Norsk Skogkatt iFokus

Norsk Skogkatt

Etikett: 01-allmänt-skogkattprat
Läst 1406 ggr
orolig87a
0

Böj på svansen.

Hej. Min kompis har en norsk skogkatt som har en liten böj på svansen. Denna upptäcktes när katten var ca 5månader och står inte med i besiktningen. Så nu har han varit iväg med katten till en vertinär som använde nån röngen maskin och säger att detta är en skada som skett när katten var liten alltså ingen defekt som är genetisk. Han fick nu alltså ett intyg från vetrinären att det inte är genetiskt så kan han nu ställa ut sin katt utan att kastrera eller måste katten kastreras även om han fått intyg?

Har hört förut att man tydligen inte kan se om det är en knick eller om det är en olycka men denna vetrinären säger sig vara helt säker på saken. Så min fråga är väll igentligen om en vetrinär verkligen kan se det eller inte…

Glad för alla svar. (Är dock själv inte så aktiv utan bara inne någon gång ibland då jag inte har internet hemma!)

[michaelalundgren]
0

Tyvärr spelar det ingen roll om intyg finns eller inte. För det var ju inte domarna.

Ska man ställa, måste man nog då kastrera.

mimmie.k
0

#1.. Eftersom jag är oerfaren jag med så blev jag lite nyfiken nu. Om en katt råkar ut för en olycka och får som nu tex en svans klämd så den får en böj då måste alltså katten kastreras om man vill använda dn på utställningar? Men om det är en riktigt vacker katt och man vill använda den i avel är det ju bra med utställnings resultat som är bra också tycker iallafall jag så då kan man skippa alla planer bara för att den en gång blev klämd i svansen.

Kan inte dommare på något sätt bli informerade när det finns intyg på något?

Juliette-
0

Vet en radgoll som ått avbruten svans mitt på svansen och har intyg och det går att ställa dock sitter knicken längst ut är den med största sanorlikhet en äkta knick

orolig87a
0

#2 tack för att du ställer frågan.. tyckte också att det verkar skumt.

#3 men han har ju fått ett intyg från vetsinären att det är en skada som skett efteråt. Då borde han väll inte behöva kastrera för att katten ska ställas ut och kunna få bra resultat eller?

LittleL
0

Har själv erfarenhet av detta då jag har/har haft tre katter med olika sorters knickar.
Det blir broskbildning mellan kotorna i svansen och det spelar ingen roll om knicken kommit till av skada eller ärftlighet. På en röntgen kan man inte se om det är antingen det ena eller det andra. (Enligt en mycket duktig veterinär så skriver inte någon seriös veterinär på ett sådant intyg.)
En knick kan dyka upp så länge sklettet växer, vilket innebär ganska länge hos våra skogkatter.

/Sylvia

orolig87a
0

så då har min vänns vetrinär alltså lurat min vänn med att det inte är ärfligt?? Vilken vetrinär, det måste jag berätta för min vänn!!

[michaelalundgren]
0

Jag tror nog inte det spelar någon roll om det är en skitsnygg katt eller inte.

Domarna vet ju inte om det där intyget, och man får ju inte heller visa upp det, då det ska stå kattens namn osv på intyget. Domarna får inte se det.

Jag har också en katt med knick, en "stress-knick" som utvecklats till en knick nu.

Man behöver ju inte ställa ut för att den ska användas i avel. Använd en hemsida, uppdatera med bilder ofta..

/Michaela