Norsk Skogkatt iFokus

Norsk Skogkatt

Etikett32-utanför-ämnet
Läst 377 ggr
Margona
0

Tips på bra kamera

Jag funderar på att köpa en ny kamera eftersom min är så dålig. Är det någon här som kan rekomendera någon bra???

Mvh Margona

[michaelalundgren]
0

Vad är det du är ute efter.

En kompaktkamera med normal eller långzoom, eller en systemkamera?

Sissi
0

Jag är mycket nöjd med min Canon EOS 400. Tror att det är en bra systemkamera att börja med, men köp ett lite bättre objektiv än det som medföljer.

*** Sissi Johansson - S*Tam-Trion's ***

[michaelalundgren]
0

Mitt tips är att gå till en butik som säljer kameror, och känna på greppen osv.

För att bara för att jag tycker Nikon, ngn annan Canon osv, är det inte säkert att dessa passar dig i smaken.
Där kan du också se vad dom har i din prisklass osv.

Margona
0

Jag vet nog inte riktigt vad jag vill ha för typ av kamera, men det kan vara smart att gå till en butik och tiita på olika alternativ.

skogsdimmans
0

Jag är jätte nöjd med min Canon EOS 400D!!

Det objektivet som följer med är helt ok att fota med tills man lärt sig kameran..

[michaelalundgren]
0

Av systemkameror finns det många olika modeller.

Om du ska kolla påen systemkamera (kan nu bara nikon och canon). Så tycker jag du ska kolla på dessa;

Nikon D40x
Nikon D60
Canon EOS 350D alt. 400D alt. 450D

Dessa är bra "instegskameror" som man kallar det.
Det man ska tänka på om man köper Nikon D40/D40x är att det inte är inbyggd autofokus motor i dessa, utan att man då måste köpa objektiv med AF. Priset stiger då lite, och utbudet är inte lika stort. Självklart kan man köra på objektiv utan AF, men då blir det manuell fokus som gäller..
Har för mig att Restless fotar mkt med manuell fokus, så hör med henne vad hon tycker om det.

Jag hade tidigare en Canon EOS 350D, en mycket bra instegskamera tycker jag! Prisvärd!

Hoppas du hittar ngt som passar dig och dina behov i havet av kameror.

/Michaela
PS. Säg när du är i butiken vad du fotar mest, så kan dom hjälpa dig plocka fram kameror och/eller objektiv som passar för det.

Margona
0

Tack för era svar och #6 tack för den långa och utförliga informationen.

Margona

Margona
0

Jag glömde fråga er vad priserna ligger på de kameror ni gett på förslag, vad kostar de på ett ungefär???

Margona

[michaelalundgren]
0

Bästa priser enligt pricerunner.se (bara att följa länkarna);

Nikon D40/Nikon D40x
Nikon D60
(Bästa pris/erbjudande av Nikon kamerorna tycker jag är D60n, för där är det bildstabilisator (VR) i objektivet)

Canon EOS 350D
Canon EOS 400D Canon EOS 450D
(Objektivet till Canon EOS 450D har IS, vilket jag har för mig är bildstabilisator för Canon).

Alla dessa priser för kamerorna är med tillhörande kitobjektiv.
Kan även tipsa om objektiv för canon och nikon som jag absolut tycker är värt pengarna.

Nikon 50mm f/1,8 AF
Canon EF 50mm f/1,8II

Detta är 2 fasta objektiv, som man kan arbeta inomhus med utan(!) blixt. Jag har själv ett till min Nikon, och använder längre inget annat objektiv.

Hoppas du fått lite hjälp på vägen nu!

/Michaela