Norsk Skogkatt iFokus

Norsk Skogkatt

Etikett17-utställningar-resultat
Läst 940 ggr
Labolina_73
0

Domarbedömning?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hejsan,, Jag fick nyss höra något som helt gått mej om bakfoten,,
att man måste ha 3 cert från 3 olika domare för att bli Champ,
men om man får samma domare på en utställning,,
hur gör man då?

kan man byta domare eller bara helt finna sej i
att man inte kan få cert?

Eller be en annan domare om ett utlåtande?

hm hur funkar detta…

tacksam för svar..

Vackra Maja visar sej i solskenet.. ;-)
Kram Linda

Labolina_73
0

En bild till på trollet. :-)

Labolina_73
0

och en sista när jag ändå är i farten.. ;-) sorry,, lite dålig skärpa,,

Bengan-A
0

vi kollade detta en gång och man får begära att byta domare. Men jag minns inte om det skulle göras till den aktuella klubben efter att domarfördelningen publicerats, eller om det räckte att göra det i seketeriatet på morgonen innan utställning när man ändå meddelar att man har chans på titel.

Mvh Bengan

Seerath
0

Man kan be om en kontrasignering vid bedömningen så bär domaren iväg katten till en annan domare som även den skriver under bedömningssedeln.

Labolina_73
0

Tack… :-)

//Linda

kerstin2181
0

#4 det fick jag göra på min Bright, hade då Raymond både i Norge och Örebro, han fick då sin första titel på hemmaplanFlört

Kerstin Carlzon S*Youngun`s

Medarbetare på Norsk Skogkatt iFokus

helena7
0

den här frågan har jag också funderat på..

Så om man får samma domare så säger man bara till den domaren att man har chans på titel och hon/han går till en annan domaren som skriver på? eller ska man först säga till i seketariatet på morgonen när man kommer?

Draken_old
0

Det säger man till om senast på morgonen i sekretariatet.
All info om SVERAK & FIFES regler och stadgar går att beställa för 50:- för alla häften.

helena7
0

ok, men kan man säga till om det tidigare också till någon? eller är det först på morgonen?

ariel
0

Jag är ju inte så haj på det med utställning!

Men jäklar vad hon har pälsat på sej Maja, POK/Marina

Marina/ S*Karmskogen's

Ägd av 6 Norska Skogkatter

Taropaves
0

Det korrekta sättet är att anmäla i sekretariatet på morgonen att man ev kan behöva en kontrasignering om ens katt får ytterligare ett cert av samma domare. Håll bara koll på att det verkligen blir gjort. Sekretariatet kontrollerar då när de får in bedömningssedeln om den aktuella katten fått sitt cert och skickar ut bedömningssedeln igen för en kontrasignering.

Det smidigaste sättet att be om en kontrasignering är att EFTER att domaren har dömt katten och den har fått sitt cert, tala om att den behöver en kontrasignering för assistenten/domaren som antagligen direkt går iväg till ytterligare en domare för påskrift. (Man kan inte tala om detta för domaren INNAN katten får sin bedömning, eftersom man då "avslöjar" att domaren redan dömt den här katten tidigare och gett den cert då) 

Observera att den andre domaren inte på något sätt är "skyldig" att skriva under. Om denne anser att katten inte håller för det aktuella certet kan domaren vägra att kontrasignera. Man kan då inte gå vidare till ytterligare nån annan domare, utan får acceptera att kattens cert på den här utställningen inte blev "giltigt". På nästa utställning får man hoppas på bättre tur..*L*

Eva Porat
Int FIFe domare

helena7
0

Tack för ett kanon bra svar, då förstår jag Glad