5 Han har varit hos en veterinär och han har till och med röntgats osv för att kolla tarmarna men han är en helt frisk och kry kisse med en oerhört jobbig fix idé som jag bara hatar.

S-Zygots
0

Kanske är det så att dina katter äter så pass mycket pga att den mat du ger inte har så högt näringsinnehåll.

Med ett foder av bättre kavilitet behöver katterna inte äta lika mycket som ett "sämre" foder kräver. 

Var bara lite försiktig vid övergången mellan de olika fodersorterna. Blandada upp det gamla fodret med det nya och låt era katter ha maten stående framme, dom äter bara det dom behöver.

//Annika

BuffaloHorizon
0

#7 Vad jag vet så har Royal Canin högt näringsinnehåll.

Margona
0

Jag skulle aldrig ge mina katter mat som de inte tål. Min ena katt är känslig i sin mage och får därför special mat från veterinären och jag skulle inte låta bli att ge honom det bara för att det är dyrare.

BuffaloHorizon
0

#9 Det är hans glupskhet som gör det dyrt.

S-Zygots
0

Det finns foder av bra kvalitet för känsliga magar, tex hills och royal, Prova något sådant så skall du se att det blir bra. Inte konstigt om din katt är hungrig när han spyr upp det han äter.

Lycka till

//Annika

Margona
0

Mina katter älskar också mat och speciellt han som får special mat från veterinären. Men eftersom han är känslig betalar jag gärna det och ser det som min skyldighet som kattägare att han ska må bra. Norska skogkatter är ofta stora och behöver därför mycket mat.

BuffaloHorizon
0

#11 Det är Friskis han spyr upp inte Royal Canin som jag skrev i mitt första inlägg. Det vi har nu är Royal Canin - Oral Sensetive men han äter som en jag vet inte vad.

S-Zygots
0

Men jag förstår inte problemet, varför låter du inte katten äta så han blir mätt? Tycker du att det blir för dyrt?

//Annika

BuffaloHorizon
0

#14 Läs hela inlägget så förstår du. Han har mat framme konstant men vill bara ha mer hela tiden och har inga problem att tömma en hel 10kg säck på en månad. Vet inte hur jag ska få honom sluta gluffsa som han gör =/.

S-Zygots
0

Jo, jag har förstått att du vill byta tillbaks till annan mat för du tycker att det blir för dyrt när katten vill äta hel tiden.

Men kanske behöver han ät om han växer. 10 kg royal på en månad låter inte rimligt och nästan otroligt. Jag skulle råda dig att ta din katt till en veterinär om problemen kvarstår.

//Annika

Anita-
0

En fundering bara, jag har en hona som alltid har ätit väldigt fort och glupskt, tuggar inte maten riktigt. Den kommer upp halv eller osmält. Jag köper torrfoder med större bitar så hon måste tugga och därmed inte kan äta så glupskt, typ RC Maine Coon foder, James Wellbeloved har också ett foder som fungerar på henne … då kräks hon inte lika ofta… kan det var det problemet som din katt har också?

Låt torrfodret stå framme hela tiden så kommer den såsmånigom att vänja sig vid att det alltid finns mat och kan småäta lite då och då i stället. Prova också att ha flera matskålar på olika ställen. Kan han känna sig trygg när han äter eller är han på sin vakt för någonting… t ex den andra katten?

Att ge honom ett foder med dålig kvalitet, typ Friskis innebär bara att han måste äta en ännu större mängd mat och att det blir mera att ta reda på i kattlådan.

Hur ser hans matskål ut i botten? Han kanske inte tycker om att hans morrhår nuddar kanterna?

AngelicaT
0

Oral Care är ett ganska magert foder och inte så energitätt. Prova Sensible nästa gång. När han ätit det en tid tror jag att han kommer minska intaget betydligt. Jag vågar lova dig att dina två katter inte äter slut på en 10 kg Sensible på en månad, närmare fyra mellan tummen och pekfingret. Flört

blondifire
0

#18 har rätt.mina äter RC sensible o på 3 st går det ca 4kg/månaden+lite färs o kycklingfilé då. jag har gjort så att det står 3 matskålar i olika form på olika ställen samma med vattnet…du kanske skulle prova det,så han inte panikäter…hur reagerar du när han får sina "spel"?

S*Winsnes Wilda

LittleL
0

Att två katter lyckas äta upp en 10kg säck RC på 1 månad låter otroligt!! Fortsätt ge honom RC (eller annan kvalitetsmat) så kommer han att lugna sig efter ett tag. Och det kommer definitivt att löna sig, jämnfört med foder som man köper i vanlig mataffär.

Jag har en väninna som inte trodde på detta med BRA mat till katterna. Hon tyckte att det blev för dyrt att betala 500kr för maten. Hon har två kastrerade hankatter. Jag övertalade henne att prova. Hon köpte 1 säck och tyckte att dom åt den mycket fortare än vad jag sagt. Så jag fick övertala henne igen, köp 1 säck till. Vilket hon gjorde. Nu 2 år senare så fattar hon inte hur hon kunde betala så mycket för mataffärens kattmat, och hur hon kunde bära hem så mycket mat varje vecka. Hon köper 1 säck var 3:e månad, alltså 500kr delat på 3, ca 165 kr. Att det blir billigare kan vem som helst räkna ut;)) 

/Sylvia

Froydis
0

Kansje du kan prøve å bløte opp halve dagens porsjon?? da blir magen mer full og han holder seg mett lengre.

10 kilo for på to katter på 30 dager tilsvarer 160 gram til dagen per katt. En katt i vekst kan da godt spise 100 gram ihvertfall,

Mat med mer energi i kan kansje gi litt mindre matlyst, og større biter ( Maine coon foret feks) er kansje lurt.

En 10 kilos sekk koster i Norge ca 550 kroner,  og da altså i underkant av 10 kroner dagen per katt.. Å ha katt koster penger.. :)

BuffaloHorizon
0

#16 Har skrivit redan att han redan varit hos veterinären på undersökning och röntgen men han är helt frisk (han växer inte så mycket längre han är 3 år gammal).

#17 Som jag skrivit i dem andra inläggen så står matskålen framme hela tiden. Vi har provat många olika matskålar men han gör likadant när han ser botten på den.

#18 Jag skrev att jag använder Oral Sensitive inte Oral Care och har använt det till honom i 1 år utan förbättring.

Jag vill helst inte byta foder eftersom han blir så dålig av andra sorter men det jag skulle vilja är att minska hans glupskhet och försöka få honom att sluta kraffsa sönder väggarna och dörrarna bara för att få mat var 5:e minut.

Turill
0

#22 Om du inte har tänkt att byta foder på din katt, vad menar du i så fall med frågan i ditt inlägg??? Hur kan jag få honom att äta Friskis?

AngelicaT
0

#22 Helt rätt, den heter Oral Sensitive och är ett magert foder. Jag rekomenderar som sagt ett byte till Sensible.

blondifire
0

Vad JAG menade var att det han sysslar med när han inte får mat låter som en beteendestörning,sen undrade jag hur du agerar när han gör så o om du diskuterat BETEENDET med vet??

S*Winsnes Wilda