Ni som samäger en katt...
Min sonhustru har funderingar på att köpa en katt(kille)tillsammans med en kompis.
Dom är bägge två överens om katten.Men hur ska dom skriva papper och lösa saker o ting .Vill ju inte att det ska bli tjafs mellan de två.Katten ska bo hoss kompisen.
Nån som vet nån blankett eller som har tips o idéer.

Vet du varför de ska äga katten ihop? Efter några år i SVERAKs stadgeråd, så har jag bara ett enda råd.
Gör det inte…
Orsaken är att det finns inte något som ger upphov till så mycket osämja och anmälningar mot varandra, som
samägda katter, vare sig det är delägarskap eller alla dessa foderavtal, vare sig det är kamrater eller släktingar. Det är ju så mycket kostnader med att äga en katt som de kanske inte tänker på. Hur mycket man än skriver in i ett samägaravtal, så kan man aldrig täcka in allt.
Personligen har jag lite svårt att förstå varför man vill äga en katt som inte bor hos en, så min gissning är att det kanske handlar om ett "avelsintresse" från den som inte har katten boende hos sig.
Men som sagt gör man det ändå, så är det superviktigt att skriva in vad man gör om oförutsedda saker händer och om oförutsedda utgifter uppkommer och framförallt vad man gör den dagen man inte är överens…
Om tvister uppstår, så är det vanlig domstol man får vända sig till, gentemot SVERAK finns bara en ansvarig, dvs huvudägaren till katten.
Hälsningar
Barbro

Jag säjer som Barbro,hur bra vänner man är så är det så mycket som kan komma emellan.Jag hade aldrig gjort det.Som sagt kan det hända så mycket med en katt som man inte räknat med,så när(om)det blir något hur tar den ena ställning&tvärtom?
MVH//Marina
Marina/ S*Karmskogen's
Ägd av 6 Norska Skogkatter

Jag och min goa väninna köpte Mezzo ihop, det gick väldigt bra.
Såklart dök det upp ett problem med hans öga och vi valde att låta kastrera honom, sen tillföll han min ägo eftersom han bor hos mig.. =)
BARA man känner varandra VÄL!!! och har allt på det klara och tänker sig in i alla sorts situationer innan.. så kan det gå riktigt bra!:)