ang ägarregistrering
fick idag papper om att ägaregistreringen på min katt ,köpte han i november,med var oxå ett inbetalningskort på 120kr. varför?? står inte ju…
S*Winsnes Wilda

Om din katt har blivit id-märkt med ett mikrochip, så får du som ny ägare en faktura på 120 kronor. Det är en engångsavgift till SKK. I deras register står det då vem som äger katten med just detta chipnummer, så att ägaren kan spåras om katten t.ex. rymt och någon hittar den samt får den avscannad hos polis eller veterinär. Du måste godkänna att ditt namn och adress syns i registret och det bör du låta synas där, så att de kan hitta dig om det skulle bli aktuellt nå´n gång.

Jag vet om ett fall där en Norsk Skogkatt som blev överkörd, fördes till veterinären där de skannade och fick fram ett chipsnummer på honom och sedan kunde de ringa ägaren så de fick möjlighet att hämta hem honom och sedan begrava honom på tomten som var deras önskan. Det viktigast var ändå att de fick veta vad som hade hänt deras katt.

Här i Norje( innomlands) är ägarbyte gratis, men om vi köper en katt ifrån utlandet så kostar det kr 375; NOK.
ok,då förstår jag
Tack för svaren.
S*Winsnes Wilda
Som 31 skriver så är det en engångskostnad, om det skulle bli ägarändring så kostar det inget vad jag vet (behövdde i vart fall inte betala nåt när jag tog över Göta)

Jag trodde i min enfald att den summan var en engångskostnad så jag betalde in den avgiften för mina kattungeköpare. Korkat, jag vet… Dom fick nämligen ÄNDÅ en räkning på 120kr. Så man kan bara konstatera att SKK vet hur man ska suga ut så många kronor som möjligt ur folk.
Jag tycker att det är mycket tråkigt att det är så dyrt med registreringen. Inte för min skull utan för alla hemlösa katters skull. Det är dyrt att id-märka och sen ska det även betalas in en avgift till, är många katter som aldrig registreras pga det. Tycker att avgiften för registreringen borde dras samtidigt som man betalar veterinären för id-märkningen. Sen kunde veterinären skicka in till ett register, och allt hade varit klart. Och givetvis mycket billigare så att "vanligt" folk också id-märkte sina katter.
/Sylvia
#6 Tror skk har samma system vad gäller valpar också…
#7 på valpar är det jordbruksverket som har registret och de tar bara 70 kr/valp… skillnaden är nog att det är lag på att registrera alla hundar över 16 veckor… det borde vara samma lag på reg av katter och hålla ungefär samma pris…
/Ingalill
*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*
Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner
Varför registera katterna hos Kennelklubben och betala för det när man kan registrera ID märkningen hos SVERAK helt gratis?
SVERAK har ett stort register med märkta katter (man behöver inte vara medlem) och tillhandahåller uppgifter om märkta katter till Polis och andra. Inom en snar framtid kommer även detta register att bli sökbart på nätet.
Eva

#9 Jag har hört talas om det registert, men inte hittat någon vidare information om det. Finns det någon sådan info på nätet? Läggs alla raskattungar som säljs chipade in där automatiskt? Om man chipat sin katt själv, hur går man då till väga för att komma med?
#8 Ok det visste jag inte, det ändras ju hela tiden…
#9 Fungerar det på samma vis eller måste jag iså fall registrera på två ställen?? Håller med #10 det är lite tunnt med info…

Gäller detta även huskatter? Någon som vet?
Är registret sökbart på nätet nu?

Ja det gäller även huskatter om man chippat dem! Jag har fått hem inbetalningskort på mina bägge huskatter efter chippningen..
Anita

Men det ska ju inte kosta något att ägarregistrera dem hos Sverak?

Var in till SVERAK och letade under I i deras sök. Under ID-märkning står hur man gör för att registrera chipmärkningen hos dem : )
/Monica
då är det ju onödigt o regga dom hos ssk kan jag tycka.känns mer motiverat hos sverak…
S*Winsnes Wilda
/Ingalill

#17 Men om husisen har huskattsbevis då? Går det inte då?
#18 det står det inget om, bara stamtavla så jag tolkar det som att det endast gäller sverak-anslutna stamtavle-innehavare…
Kopierat från SVERAK:
Jag har chipmärkt min katt och undrar hur jag ska göra för att få det numret registrerat hos er?
Klistra remsan med ID-nummer (streckkoden) på stamtavlans omslag. Ta kopia av omslaget (där även kattens registreringsnummer och kattens namn finns angivet) och skicka kopian till SVERAKs kansli för registrering.
Skicka med ett besked om dig som avsändare (kattägare); ditt namn, adress, telefon och liknande (texta tydligt) om du inte redan är registrerad ägare av katten.
/Ingalill

Lite dåligt info. om det där registret måste jag säga. Maila SVERAK och fråga vet ja!