Norsk Skogkatt iFokus

Norsk Skogkatt

Etikett01-allmänt-skogkattprat
Läst 439 ggr
BuffaloHorizon
0

Funkar det?

Jag har funderingar på att skaffa en norskis tös till familjen som ska få dela vardagen med två hanar. Ena hanen är kastrerad och den andra kommer bli. Skulle det fungera att ha en hona tillsammans med två kastrerade hanar?

Jag har hört så hemska berättelser om att hanarna kommer börja slåss tills döden om honan ifall man har fler hanar än honor. =S
Ingen av våra hanar är aggresiva mot andra katter men vi har enbart testat på okastrerade hanar och det har fungerat utmärkt. Anledningen till att jag vill ha en norskis hona är just för att jag älskar norskisar och för att jag vill ställa ut. Min norskis jag har nu kan jag inte ställa ut då han har tarmproblem, ej smittsamt men han kan bli krasslig vid stress.

Sagolika
0

En del kastrerade hanar är efter honorna ändå och försöker para dem. Men det kan också gå jättebra.

Du skulle ju också kunna välja en skogishane. De går ju utmärkt att ställa ut hanarna även sen som kastrater och så blir de många gånger stora, maffiga och väldigt keliga. Kan du inte tänka dig ännu en hane?

BuffaloHorizon
0

#1 Jag kan nog tänka mig ännu en hane just för att vara på säkra sidan att det fungerar även om jag gärna alltid velat ha en sköldpaddsfärgad norskis men en hane skulle säkert gå så länge jag faller för den.

Sagolika
0

Aha, det var för att du ville ha en sköldpaddsfärgad. Ja, de är fina. Ibland, men mycket sällan, föds det faktiskt sköldpaddsfärgade hanar också, men de är ju sällsynta förstås. :)

Frost
0

Jag tror absolut inte du kommer få några problem med två kastrerade hanar och en liten tös. Att hankatter slåss över en hona beror ju på att de båda vill para henne i så fall- oftast vid honans löptid. Ett enkelt sätt att unvika det är ju att kastrera honkatten relativt tidigt så hon inte hinner löpa. Även om kastrerade hanar ibland vill fortsätta para så tror jag inte driften är så stark att de vill slåss på liv och död om det.

När man skaffar en ny katt är det viktigare att se till temperamentet -är dina nuvarande katter slöa soffpotatisar så är det kanske inte det bästa att skaffa en ultra-aktiv katt, utan man får försöka matcha temperamentet så gott man kan.

Jag kan ärligt säga att jag inte hört talas om något fall då två kastrerade hanar slagits till döds över en honkatt… Överhuvudtaget så slåss sällan katter till döden, blir det bråk i en kattgrupp så går det oftast ut på att den ena katten ska jagas bort, inte dödas.

Däremot bör du vara medveten om att det kommer skapa stress att ta hem en ny katt. så blir din katt med tarmproblemen mycket krasslig vid stress, så skulle jag nästan avråda pga det.

Om du fortfarande är lite osäker är mitt tips att ta kontakt med uppfödare som har mer än en hankatt och höra hur de upplever det, eller med kattägare som har fler hanar än honor som sällskapskatter.