En utmaning...
Jag skulle vilja veta hur många som läst ras-specialen i senaste numret av Våra Katter (SVERAKs förbundstidning). Om ni inte gjort det ordentligt, så skulle jag vilja uppmana till det. Orsaken är inte bara
att det är jag som skrivit den
utan att den på ett enkelt sätt beskriver skillnaden mellan de tre raserna Norsk Skogkatt, Maine Coon och Sibirisk Katt.
När man läst artikeln, så kan man gå vidare till nästa steg. Lägg fram de tre rasernas standard framför er och börja jämför. Ta gärna fram bilder på de tre raserna och studera detaljerna när ni läser. Det är en utmaning, jag lovar.
Jag kan lova er att trots att jag fött upp skogkatter i 14 år, så lärde jag mig massor när jag skrev artikeln. Jag hade de tre standarderna framför mig och jämförde dem ord för ord, riktigt petade sönder dem i detaljerna.
Jag lovar er att ni kommer att tacka mig när ni gjort det, det är otroligt lärorikt för att förstå de små små detaljerna som gör att raserna är så lika, men ändå så otroligt olika…
Ser fram emot frågor, kommentarer och AHA-upplevelser för er som antar utmaningen…
Hälsningar
Barbro
Jag har i alla fall läst artikeln och tyckte att den var väldigt intressant. Ska fundera på utmaningen…
Susanna

Samma här :)

Inte för att vara vrång, men bara av att se de olika kattraserna på bild eller irl så tycker jag att man ser Stora skillnader..
(såklart så finns det sämre mco'er, sämre nfo'er och sämre sibirier… som kan göra det hela lite svårare).
Men tycker det är en bra utmaning ändå!:) Ska nog göra det här någon regnig dag hihi =)

**Jag ska absolut sätta mig vid tillfälle och lusläsa. Har idag suttit med skogisstandarden och jämfört mina kattungar 6 veckor gamla för att se vem som har bäst öron, bäst haka mm . och jag tycker det är jättesvårt!
**

Jag har också läst artikeln, den var jättebra tyckte jag. Väldigt lärorik! Jag antar utmaningen, men det får bli senare denna veckan för nu börjar det bli för sent. /Beatrice
tyckte den artikeln var jättebra! min son(17år) har oxå läst den o sen har vi kollat katter på nätet o gissat. jättesvårt men man får en hyfsat bra bild över typexemplena tycker jag..och lär sig hela tiden…d e en artikel som sparas i kattpärmen!
S*Winsnes Wilda
Hej!
jag har suttit och lusläst standarden på dom olika raserna, verkligen intressant---återkommer till dej när jag har mer kött på benen.
hälsningar Yvonne S*Kaup Home Cat's

#3 Visst ser man stora skillnader, men det jag menade är att man förstår skillnaderna när man läser standarden för de olika raserna, det blir en aha upplevelse när man petar i detaljerna i orden. Jag lovar det är jättekul 

Hej,,,
japp jag har oxå läst,, jag visste redan det om skillnaderna men man kan aldrig läsa för mycket.. :-)
Jag har ju en liknande bild på min hemsida gällande huvudet på dessa raser,, kan man kanske scanna in bilderna från tidningen och lägga in dom på hemsidan? för att då oxå visa andra dessa skillnader…
jag tycker att det är mycket intressant att läsa..
//Linda

en sak,, en fråga,,, vad menas ni med "jag antar utmaningen" är jag kanske trög eller?? ;-)
Ska det visas bilder sedan här och man ska gissa eller?
//Linda :-S

#9 #10
Nej vi ska inte ha någon gissningstävling 
Det var jag som skrev följande
"När man läst artikeln, så kan man gå vidare till nästa steg. Lägg fram de tre rasernas standard framför er och börja jämför. Ta gärna fram bilder på de tre raserna och studera detaljerna när ni läser. Det är en utmaning, jag lovar."
Så vad jag menade var att man skulle göra detta och sen kunde vi diskutera olika åsikter om hur det står i standarden och hur man får över det på katten. Jag vet att de flesta vet skillnaderna, men förstår man skillnaderna och varför nästan samma ord i standarden gör den stora skillnaden?
Om man redan kan alla skillnader och förstår allt, då finns det naturligtvis ingen anledning att göra detta, då kan man ju bidra till en diskussion ändå.
Men t.e.x om man tar de tre rasernas ögon, så står det.
Skogkatt: stora och ovala, öppna, lätt snedställda
Maine Coon: Stora och brett placerade. Något ovala, men inte mandelformade, verkar runda när de är vidöppna. Sitter lätt sneddande mot yttre öronbasen
Sibirisk katt: Stora, lätt ovala och snedställda i placeringen
Vad är då skillnaderna och likheterna
Alla tre ska ha ovala ögon, men maine coon och sibirisk ska ha "lätt eller något ovala"
Alla tre ska ha stora ögon
Alla tre ska snedställda, men skogkatten och maine coonen ska ha lätt snedställda
De skillnader som finns är att skogkatten ska ha mer "öppna" ögon.
Maine coonens bredare placerade och ska verka lite runda när de är vidöppna, vilket gör att de enligt min mening får ett mer "förvånande" uttryck.
Man hör ju ofta att skogkatten ska ha en grym look, här kan man lätt räkna ut att de inte ska ha det. Stora, ovala, öppna lätt snedställda ögon ger ett mer "alert" uttryck, precis som beskrivet i standarden.
Många tror även att skogkatten ska ha mandelformade ögon, det stämmer inte heller. En mandelform är spetsigare i ytterlinjerna och har svårt att vara stort och öppet. Men en oval form är mer som ett sammanpressat ägg, och kan därför ha en mer öppen form och bli mer alert.
Utmaningen var alltså att ta de tre standarderna, jämföra kroppsdel för kroppsdel och få den aha-känsla jag fick när jag gjorde detta och att sen dela med sig av det man upptäcker och lär sig och få en diskussion kring detta

är nog väldigt nyttigt att göra sådana jämförelser ibland

#4 Ja med tanke på att standarden är skriven för en vuxen katt, så är det otroligt svårt att överföra det på småttingar, de utvecklas ju ofta väldigt olika.
Ett bra tips om man är ny är att alltid skriva upp sina "aha" upplevelser på kullen när de föds. Hos mig brukar det se ut så här
Kattunge 1 - Jättestora öron, sitter brett isär, hänger framåt, lång kropp, lång svans, en rak låg profil.
Kattunge 2 - Mindre öron än kattunge 1, sitter brett isär, kortare än kattunge 1 i kroppen, kortare svans en rak profil något kortare än 1, med rundare högre panna. större tassar och kraftigare ben än 1
kattunge 3 - Som kattunge 2 men öron som 1:an
Osv.
Sen använder jag mig av dessa anteckningar under utvecklingen och studerar. För när de är 3-6 veckor, så kan kattunge 2 ha störst öron och längre profil än kattunge 1, men sen vid 7-8 veckors ålder, då börjar de ändra sig och noteringarna jag skrev på de nyfödda börjar stämma igen. Detta gör att man ofta ska lita på sina första känslor när de är nyfödda
Det som är svårt att se är ju "looken" på en nyfödd. Man kan se ögats placering och var ytterlinjerna sitter, men sen kan de öppna ögonen och ha för runda ögon eller att över och underlinjen inte får exakt den form man föredrar…
Hälsningar
Barbro
Har läst och spart i "kattpärmen", intressant! För mig är skillnaderna mellan raserna "solklara"
//Marianne

Hej!
Jag tycker jämförelsen var jättetrevlig att läsa, men som alltid så är ju standarden för mig en ram som är rätt flexibel..
Många gånger pratar man ju om en "skogkattlook" och likaså en MCO-look men i standarden står ju som sagt ingenting om looken..
Personligen så tycker jag att jämförelsen mellan huvudformen och öronen säger en hel del, ffa öronens bas och placering samt själva triangeln, boxen eller rundheten… Själv gjorde jag ett kardinalsfel häromsistens när jag gick assistent, jag misstog en maine coon för en skogis, just för att denna maine coonen hade lägre ansatta öron än jag är van vid och rak profil..
Jättepinsamt!!!
Förhoppningsvis märkte ingen annan än jag o domaren detta…
Väldigt rastypiska katter är svåra att missta för annan ras tycker jag, men de som kanske under utvecklingens gång rör sig i gränslanden är svåra att vara helsäkra på.. Främst mellan skogis o maine coon tycker jag..
Ska bli kul att följa denna diskussion, och tack för alla givande inlägg!
mvh Malin

#13 Det var ett jättebra tips! Det ska jag absolut använda mig av!
Det är ju också roligt att se hur de utvecklas från vecka till vecka och då har man det på print och kan se. Jättebra.
Ska också läsa artikeln du tipsade om. Har bara inte tid just nu …….. har ju massa kattungar jag måste sitta och gosa med 
städa ….. vad är det ….. har inte tid! 
MVH
Kattis
håller med.#13 det var ett jättebra tips.ska jag skriva upp till den dagen kommer då vi förhoppningsvis får vår 1a kull här.lär dröja så bäst o skriva…
S*Winsnes Wilda

#15 #15 Hej Malin, toppen att du tyckte det var trevligt. Håller med dig till 100% att standarden är en ram och självklart ska den vara flexibel, men det är kul att jämföra de små detaljerna som gör skillnaden och varför det blir skillnad 
Blev full i skratt när jag läste om ditt misstag, jag har gjort exakt samma sak, fast jag gick inte assistent och jag var nog ännu pinsammare. Jag pekade på en katt och sa att jag älskar skogisar med så fin tabby som den där kattungen… När ägaren sa att det var en maine coon så fann jag mig snabbt och sa
-Självklart, jag menade ju det 
Däremot är jag inte helt enig med dig om looken. Norsk Skogkatt ju faktiskt en av de få raser, om inte den enda på semilånghår som har något om uttrycket, "dvs looken" inskriven i standarden genom att det står uttryck: alert
Men jag antar att vi inte menar samma sak med "look". Tänker du mer på helhetsintrycket på huvudet, med både öron, ögon o huvudformen, det där som bara gör att man smälter när allt är klockrent på plats i huvudet 
Kram o natti
Barbro

#16 Har full förståelse för det, jag tycker man borde få ta ut föräldraledigt när man har småttingar. Varför inte få fri städhjälp också, då kan man ligga ännu mer i bolådan o gosa 
Pussa de små godingarna från mig
Barbro

#18 Jag tror vi har olika åsikter om vad orden betyder..
"Look" för mig handlar om ett visst utseende, dvs vad man känner vid första anblicken av katten. Det är för mig en kombination av ögon (form och uttryck), huvudform (trekanten) och öron (placering och linjer främst), och i viss mån även benstomme och massa o kropp, dvs en "look". Att ögonen ska ha ett "alert uttryck" visar på att katten ska vara vaken och "med" om du förstår hur jag tänker? Det är min tolkning av standarden i a f, och det jag grundar min åsikt på att det inte står ngt om "looken" i standarden. 
Min egen kastrathane Bruce har vissa problem med sitt "alerta" uttryck eftersom han är en synnerligen sömnig och loj herre, men om man väcker upp honom så får han ett hyfsat alert uttryck, dock finner han domarvippor synnerligen fåniga, vilket delvis gör att han inte visar upp sig ordentligt på show..
Men givetvis hade jag önskat en lite vassare look med rakare linjer i ansikte o huvud och lite mer pointade öron samt lite mer oval ögonform (Brucen har ju en tendens att all päls över ögonen "ramlar ner" i ögonen och har ögon åt det lite rundare hållet.). En Maine coon-look för mig är när katterna har en visst lite grymmare uttryck i kombination med profilen och morrhårskuddarna och öronplaceringen, men även här spelar helheten en stor roll, allt i kombination. Sibirens "söta" look grundar jag på att de ofta ser lite mer runda ut överlag i huvudet, samt ofta med lite smalare nosryggar o en helt annan profil än skogisens. Jag fixerar mig lite vid huvudet när jag pratar om looken, delvis för att huvudet är ofta det enda man ser när man går runt på en utställning o kikar in i burar, men självfallet hör kropp o svans även de till looken. En skogis med dåligt pälsad svans och som är finlemmad har ju sällan den "look" som jag eftersträvar när man håller upp den även om huvudet är perfekt.
Jag håller definitivt med om att det är kul att jämföra standarder och peta i detaljer, det är superintressant! MYCKET intressant diskussion! 
mvh Malin

MM tack Barbro.. :-) jo men alltid lär man sej något av någon eller något man läser. :-) men är ju aldrig fullärd när det gäller nåt,, och tur är välan det för hur trist vore inte det… att veta ALLT redan.. :-)
Men får man (jag) scanna in bilderna från tidningen och ha på min hemsida?
Även om man kan se skillnaden på katterna så är det ju ibland svårare än andra ggr givetvis.. Men det är väldigt lärorikt att ta till sej dom olika skillnaderna,,, '
En kompis till minsyster sa för ett litet tag sedan att mellan skogkatten och maine coon är ingen skillnad,, dom ser exakt lika ut,,, och Annicka då(min syster) sa inget och ville höra resten. Den enda skillnaden är att skogkatten kommer från norge och coonen från Amerika.. Näe sa annicka som då lyssnat massor på mej om just huvudet på skogisen… hon förklarade oxå skinnaden. Men fick till svar.. jaaa men min katt är iaf lika dan som båda raserna.. VA? *skratt* Tycker att det är lite skojjigt eftersom hennes katt är jaa han är superfin, men han är en långhårig huskatt precis som alla andra utan stamtavla. och då säga att han är lika som en skogis och en coonis som inte ens ser lika ut tycker jag var skojjigt.. :-)
//Linda
Jag har läst artikeln flera gånger och måste säga att jag tycker den är otroligt bra skriven. En eloge till Barbro för det.
Jag föder upp både Norsk skokatt och Sibirisk katt och ser därför skillnaderna på nära håll. Jag hoppas verkligen att domarna läser artikeln då den säger väldigt mycket om skillnaderna mellan raserna. Än är det stor variation på hur domarna vill/tror att en Sibirisk katt ska se ut. Att rasen ännu inte har "satt" sig riktigt typmässigt (vilket beror på att katter har importerats från olika förbund, med olika standard) kan säkert bidra till detta.

#20 Ja, vi lägger helt olika värderingar i "looken", men ändå har samma åsikter i slutändan. Det du kallar look, det kallar jag helhetsintryck, det jag kallar look är kanske mer "uttryck".
För mig kan en katt ha en vansinnigt bra look, men ha både tunna ben och små öron. Har katten rätt huvudform och helt korrekta ögon, då blir det för mig en kalasfin look. Sitter det sen ett par för små öron för högt på huvudet, då blir det en katt med kalasfin look men för små och höga öron. Orsaken till att jag tycker huvudformen bör vara rätt är att ögonen inte får rätt proportioner eller placering utan en korrekt triangel och då blir det en annorlunda… look

Skojsigt det här, inte konstigt att man ibland säger olika saker och egentligen menar samma sak 
Vad gäller maine-coonerna så tycker jag de med bästa looken är de som har den lite mer förvånande looken, precis som standarden beskriver att ögonen tenderar åt det runda hållet när de är alerta. Jag är däremot förvånad att så många mainecooner har väldigt snedställda ögon och nästan mandelformade. I deras standard står det att sneda mandelformade ögon är ett fel… Detta understryker ju ytterligare att de inte ska vara för sneda ögon.
Vad gäller Bruce så förstår jag vad du menar, men hellre att de har päls som växer ner, än som min Rotten som har helt rak överlinje på ögonen, där hjälper det inte hur mycket päls man plockar och inte ens om jag hjular runt framför honom får han en "öppen" look. Möjligen kan den bli något bättre om jag skramlar med matburken 
Sen detta med för runda ögon, det har vi väl alla haft katter som har. De kan ha den mest bedårande looken (nu menar jag ögon) hemma, så kommer de på utställning och ser en vippa. VIPS, så övergår det alerta uttrycket till att tendera åt för runt. Visserligen kan nog en katt med perfekta skogisögon inte få runda ögon hur mycket man än vippar, men det är extremt enkelt att det går från öppet alert till "aningen för runt"…
Men vem har sagt att det ska vara lätt 
Hälsningar
Barbro

#22 Det var kul att höra, det är extremt nervöst att uttrycka egna åsikter den ras man föder upp, men ännu värre att göra det med andra raser… Jag försökte nog att lägga till att det är mina personliga åsikter. Självklart har jag fått artikeln faktagranskad och bett om åsikter från domare och uppfödare innan vi tryckte det, men alla har hittills tyckt att den är lättförståelig och korrekt.
Självklart tar det tid för en ny ras att "sätta sig" och man behöver självklart en både geno och fenotypisk variation
för att resultatet ska bli bra i slutändan. Sen får man ju tänka på att inte bara rasen är ny, uppfödarna av Sibirisk katt
är ju faktiskt nya de med, åtminstonde på just den rasen 
Åter igen så kan jag inte göra annat än att råda alla som föder upp att lära sig de närliggande raserna ordentligt, det är en otrolig hjälp på vägen i sin egen uppfödning.
Hälsningar
Barbro

#21 Visst gör man det, nästan varje dag. Du kan inte scanna in och lägga bilderna på hemsidan, de ritade bilderna är copyrightskyddade och artikeln likaså. Vill man använda sig av artikeln, så måste man maila till oss i redaktionen, men jag kan säga direkt att den inte får läggas ut på någon uppfödares hemsida.
För vissa är ju alla långhåriga katter lika, så fort vi har utställningar så kommer ju ägare och säger "en sån har vi hemma". Visar de sen en bild så kan det vara världens sötaste halvlånghåriga huskatt, med stora klotrunda ögon och en storlek som pekar åt att de väger ca 2,5 kg… Men ändå är de lika en skogis med ovala snedställda ögon som kanske ligger på 6-7 kg… SUCK… Ja ja, det var ju i alla fall en katt, det får
man väl hålla med om
Hälsningar
Barbro

Utmaningen tog jag första gången för ca 14-15 år sedan och resulterade slutligen i några domarexamen… 
Jag är en av faktagranskarna av artiklen och hade nästan inga synpunkter alls utan tyckte att Barbro hade utfört ett utmärkt arbete!
#20, #23. Jag har precis läst igenom hela tråden och tycker att det är intressanta synpunkter som framkommer men blir samtidigt lite förvånad över att tråden mer eller mindre dog på kort tid?
Hur som haver så tänkte jag här ge min syn på vad man syftar på när man som domare talar om katters "look" och jag är övertygad om att jag kan här tala för de flesta av mina domarkollegor.
Mycket riktigt så finns det inte en enda standard som beskriver termen "look", däremot finns det standarder som beskriver ett visst uttryck. När man talar om looken så syftar man i första hand på kattens uttryck och inte helhetsintrycket av rastypiska detaljer. En skogis kan tex ha en fantastisk look men ej korrekt placerade öron, en knipt triangel och klen benstomme. Eller så kan det vara precis tvärt om, katten har samtliga rastypiska detaljer i hög kvalitet men saknar looken.
När en domare talar om looken så handlar det om en extra dimension av ett uttryck som är alldeles speciell för en viss ras. Många gånger handlar det om en abstrakt känsla som kommer med erfarenhet. Som domare har vi fördelen och äran att hantera och se en oerhörd mängd med katter jämfört med gemene man och detta ger en fördel när "lookkänslan" byggs upp. Det är alltså väldigt svårt att i ord exakt definiera en look för en viss ras men när en kollega talar om en katt med en fantastisk Skogis-, Maine Coon-, Birma-, Ragdoll-, Sib-, Burma-, Aby-, Ryss-, Oci-, Perserlook etc. så vet man precis vad han/hon syftar på; ett fantastiskt uttryck med det där lilla extra som gör uttrycket väldigt speciellt för just den ras man talar om.
Hälsningar,
Aliosha

#26 Det är en av delarna som är så fascinerande med rasstandarden, att det innehåller mkt som är "skrivet mellan raderna".
Jag vidhåller ändå min åsikt om helheten, jag tycker att med korrekt ögonform o placering och snygga ansiktslinjer o välplacerade öron så är det lättare för en katt att få rätt "look", men å andra sidan så håller jag med Barbro i resonemanget i inlägg #23 ang att det faktiskt finns ett fåtal katter som har en bra look även om de saknar bra helhetsintryck (i mina ögon kan tilläggas). Helt klart är i a f att jag är oerhört svag för katter med rätt ögonform, jag är inte ngt fan av katter med den raka överlinjen på ögonen (lessen-ögon) för då går hela uttrycket åt fanders för mig… En viktig sak är i a f för mig att vi som föder upp fortsätter veta vad vi vill få fram, sedan kanske det inte alltid blir som man har tänkt sig, men bara man utvärderar och tänker i sitt avelsarbete så kommer man förhoppningsvis en liten bit på väg..
En annan oerhört viktig sak på utställning är ju också kattens showmentalitet, en katt som visar upp sig själv snyggt och är alert vinner ju mer på det än en katt som hänger o försöker gömma sig… En vaken katt får ju ett mer alert uttryck än en blyg och försiktig.. Men det är ju inte busenkelt att få fram..
En liten rolig grej som jag tänkt på är att den normala åsikten bland många domare om skogisar idag är "ju större öron desto bättre".. Är det verkligen så standarden menar? Och vad betyder stor i sammanhanget?
mvh Malin

#27 Visst är det fascinerande. Ofta är det ju det som är orsaken till att en katt vinner hos en domare och ingen av oss utställare förstår varför… Domaren kan ju inte lägga in lika mycket "personlig" åsikt i bedömningen som vi som uppfödare kan göra. Visst har vi också en standard att följa, men vi behöver ju inte sitta och räkna poäng på kattungarna när vi föder upp dem 
Det är många gånger jag undrat hur en viss katt kunde slå en annan, när man sen får förklaringen och räknar poäng, då kanske det inte är så konstigt. Problemet är att vi som står på andra sidan bordet varken kan känna pälskvalitét, känna tyngd och massa i en kropp och inte känna linjerna i huvudet. Detta gör ju att våra avstånds-bedömningar blir mest look och helhetsintryck.
Är helt enig med dig att det blir helt fel med lessen-ögon, men för mig är det lika illa med dominanta ch alltför djupt liggande. Men det är 5 poäng på ögon!! Det borde vara mer, med tanke på att svansen är 10 poäng. Handen på hjärtat, vilken uppfödare eller domare tycker att skogkattens svanslängd är viktigare än ögonen… Nu säger jag inte att svansen är oviktig, men det borde definitivt flyttas mer poäng till ögonen, det är viktigt för att bevara ett rasspecifikt uttryck.
Också detta med öronen
Man hör alltid att öronen ska vara större, ju större, desto bättre känns det som… Men jag tycker inte de får bli för stora.
Någon sa till mig en gång att en skogis inte kan ha för stora öron, men för mig beror det på hur brett och stort huvud den har. Skogkattens huvud måste ha en triangelform, både med och utan öron inräknade 

#28 Instämmer, dominanta ögon och för djupliggande är inget vidare och definitivt att jämställa med lessen-ögon. Håller också med att ögon är minst lika viktigt som svansen, de är ju trots allt själens spegel.. 
Jag gillar fina öron med raka linjer, även om den sortens öron lyser med sin frånvaro i mitt katteri
och de ska definitivt inte vara små, men ibland oroas jag över att katterna ska gå mer o mer åt det extrema hållet och ser man historiskt på katten så är det ju trots allt sånt som händer inom vissa raser. Jag älskar de klassiska skogisarna som är harmoniska utan att för den delen ha jätteöronen Allan… För på alla de gamla bilder på de tidiga skogisar jag har hittat så ser deras öron små ut i jämförelse med de man ser av idag.. Katten måste ju växa i öronen nångång också, och jag avskyr tanken på orientalöron på skogisar.. 
mvh Malin

#29 Jag förstår precis hur du menar, men jag tror inte man behöver oroa sig så mycket. Det är nog så inom all avel att det går lite upp och ner med vad som är populärt, men under de år jag har hållt på, så har det inte ändrats så mycket, förutom i de detaljer som vi uppfödare själva valt att ändra i standarden.
Visst kan man tycka att domarna ibland föredrar lite mer extrema katter ibland på utställningarna, men jag tycker oftast det gäller de unga katterna. Orsaken tror jag är att domarna precis som vi uppfödare, inte bara vill se en standardmässigt perfekt kattunge, utan en som har potential att bli en 100% fullvuxen skogkatt. Visst ska de döma efter samma standard som på en vuxen, men samtidigt ska ju hänsyn tas till utveckling och ålder.
Däremot tycker jag att om det kommer en klassisk helt korrekt vuxen katt, så borde den sopa väck de lite mer extrema exteriört, men tyvärr så sker det ju inte alltid
Är helt enig med dig att det finns inget vackrare än en klassisk harmonisk vuxen skogis. (Men jag vill gärna ha halvjätte Allan öron när de är små, så de fortfarande är stora när de är vuxna) 
Slutligen så tror jag tror det behövs variation och både de extrema och mindre extrema, jag tror båda typerna fyller sin funktion i aveln, så jag kan bli vansinnigt förtjust i både en extrem katt och en klassisk katt, det beror på med vilket öga jag tittar.
Orientalöron, nej fy katten
Om jag ska tumma på något vad gäller öron, så tummar jag hellre på storleken än placeringen och formen.