Hur är det möjligt??
Kan nån förklara för mig hur det ligger till.
Jag är inne på en massa uppfödare hemsidor och tittar på kattungar.
Alla sidor(de flesta i alla fall) har helt bedårande ungar.har inte hittat nån ful i alla fall.
Ändå sägs det att det föds kanske en perfekt unge på 100 000.
Hur går det då för de övriga 99 999?
och det är ju många som verkar gå till avel också.
dt är ju bara att läsa här inne.
Visst är de knepigt
Nu är det väl tur att alla har olika smak men i alla fall.
Vore kul å höra andras tankar o synpunkter i ämnet.

Tja, skulle bara de "perfekta" katterna ställas ut vore det nog glest på utställningarna…..vad som nu menas med perfekt! Standarden ger ju en viss spelmån över till egen tolkning och när det gäller avel handlar det både om bredd av avelsmaterialet och att två dunderföräldrar inte automatiskt får en dunderavkomma.Dessutom är hälsa och temperament två mycket viktiga ingredienser som ju inte syns på bild : ))
/Monica
Alla kattungar är söta och fina men långt ifrån perfekta!
*** Sissi Johansson - S*Tam-Trion's ***
För det första så är inte en utställningsstjärna synonymt med en bra avelkatt. Och en vacker katt är inte heller synonymt med en rastypisk katt. Krångligt?
Jessica, Sajtvärd på Norsk Skogkatt ifokus
S*SillyZone´s Norsk Skogkatt
Hur är vad möjligt? Vad är frågeställningen egentligen? Att fler kattungar än de "perfekta" säljs till avel? Eller att det är så få kattungar som är perfekta?
Som jag ser det arbetar man med en ras… Och en ras innebär ju fler än en individ. Det kommer alltid finnas variationer inom raser, men strävan är ju att de inom en ras ska dela en eller flera egenskaper -den sk rastypiskheten. För att behålla samma rastypiskhet så väljer man ju ut de ungar vars rastypiskhet är framträdande att bli föräldrar till nästa generation. Det är också viktigt att många katter går i avel samtidigt, för att främja den genetiska mångfalden och säkra hälsan för framtida generationer.
Att vara rastypisk behöver dock inte betyda att katten är perfekt. Frågan är egentligen vad som är perfekt? Standarden som den står skriven idag är egentligen inte svår alls att uppfylla -det är vår tolkning av standarden som är svår att uppfylla.
Målet med aveln inom en ras är ju inte att genom generationer av avlande få till den perfekta katten (notera singular) enligt standarden (även om en enskild uppfödare säkert kan ha det som mål) utan att kunna producera (ordet ÄR valt med flit) rastypiska och hälsosamma ungar till köcpare som har ett intresse i just den rasen, i dess temperament eller utseende. Därför är det så viktigt att se till att man behåller både hälsa och rastypiskhet när man avlar -att man strävar mot ett homogent utseende (med vissa variationer givetvis) som fastslagits i en standard.
#4 Väldigt bra skrivet!!!
*** Sissi Johansson - S*Tam-Trion's ***

Finns de perfekta?

Det är väl i kattvärlden som annars antar jag.
Smaken är som baken,delad
och det är väl i o för sig tur.
Den katt som jag ser som "närmast perfekt" kanske inte alls är det i dina ögon.
För även om alla säger sig följa rasstandarden så tolkas den tydligen lika olika som fan läser bibeln.
Äntligen nåt intressant på fokus.
Lovade mig själv att jag inte skulle skriva nåt mera här inne,där det inte verkar vara många som törs ställa frågor längre.Numera är det mest reklam för den ena katten finare än den andra o puss o gull hit o dit.
jag har inte bevistat många utställningar ,men många kattuppfödares hemsidor både svenska o utlänska.
Det verkar som om _har man bara en katt av vardera könet så ska det avlas fram kattungar.
Och så läser man vidare på hemsidan
mitt mål är att avla fram sunda,rastypiska katter med bra temperament.
men på flera sidor så liknar inte ens avelsmaterialet rasen NFO en gång.
jag är ingen uppfödare tack o lov och överlåter den biten till de som vet vad dom sysslar med.
Jag önskade att flera tänkte likadant.
Då kanske skogisen åter får bli en robust och tålig ras eller förbli om ni tycker så.
kram Karin
som inte kunde vara tyst.

#8 Jag både håller med dig och inte…. men mitt tips blir ändå att besöka utställningar och besöka uppfödare. Att sitta här och tycka att skogisen åter ska bli en robust och tålig ras, men döma utifrån bilder??? Nej, som sagt, kläm och känn innan du dömer ut;) /Sylvia

Det är väl ändå bara toppen av isberget som visas upp på utställningar, mängder av avelsdjur visas aldrig på dessa. Och vill man titta på bilder och ha åsikter om vad man ser på dem, så får man det. Ett fotografi säger förstås inte allt, men det är inte heller det samma som att sitta i totalt mörker och famla för att man inte ser någonting!