Karantän?
Jag undrar hur ni gör när ni köper in en ny katt till era katteri, sätter ni alltid den nya katten i karantän? Och i så fall, hur länge?

Jag har aldrig gjort det, jag har litat till 100% på dom uppfödarna jag köpt av, haft bra kontakt långt innan jag hämtat, sett katteriet, och sett att samtliga är friska och mycket välmånde djur, som haft all yta som finns att röra sig på
Kerstin Carlzon S*Youngun`s
Medarbetare på Norsk Skogkatt iFokus

Ja lita på måste man ju göra, annars köper man ju inte av den personen. Se katteri och samtliga katter ska jag också, så då ser man ju hur det ser ut. Men man vet ju aldrig det där med smittor… mne jag är ju hönsmamma jag.

#2 det har du helt rätt i, hade det varit helt okända för mig, så hade jag nog haft dom åtskillda några veckor, men dom jag köpt av, hade aldrig sålt till mig, om det hade funnits några som helst funderingar ang smittor, sen finns det ju vissa smittor som är bra på att dölja sig, men då hjälper inte det att ha dom i karantän, då skulle dom få sitta där mycket länge
Kerstin Carlzon S*Youngun`s
Medarbetare på Norsk Skogkatt iFokus

Jag har låtit nykomlingarna ha eget rum några dagar eller upp till en vecka. Inte minst för att de ska få "landa" i sin nya miljö med alla nya dofter och intryck. Givetivs har de haft mänskilgt sällskap nästan dygnet runt, så helt ensamma är de självklart inte, men utan kattsällskap.
/Lena