Norsk Skogkatt iFokus

Norsk Skogkatt

Etikett: 03-avel-genetik-uppfödning
Läst 1703 ggr
MaGrandos
0

Svårsålda kattungar

Jag sitter här och funderar lite på det här med att sälja kattungar. Många får sina kattungar sålda ganska omgående medans andra sitter kvar med sina bebisar till långt över halvåret och mer. Det jag undrar är, vad vill kattungeköpare ha när de letar katt?

Som uppfödare ser man ju mycket på stamtavla och utseende men som sällskap, vad söker de som inte ska avla eller ställa ut? Har man som uppfödare lätt att få ett sämre "rykte" för att man verkar ha kontakt med "fel" människor/uppfödare så kattungeintressenter inte vill ta kontakt pga det?

Jag tillhör den skaran som troligen inte kommer få alla kattungar sålda. Inte för att det gör mig något på så sätt, jag älskar att ha kattungar hemma men när man sitter och surfar runt på olika hemsidor så är många redan bokade som små bebisar.

Jag vill bara ha uppriktiga och ärliga tips då jag inte är så gammal i gamet. Har fött upp 5 kullar hittills och nästan alla är/eller har varit svårsålda.

Skulle bara vilja veta andras åsikt leer funderingar kring detta.

//Maude S*Ma Grando's NFO

SillyZones
0

Ja, vad kan det bero på? Marknadsföring? Geografiskt läge? Färger som just nu är i ropet? Ja, jag vet inte…

Jessica, Sajtvärd på Norsk Skogkatt ifokus
S*SillyZone´s Norsk Skogkatt

ariel
0

Jag tror ändå "risk att få skit" är att vissa uppfödare favoriserar vissa mer än andra,men dom flesta köpare är ju dock bara ute efter sällskap,så dom tänker ju mest på att katten är:"Det" så jag tror att du kommer hitta rätt köpare inom sin tidFlörtLycka Till!

MVH//Marina S*Karmskogen's

Marina/ S*Karmskogen's

Ägd av 6 Norska Skogkatter

MaGrandos
0

#1 Jaa, jag vet inte heller…. kan tycka att det är lite märkligt bara…

#2 Jag tror nog att rätt människor dyker upp så småningom, det tvivlar jag inte så mycket på. Det har hört av sig folk ang mina bebisar men hux-flux så försvinner dom, därför anser jag det hela lite skumt… jag undrar bara vad det är som gör att folk bara "försvinner"…

Ville bara veta vad intressenter söker efter idag när de letar katt…

Kronängens
0

Jo, som sagt, för att sälja till sällskapsköpare är nog det geografiska läget viktigt, kattungebilderna marknadsföring viktigt. Och att kattungarna, uppfödaren och hemmet är trevliga/trevligt.

Uppfödare tittar väl mer på stamtavlan och hur rastypiska kattungarna är.

Jag tror att etablerade uppfödare som har kunskap och som lyckats få fram fina katter har lättare att sälja sina kattungar, men det är väl som det ska vara, de är mer attraktiva för köpare.

LaSadie
0

Det kan vara så med om man letar efter en katt så vill man följa katten från dag ett. Om man kattungen är över tre månader så har man "missat" delar av dennes liv. Det kan vara en anledning varför uppfödare kan ha kvar äldre kattungar.

Signe-Jonna
0

Några exempel ur min köparkarriär, där jag inte köpt någon katt ,(jag pekar inte ut någon och tänker inte göra heller så alla kan ta det med ro):

Exempel 1: Man ringer och uppfödaren låter allmänt sur och tycks bete sig som om man ska kidnappa kattungarna och därför svarar kort och surt på allt. Den uppfödaren går helt bort.

Exempel 2: Man åker hem till uppfödaren och det visar sig att hon har en myrstack av katter på liten yta och de både spyr och annat under besöket och ser dessutom smutsiga och stressade ut. Den uppfödaren går också helt bort.

Exempel 3: Uppfödaren säger att den inte kan tala om när den kan leverera. Jag förstår ju om man inte direkt kan säga exakt på dagen, men att inte veta alls är ju högst misstänksamt och man undrar om uppfödaren samlar på bokningsavgifter. Går alltså också bort.

Exempel 4: Uppfödaren snokar och vill veta saker som inte alls har med kattens välbefinnande att göra, och man undrar när frågan om ens sexliv kommer. Den uppfödaren går också bort.

Jag säger inte att dessa fyra exempel är orsak till alla osålda kattungar, men kan vara i vissa fall. Frågan är väl också hur hög efterfrågan är på norska skogkatter när det på blocket finns den ena efter den andra annonsen med "norsk skogkattblandning".

blondifire
0

kan ju bara utgå från mig själv men så här resonerar jag när jag köpt mina två..

Leo hittade jag på blocket.hade letat ett tag efter en röding till sällskap o eg en maine coon men fotot på Leo och texten tilltalade mig så j mailade lite om mig själv o telenr. Laila ringde mig samma dag o vi fick jättebra kontakt nåt jag tror är jätteviktigt. hon bodde ju i örebro o jag i gbg men genom min hemsida kunde hon se hur han skulle få det o jag tog sen tåget upp o kom hem samma dag med min gosekille. han var då 5 månader..

där väcktes min kärlek för dessa kissar så jag började lära mig mer om rasen, läste,åkte o kollade på utställningar m.m.

mimmi såg jag på musslans hemsida när hon bara var 2 veckor..

snygg hemsida,fina foton och sen den lilla skönheten var det som fick mig att ringa upp lotta o oxå vi fick bra kontakt..

hon bor närmare så när mimmi var 4 veckor så åkte jag o min yngsta dotter dit och hälsade på.måste säga att hur man har det hemma med sina kissar är viktigt samt att det känns ok för både oss o uppfödaren.ser det som en ynnest att få förtroendet o köpa just den kattungen man fallit för o med mimmi var jag mer påläst,vill ju gärna ha en tjej som håller för utställning o att lotta ställer sina katter ofta tror jag var en stor del till att jag fick köpa tösabiten..

så sammanfattning: geografiskt läge(i viss mån)

presentation tex hemsida,snygga foton m.m.

sällskap eller utställning/avel

personkemi!!

o en massa tur att just dessa 2(uppfödare o köpare) hittar varann..

oj,det blev långtGenerad

S*Winsnes Wilda

Bina
0

När jag skulle köpa katt så tittade jag runt på blocket och fann en "skogisblandning", åkte och tittade och trodde att detta var katten som jag skulle ha, visst jag hade tagit alla för de var så hemsk att komma på besök där och hur de växte upp men jag sa nej tack till en katt utan stamtavla för 2500kr.

Jag letade vidare och fick ett tips av en granne till pappa att det fanns en Skogkatt till salu och när nr2 skulle inhandlas så blev det att jag vända mig till samma uppfödare igen för jag fått ett så bra bemötande och en sund och go katt vid tidigare köp.

Alla letar vi olika och finner likaså. Som många säger så är nog det geografiska ngt som spelar in, likaså färg och teckning. Ngt som jag själv tycker om är att det finns bilder som man kan förlja från vecka 1, de kan man alltid själv skriva ut via datorn så har man de rediga "knatte" bilderna på sin katt.

MaGrandos
0

Jag tror själv lite på "kärlek vid första ögonkastet", det har hänt mig flera gånger att jag förälskat mig i en skogis utan att tänka på varken stamtavla eller utseende, kanske inte det smidigaste om man ska föda upp rasen men jag gå nog väldigt mycket efter hjärtat.

#5 Jag tycker personligen att det är jättekul att man kan följa "sin" kattunge från liten ålder, tyvärr har jag inte stött på så många som gör så.

#6 Måste hålla med dig där… jag har själv stött på några av alternativen.

#7 Personkemin är nog a och o. Känns det inte hundra så får det nog vara.

#8 Visst spelar det geografiska avståndet roll, det är ju ganska självklart.

Tack för era åsikter, det är intressant att höra hur andra tänker och tycker när man inte är så varm i skorna än…:)

Ixatrixa
0

Jus nu finns det en uppsjö med annonser på  "skogskatter" för 1500 typ utan vacc så då tror jag många undrar varför våra skogkatter är så dyra.

Fick ett spännande samtal ifrån en som tyckte att jag skulle sälja en kattunge till henne oreggad och hon hade ju inte råd att köpa en kattunge i egentligen för hon skulle köpa en hund också….där blev det ett vänligt men bestämt nej.

Fick ett brev från ett annat land med en kort presentation med typ namn och var hon bodde när jag bad henne skriva på hennes egna språk eftersom hon skrev att hon inte kunde engelska hörde jag inget mer….det räcker ju liksom inte med ett namn och en ort.

Jag har fått många märkliga förfrågningar denna gång *skrattar*

Har du satt ut annons på svenska katters sida…man kan ju även stoppa in sin uppfödning där. På blocket har jag redan sett dig;) för där har jag med annons…har du satt in annons i corren…då syns man ju även på nätet i ganska många andra tidningar.

Just nu är det en babyboom så det är tuff konkurrens och skogisen är ju ingen ovanlig eller exotisk katt som den kanske var för några år sedan….just nu är det högsta mode med rexar och nakenkatter.

Mina första kullar var ofta bokade innan de fanns men nu är det svårare helt klart.

Det finns ju många forum där du kan visa upp bilder på dina katter och på så sätt marknadsföra din uppfödning.

Ibland får man ju fel kön och fel färg på katterna…själv har man ju 5 grabbar och hade det varit flickor som det verkar vara mera sug efter just nu så hade det nog gått fortare *skratt*

Kattilaforsens
0

Ja, det är märkligt det där med intressenter. Jag har i nuläget fått ett par förfrågningar av privatpersoner (d v s ej uppfödare) på en kull som inte ens är född. Om intressena håller i sig återstår dock att se. Så sent som i dag hörde en en man, som verkade väldigt seriös och intresserad, av sig. Han hade tidigare pratat med ett par uppfödare och var bekymrad över att flertalet kattungar i Stockholmsområdet verkade bli bokade redan innan de var födda eller strax därefter. Att han hörde av sig till mig berodde dels på att han fått ett tips om att vi väntar kattungar i sommar, dels på att han gillade bilderna han sett på min hane och dels på att han ville vara ute i god tid.

#10 …och pojkar som är så underbara…Kyss

MaGrandos
0

#10 Jag har satt ut annons i corren idag så nu blir det synligt för de som inte har dumburk hemma. Även blocket, jag såg dina gulliga pälsbollar ocksåSkrattande samt svenska katters sida. Det verkar som om jag inte vet så många ställen att annonsera på än…. får forska vidare lite på den fronten.

Jag har också fått ett antal märkliga samtal och mail från folk som bär sig lite underligt åt, med lustiga frågor och liknande… inga man får något större förtroende för.

Igår hörde en medelålders dam av sig till mig, jättetrevlig att prata med och hon förklarade att hennes son blivit så förtjust i en av mina bebisar. Visst säger jag, ni är välkomna hit! Jag har nog aldrig varit med om att en katt på något sätt bara väljer människa men nu fick jag uppleva de! Fastän katterna busade vid besöket så tog pojken upp kattungen i famnen och katten blir kolugn på två röda för att en liten stund senare somna. Vi pratade länge och väl och det bestämdes att han skulle få flytta hem till familjen. De var här idag och hämtade kattungen och allt bara kändes kanon! Det är precis sådana människor man vill hitta. Innan de skulle åka hem så sa mamman att hennes två söner skulle få varsin ny dator varav denna goa unge helt enkelt ville ha en katt istället och hans val föll på min Chaplin! Pojken sken som en sol när de åkte…. så otroligt skönt det kändes!

Det känns så bra när allting bara klickar, när personkemin bara finns där, det är sådana kattungeköpare jag vill ha!

Nåja, jag är nöjd med dagen och önskar dem all lycka med Chappe… eller Pricken…. de hade många förslag som smeknamn……Skrattande Vet inte vad de valde.

#10 o #11 Jag fick 3 flickor på 9 bebisar så det är pojkboom här också.

Ixatrixa
0

Åhhh vad kul att det löste sig så bra….ja det är sådana där ögonblick man sparar på ett speciellt ställe i hjärtat.

Minns bland annat en av mina kattungar Boo-Boo som somnade i husses famn när de var på besök första gången.

I helgen hade jag besök av tidigare kattungeköpare som nu vill köpa katt av mig igen och det känns verkligen som det bästa betyget man kan få.

Lycka till med dina troll Maude, man brukar hitta rätt köpare till slut.

Pia-Leena
0

Goda bilder är viktig också. Jag brukar filma mina kattungar också och legga till i min hemsida Glad

Men har ändå alldrig haft något spesielt problem att sälja genom dom åren jag har haft uppfödning ( 10 år )

Jag planerar i mycket god tid och har ofta intresserade i förhand Glad Har också bara 1 - 2 kullar i året.

Frostvikarna
0

Båda mina killar har varit bokade ett tag  men bägge blev i dag avbokade!!!((&&%%¤¤##::))& Som tur var känner jag nu!

Jag har haft sporadiskt kontakt med en uppfödare från västernorrland som bokade en av dem men som nu har fått allergi i familjen och ska avveckla hela katteriet!?

Den andra killen visade sig i går hos veterinären ha en liten svansknick (Jag har själv misstänkt det men ville ha det bekräftat)  vilket gjorde att jag beslöt mig för att sätta avelsförbud på honom. Väldigt tråkigt då kvinnan som han var bokad till hade stora planer både gällande utställningar och avelGråterDetta är första kattungen vi har haft som fått det, så nu har vi prövat på det med…

Så jag är tillbaka på ruta ett igen, men det gör inget, jag är inte orolig och och är beredd på att ha dem hemma ett tag till. (Kan tillägga att jag jublar, de är ju så goa och jag kansk efår njuta längre av dem, men gubben muttrar lite diskretOskyldig)

Hälsningar Gisela

Pia-Leena
0

Men svansknick är det ju inte avelsförbud på. Eller är det så i sverige?

I Norje är det en utställningsfel men inte förbjudet att avla på.

På utställning så kommer man inte långt med att katten har svansknick men om man kastrerar katten så blir det något annat.

Vi har fått 2 avkommor med svansknick men jag har ändå satt dom på avelsförbud. Tror dom flesta uppfödare gör så. Glad

Mylingens
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag tycker det går upp och ner med försäljningen av kattungar. Det finns gånger när vi har suttit med kattungar kvar fram tills de har varit kring halvåret då det har varit totalt omöjligt att sälja. Men denna gången har det varit lättare, fler har hört av sej. Men precis som #15 skriver så har vi oxå fått två avbokningar på kort tid.

I helgen som gick hade vi alla 6 kattungarna bokade och då var dom 9 veckor. Men damen som ville ha lilla Athalia ångrade sej samma dag hon skulle lägga handpenningen. En tyska har bokat vår ena vita hona, enbart som sällskap, men det ser inte ut som om det blir något. Hon mailade mej iförrgår och skrev att hennes andra katt mådde inte bra, hon hade varit hos veterinären med honom. Det visade sej att han har hjärtfel och veterinären rådde henne att inte skaffa kattunge då det blev för stor påfrestning för honom och hans hjärta. Nu väntar jag bara på att få definitivt besked från henne om hon ska avboka eller inte. Men jag har redan en dam som kommer att boka den vita honan om det blir en avbokning. 

Men på den senaste kullen som är drygt 4 veckor har vi inte en ända bokning ännu, får se hur det går med den. //Kaisa

Vargtass
0

Jag var lite orolig för att sitta kvar med osålda kattungar eftersom det här var mina första två kullar och att mitt stamnamn alltså är rätt okänd i kattvärlden.

Det har faktiskt gått över förväntan. Alla kattungar blev bokade innan de var 12 veckor.

Jag har annonserat på skogkattslingan, kattforum och blocket. När jag har frågat varför de fastnade just för mina kattungar har ca hälften svarat att ville he barnvana kattungar, eftersom de är barnfamiljer själva. Ett par har svarat att de ville ha en kattunge från en liten uppfödning. Ett par som ska gå till utställning/avel var det förstås utseende och stamtavla som var viktigt. Flera av köparna har också sagt att hemsidan var mycket viktig. Det måste vara fina bilder på kattungarna och lättnavigerad sida.

Tyvärr har en hona nu blivit avbokad pga tragisk sjukdom i katteriet, så en lovande utställnings/avelshona är nu till salu igen.

Vargtass
0

Jag ska bara förtydliga mitt tidigare inlägg: sjukdom i katteriet hon skulle ha flyttat till, inte här hos oss.

MaGrandos
0

Håller med om att en fin hemsida och bra bilder naturligtvis är ett plus. Jag anser mig inte vara någon mästerfotograf och en riktigt bra systemkamera har jag ju också…. i alla fall så länge den håller. Har tydligen lyckats få tag i ett måndagsex…. Men visst blir det knivskarpa bilder ibland…:)

Hemsidor pysslar jag bara med för "hemmabruk" om man kan kalla det så. Jag gör kanske inga flashiga sidor med ramar på varann men med mitt Microsoft Frontpage kommer man ganska långt med också. HTML kan jag inte alls så jag kör de program där jag inte behöver använda det. Men jag gör så gott man kan, tyvärr verkar det inte duga i många ögon. Jag älskar att sitta och plita med hemsidor men jag använder mig bara av det jag kan och tycker då folk att det är fult, jahaa…. då kanske det är det då.

En amerikan kontaktade mig förra veckan och var intresserad utav en av mina bebisar. Ska bli intressant att se hur det går!

Annars är det ganska tomt på intresse för de små…..

Pia-Leena
0

Konstig at det är så svårt att sälja kattungar i sverige.

Kan det bero på vart man bor i landet ?

Eller har det med att det snart är sommarlov? 

Vi planerar Maine coon kull nu och jag har redan 5 intresserade.

Dom har inte parrat ännu….Skrattande

Et tips.

Ta bilder ute Flört

Gratis Annonsesidor i Norje: 

www.dyrenett.no  

http://home.online.no/~rsvensse/kit-main.htmlwww.rasekatter.no

Dom här kostar pengar men är billig:

kr 25: NOK

www.finn.no

Den här är gratis utan bild.

Med bild i 1 månad kr 20; NOK

2 månader med bild kr 35; NOK