Rehabilitering
Hej!
Jag har under min sjukgymnastutbildning funderat mkt på vad jag vill arbeta med i framtiden. Jag har ett stort intresse för rehabilitering både för människor och djur. Jag har bla funderat på hur stort intresset är bland människor, att om deras djur tex katten ( tar nu katten som ex eftersom jag själv är kattägare) efter en operation av tex en ledbandsskada, benbrott etc behöver rehabiliteras av en sjukgymnast för att få igång rörelseapparaten till ett "normalt" liv efter en skada. Rehabilitering är otroligt viktigt för att inte få leden att stelna till i samma läge, det behöver bara gå en vecka med en ortros i samma läge för att leden ska stelna till. Men hur skulle du ställa dig i en situation där din katt behöver opereras för tex benbrott och vetrinären anser att för kattens bästa bör katten fortsätta sin rehabilitering hos sjukgymnast. Jag vill bara med detta inlägg höra hur pass stort intresset är bland djurmänniskor och nu valde jag ställa frågan här på norskskogkatt.ifokus, eftersom jag själv är medlem här och tycker det är intressant höra era erfarenheter och tankesätt.
Med vänliga hälsningar Eva-Helen S*Fitnesscats
jag hade definitivt gått på den linjen.går själv just nu på sjukgymnastik för en kass axel så varför skulle inte djur behöva det+ mina katter är familjemedlemmar och behandlas därefter,dvs är dom sjuka går vi till vetrinär,behöver dom medicin går vi till apoteket,skulle dom behöva sjukgymnastik… ja du fattar resonemanget.sen har ju taktil massage visat sig effektiv på djur oxå med olika typer av skador eller medicinska problem samt beteendestörningar så det finns nog en hel del om du väljer den vägen.. önskar dig lycka till. följ ditt hjärta
S*Winsnes Wilda

Det låter som en mycket bra idé. Naturligtvis ska även våra djur få bästa möjliga eftervård/rehabilitering.
Lycka till med studierna! :)
Ide'n tycker jag verkar klockren
förstår ditt resonomang.
Jag använder själv taktil massage på mina katter,det lugnar vasopressin,agressionshormon & ersättes av oxytocin, "lugn-& rohormonet"
Katterna blir på gladare humör och blodcirkulationen blir bättre speciellt på våran 17 åriga huskatt som är stel i lederna.
Så lycka till Eva-Helene
Kram /Yvonne

Tycker också jag att detta är en mycket bra idé och klockrent.
Tror massage kan vara bra både som rehabilitering samt också för det allmänna välbefinnandet hos katten/djuret.
Särskilt för katter som vistas mesta tiden inomhus och inte rör på sig lika mycket som en katt som får gå fritt utomhus kan jag tänka mig att massage för att öka blodcirkulationen är jättebra!!
Lycka till med studierna och dina tankar och funderingar kring detta.
mvh, Ingela