Norsk Skogkatt iFokus

Norsk Skogkatt

Etikett03-avel-genetik-uppfödning
Läst 815 ggr
Kronängens
0

Hur ofta?

Hur ofta tror ni att en norsk skogkatthona måste paras för att må bra?

Det är en fråga till en kurs jag går.

/Susanna

EddaM
0

När det gäller min hona så är hon som lyckligast när hon är dräktig och har kattungar. Det riktigt syntes på henne att hon var dräktig efter en vecka. Hon ser så glad ut nu.=)

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z

Kronängens
0

Jo, så är det, och jag märker att min hona längtar efter ungar. Det var ett år sedan hon parades. Det är ju naturligt att de vill ha ungar. Vi trycker ju tillbaka den driften med p-piller. Men om man nu gör det, så undrar jag om det finns något svar på frågan om hur ofta en hona behöver få kattungar för att må bra?

Någon som vet?

WesthKiowas
0

Beror väl helt på honan ifråga.

Mvh Camilla Glad

Besök gärna min hemsida S*WesthKiowa's Norska Skogkatter

Kattungar planeras!

Kronängens
0

Måste de alls paras för att må bra om de är fertila och går på p-piller? (Jag tycker inte att man ska ha dem på p-piller utan att para dem, det är bara en fråga?)

Tassemarkens
0

Jag kan ju bara svara för mej och mina katter.

Mina tjejer mår bra varje gång de paras … och de är lyckliga … Men det är inte alla gånger de får kattungar eftersom det är ofta pappa-kastrat som parar … men man tager vad man  haver … och sen kan man adoptera vem som helst utav
gänget som kattunge … spelar roll … vem vill vara bebis idag ??? … den som vill blir väl ompysslad!!!
Mamma - Pappa -Barn … ja hemma hos oss bryr vi inte så mycket om vem som är vem utan alla försöker bidra till en gemenskap.

Så tyvärr Susanna så är ju min studie enbart i mitt katteri … fast där är utfallet 99,9%

Lycka till …
önskar Tassemarksgänget

AngelicaT
0

Som Camilla menar så finns det ju inget rakt svar som gäller alla.

Jag skulle svara som så på frågan att den vuxna honan är rent generellt skapt till att vara mycket produktiv vad gäller avkomma, då speciellt under de varma årstiderna. Om man nu försöker se till kattens ursprung.

Jag skulle vilja påstå att en hona är redo att få en ny kull så snart hon är i kondition igen efter den senaste kullen. På detta sett är livmodern aktiv och risken för infektioner minskar (om det nu inte åligger andra orsaker till detta). Hur mycket en hona går ned sig varierar ju enormt likväl som hur fort hon hämtar igen sig. Att säga antal gånger per år blir svårt. En hona i villt tillstånd skulle förmodligen ha tre kullar under en sommar men det skulle förmodligen inte vara optimalt för henne vad gäller kondition.

Att ge p-piller är ju i sig en mindre hälsofara med tanke på de biverkningar som finns så utifrån frågan skulle jag anta att honan inte "mår bra" utav det. Jusst detta "må bra" tolkar jag som vad som är optimalt. 

(Men vad som är optimalt för den egna honan stämmer förmodligen inte med den egna tiden samt de regler som finns för hur många kullar per 2:a år hon får ha. Men det är ju en annan fråga…)

Kronängens
0

Tack för era svar. Vet inte om jag blev så mycket klokare, men jag förstår att det inte finns ett bra svar som en gång om året eller så…