Import av katt
Ni som köpt katt från exempelvis Polen eller Tyskland.Vilka regler gäller egentligen.
Har hört att man kan föra in en kattunge om den är 12 veckor men inte fyllda 3 månader utan att den ska vara rabiesvaccinerad?Det gäller ju i så fall att det är månader med många dagar
Hur ligger det till egentligen?
//Karin
Kolla jordbruksverket. http://www.sjv.se
vet inte hur det är med Polen men jag tro inte de räknas som rabiesfritt…
Från Tyskland måste kattungen vara rabiesvaccinerad vid tre månader och sedan vänta 120 dagar på att ta ettblodprov som påvisar rabies titror. Därefter får kattungen/katten komma in i Sverige.
/Kattis

Värt att tänka på är att OM man upptäcker smitta i det land som står med i listan, så stoppas möjligheten med dispensen direkt, dvs dispensen att ta in en kattunge över 12 veckor, men
under 3 månader.
Detta hände mig när jag skulle köpa från Frankrike, så se till att boka kattungen från ett katteri där du kan tänka dig att låta kattungen bo kvar tills den är vaccinerad vid 3 månaders
ålder och titertestad 120 dagar senare och att uppfödaren kan ha kvar kattungen så länge. Dvs tills katten är ca 8 månader eftersom det tar lite tid att få svar på titertesterna. Eller se till att du har möjlighet att boka av kattungen om detta händer.
Om man ska ta hem en 8 månaders katt, så gäller det ju att man antingen känner uppfödaren väl eller har otroligt bra rekommendationer, för det är stor skillnad att få hem en kattunge på 12 veckor mot en 8 månaders katt.
En kattunge som kommer från ett hem där den sociala träningen och uppväxten kanske inte varit den allra bästa, den har man möjlighet att påverka, men en 8 månaders katt, kan vara svårt att socialträna på samma sätt.
Jag hade som sagt bokat en kattunge i Frankrike, men gick en dag in på sidan och såg att det var stopp på dispenser för kattungar pga att någon smugglat in en hund som hade fått rabies… Jag blev tyvärr tvungen att hoppa av mitt köp, jag kände inte uppfödaren så väl att jag ville gå igenom hela proceduren att ta hem katten vid 8 månaders ålder…
Bara ett tips…
Barbro