Norsk Skogkatt iFokus

Norsk Skogkatt

Etikett: 01-allmänt-skogkattprat
Läst 3765 ggr
tantta
0

norsk skogskatt????

Har köpt en alldeles underbar liten svart/brun kisse. Nu 5 månader gammal. Men börjar tveka att det är en norsk skogskatt…..

Hon har inte lång päls…..Inte för att jag egentligen bryr mig för hon ska ju inte ställas ut, men….

Hur såg era kattungar ut???

Labolina_73
0

Har du ingen stamtavla så räknas hons som huskatt oavsett hon skulle ha renrasiga föräldrar eller ej..

Men en norsk skogkatt är inte korthårig, den ska vara semi,, sedan kan det vara svårt att se i utväxtperioderna såklart.. ibland ser dom ju ut som jag vet inte vad.

Men har du stamtavla så visst,, men om inte så är hon ingen skogkatt.. Men för dej säkert den mest underbara iaf,, :-D

/Linda

tantta
0

Jag fick namn på mor och far. Och namn på uppfödare till mamman men om pappan är den som det står på pappret vet man ju inte…..

Kronängens
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

På stamtavlan som är från SVERAK finns föräldrarna och tre generationer till bakåt med. Där står kattens registreringsnummer och id-nummer. Det är stamtavlan som garanterar att katten är en äkta raskatt. Har du en sådan finns ingen anledning till att tro att du är lurad. Har du bara fått ett handskrivet papper är du definetivt lurad.

Min kattunge som är fyra månader är rätt så korthårig för tillfället. Jag tror inte hon får längre päls förrän till vintern när vinterpälsen kommer, men då får hon sin krage, "byxor" och buskigare svans m.m.

Lycka till med din kattunge hursomhelst.

tantta
0

Jag har id nummer på mamman och hennes mamma, men  inget på pappan. Alltså lurad, men det gör inget. Hon är underbar i allafall!!!! Och det är väl viktigast!!!

The-Photo
0

Jamie hade inte så lång päls då.

Humletassens
0

#4 Grattis till en underbar mise , synd att du hamnat hos en oseriös uppfödare.

O alla katter är mysiga…bara älskar våran gamla huskatt 16 år om 1 månad o bara så go….

tantta
0

Jamie är ju alldeles underbar. Ser dock att han har mkt större tassar än våran misse. Fast det är ju en hona!

Mezzo
0

Tantta; Du har ingen bild att visa?

The-Photo
0

#7 Åh tack så mycket! (Jamie tackar) :)

tantta
0

här är ett foto

Pia-Leena
0

Men fick du någon stamtavla på katten?

Hur mycket betalade du? Fick du kontrakt osv???

Har du köpt katten av en uppfödare???

Många NFO katter kan ha lite päls som 5 månader så om detta är en renrasig Norsk skogkatt så kommer pälsen med tiden Glad

Katten din är svart Flört Har du fler bilder på hela katten? Har du någon bild på svansen?

tantta
0

jag fick ingen stamtavla. Namnet på mamma och mormor. Köpekontrakt.

Här är några foton till

tantta
0

och ett till…..

Sissi
0

Vilken sötnos!
Kan mycket väl vara en Norsk skogkatt trots den korta pälsen. Tyvärr så måste det finnas en stamtavla på katten för att den ska klassas som just Norsk skogkatt, men det kvittar ju om du ändå inte tänkt ställa ut eller avla på katten.

*** Sissi Johansson - S*Tam-Trion's ***

SillyZones
0

För mig ser det ut som en ren korthårskatt och kan alltså inte vara en norsk skogkatt. Och i vilket fall som helst är är det ju inte en norsk skogkatt om den är utan stamtavla. Om katten är såld som norsk skogkatt och om du fått betala ett pris för henne som motsvarar priset för en äkta norsk skogkatt tycker jag att du ska vända dig till KO för att höra vad som gäller. Så ska det inte vara. Men det ser ut att vara en jättefin katt och jag förstår att du naturligtvis älskar henne lika mycket vad hon än är.

Jessica, Sajtvärd på Norsk Skogkatt ifokus
S*SillyZone´s Norsk Skogkatt

Froydis
0

enig med #15. det der ser ikke ut som skogkattpels, men som en fantastisk vakker sort kosepus :)

Pia-Leena
0

Det ser ut som en korthårig huskatt ja.

När du inte fått någon stamtavla + kontrakt ifrån SVERAK så har du köpt dig en huskatt. Men fin är den ju Flört

Hur mycket betalade du för den? Vad sa säljaren vilken typ katt detta var?

tantta
0

Jag gav 2000 för henne!

Enligt säljaren är mamman och pappan norsk skogskatt???

Kontraktet var inte från SVERAK

Pälsens teckning ser lite ut som en skogskatt(svart och bruna ränder), men tassarna är små och svansen smal. Hade tidigare en blandning med norsk och bondkatt och den var väldigt långhårig redan som kattunge!

Däremot tycker jag att hon liknar lite katterna under inlägg "Svarta" (under färger och mönster) Jag vet inte

Brukar inte norska ha extra klor???

favoritkatten
0

Kommer du ihåg vad mamma och pappa hette, så kan du kanske kolla m SVERAK ?? Tycker att det verkar konstigt, men det finns ett köpekontrakt i ett program som vissa uppfödare använder som heter Kattdata. Det ska stå namnet någonstans… Vill du får du gärna pm:a mig för mer info.

Nä inga Norska får ha extraklor.

Vänligen

Cina

tantta
0

Köpeavtalet är eget…

Där står idnummer på mamman samt hennes uppfödare.

Under övrigt står att katten är oregistrerad och det vet jag ju, struntar väl egentligen i om hon är ren norsk skogskatt eller inte. Men tror man sig ha köpt en….

Lite trist är det väl men jag har ju inte tänkt och ställa ut henne heller så….

AngelicaT
0

Det ser ut som att du köpt dig en fin huskatt, blandras då säkerligen. Det är ju tråkigt att köparen sålt katten till dig som en Norsk Skogkatt. För övrigt tycker jag inte att priset är fel, men du borde ju helt klart fått veta att det inte handlar om en rasren katt.

Om du någongång i framtiden vill köpa en raskatt så är ett bra första steg att vända sig till en rasklubb som kan guida dig fram till en bra uppfödare. Med katten skall stamtavla, veterinärbesiktningsdokument samt köpekontrakt medfölja.

Lycka till med din söta lilla katt!

Pia-Leena
0

Jag tycker du ska kräva dina pengar tillbaka.

Här har du blivit lurat at tro detta är en renrasig Norsk skogkatt + at säljaren inte har informerat dig om at detta är en huskatt.

tantta
0

har mailat säljaren för att kolla hur de övriga katterna ser ut, men inte fått ngt svar…ännu…

Orkar inte tjafsa. Huvudsaken är att katten är frisk för go det är hon iallafall. En underbar familjemedlem.

Va kul det var att skriva med likasinnade, min sambo tycker jag är lite tjatig…

Tack för alla svar jag fått!

favoritkatten
0

Jag hoppas att det löser sig… Du har en snygg svart tös, det är något speciellt med svart =)

ha en skön myskväll ni båda

Cina

lonka
0

Jag är helt ny här, men jag ska försöka sätta in en bild på en röd skogis, eller rättare sagt 8, i högen ligger det iaf 4 röda honor inkl mammakatt som heter Fyrligans Sombra Lo

tantta
0

Det var en härlig hög du hade fotat!

Pia-Leena
0

Nej om man inte orkar tjafsa så är det ju löst.

Du frågade om detta var en Norsk skogkatt och nu har du fått rätt svar på att det är det inte Flört

lonka
0

Förlåt, den kom i fel trådGenerad 

Men då måste jag ju kommentera detta inlägget…. Den svarta katten du har köpt ser ut som en "vanlig" huskatt, tyvärr verkar det som du har blivit lurad, det är mycket pengar för en husis om inte katten är både vaccinerad och vetrinärbesiktad… tycker du iaf ska kräva en del av pengarna tillbaka, förstår att du inte vill lämna tillbaka skönheten, hon är ju verkligen jätte söt,

Om det är en registrerad uppfödare kan du ju även kontakta sverak då man inte får lov att ta oregistrerade kullar som uppfödare.

Vilket fall som helst, jätte mycket lycka till!! glöm inte att ge kissekatten massor av nospussar.

SillyZones
0

Som sagt, är kattungen vaccinerad och veterinärbesiktad tycker jag inte att du betalt ett överpris. Om den inte är det tycker jag att du blivit ordentligt blåst. 2000 är mycket pengar. Dessutom har du blivit förespeglad att det är en norsk skogkatt du köpt. Trist att sådant ska hända, men du är inte den första och alldeles säkert inte den sista.

En alldeles underbart söt litet svarting har du i alla fall!

/Jessica

Jessica, Sajtvärd på Norsk Skogkatt ifokus
S*SillyZone´s Norsk Skogkatt

Mizzi
0

Jag tycker väl en huskatt är värd 2000 kr, va bra det vore om ALLA huskatter kostade det.

Då skulle nog inte dom ideella katthemmen gå på knäna av översvärmning på övergivna katter .

Och huskattens status skulle säkerligen bli en annan än vad den är i dag.

Men som sagt, tråkigt att bli lurad så klart Ledsen

Grattis till en fin kisse i alla fall KyssSkrattande