Norsk Skogkatt iFokus

Norsk Skogkatt

Etikett: 01-allmänt-skogkattprat
Läst 664 ggr
Kittekattus
0

Oseriösa Vetrinärer!

Nu har de hänt igen..

En av våra kattungar blev dålig i Fredagskväll.. Vi hörde hur de klickade i brösten på våran lillkisse, Ringde vetrinären i Gammelstad och frågade vad vi skulle göra, För våran lilla kisse måste juh ha lunginflammation men dom var för gamla för att kunna fåå de.. och dåå var dom 5 dagar, Dom tyckte vi skulle avvakta några timmar och försöka stoppa han vi tissen men han klarade att snutta.. Efter 2 timmar sååå stod vi inte ut mer.. Såå dåå ringde vi upp dom igen och säger att detta inte går inte, dom föreslår att vi ska vätska upp honom.. och jag frågar om man vätskar upp han finns de ingen risk att han får vätska i lungorna??? Dåå fick jag till svar, att såå fungerar de inte , Och dom vätskade upp han och dom gav han 8ml under huden!!!!
De slutade med att våran lilla bääbis dog och de är bland de värsta jag varit med om… Han fick vätska i lungorna såå man kan säga att han druknade pga ett dåligt beslut från en vetrinär..
Sen läste jag att en kattunge på 100gr ska bara ha 1ml åt gången…!!! VAD ÄR DETTA EGENTLIGEN???

Jag trodde man kunde lita på att vetrinärerna kan sitt jobb men TYDLIGEN inte…..
Sååå jag säger bara de, att de blir inge mer gammelstad utan man får vända sig till Öjebyn eller i Värsta fall till Umeå!!!
Hoppas att nån har orkat läsa min berättelse!!

Tack för mig!

/Eva

Sissi
0

Men usch då, vilken nonschalant veterinär!

Väldigt tråkigt med den lille som inte klarade sig.

*** Sissi Johansson - S*Tam-Trion's ***

Mezzo
0

anmäl?

stackars bebis som fick lida pga veterinärs okunskap!!:(

ariel
0

Min tanke var oxå,gör en anmälan.

Tröstekramar//Marina

Marina/ S*Karmskogen's

Ägd av 6 Norska Skogkatter

bibbi50
0

När en så liten kattunge får lungiflammation så är det tyvärr inte mycket att göra.

Jag miste 4 stycken på grund av det.Det lät som en knarrande dörr då de andades.

Men det är för jäkligt om veterinären använt kissen som försökskanin eller helt enkelt gjort fel.

Att anmäla hjälper inte heller då inga försäkringar täcker kattungar som är så små.

ChopSueys
0

Ledsen JAG BLIR SÅ ARG!

Ixatrixa
0

Jag vill inte vara besvärlig men om de får det under huden så låter det ju rimligt med 8ml då jag antar att kroppen själv tar upp så mycket vätska som behövs. Kattungarna behöver denna vätskedepå för att klara sig då de ofta inte vill tutta när de fått lunginflammation.

Det kan vara svårt att rädda dem om man inte åker in i tid och ger dem medicin och vätska under huden. Förlorade själv två kattungar trots denna insats nyligen.

Vätskan de har i lungorna har väl troligtvis hamnat där vid födslotillfället. Man får också vara försiktig vid ev stödmatning då vätskan kan hamna fel då de får in maten oralt.

Så egentligen gjorde väl vetrinären inte fel men det hade väl varit bra om den fått medicin så den haft någon chans.

Kittekattus
0

Men dom sa juh att de inte var nån lunginflammation…
Utan de var jag som förstod de… Och visst vet jag att en lunginflammation oftast tar död på kattungen men han fick aldrig nån chans till de..
De var inte ens vetrinären som möte upp mig på kvällen utan de var en narkossköterska… Sååå vetrinären har inte ens kollat på kattungen..

Såå de TYCKER JAG ÄR SKIT!!!

Ixatrixa
0

Ja det var verkligen skit!

Lider med dig:( det är hemskt hårt att förlora de små liven…och sedan när det händer på jourtid och det är brist på personal. Jag tycker definitivt att du skall välja ett annat ställe att vända dig till om du inte känner att de tar dig på allvar.

Mezzo
0

#4: varför skulle hon inte anmäla?
det är ett tjänstefel? jag menade inte att anmäla för att få ut några pengar, utan för att liksom påvisa att det har gjorts ett fel..
kan de inte ta hand om så små så får de minsann lära sig, och kan behöva en knäpp på näsan, tycker jag..

Lider med dig Kittekattus!!
Tröstekramar

solikarlstad
0

en del tänker bara på pengar!! Stackars kattunge i stället

Mezzo
0

#10: syftar du på mitt inlägg, så tycker jag allt att du ska läsa det en gång till.. och Noggrannt!!! ;)

Kittekattus
0

Funderar på att anmäla men samntigt såå fick jag inte med mig nån journalanteckning på att jag har varit där på behandling sååå nu vet jag inte hur man ska gåå tillväga.

För jag har juh inga bevis på att jag har varit där…….

Tycker bara de är bedrövligt att man inte kan lita på vetrinärerna.. Vi har inte såå mycke att välja på med tanke på att Gammelstad är dom enda som har jourtid..

Sååå vad ska man göra när sin katt blir akut sjuk???

De som är tråkigt är att de är inte första gången vi har råkat ut för missöden på Gammelstad..

Min första Skogkatt dog i FIP och sjukdomen tog sin början i Juni och sträckte sig till Sep..  

Och vi frågade vetrinären rakt ut om de kunde vara FIP!! Men han sa NEJ de är inte FIP! De slutade med att min kollapsade här hemma och dog på väg in till vetrinärerna..
Han dog inte av själv FIP utan en lunginflammation..

Såå nu kanske ni förstår varför jag reagerar som jag gör..!!

/Eva

solikarlstad
0

#11, nej jag syftade inte på ditt inlägg utan till den som skrev om att man inte får ut några pengar på så små katter.

Mezzo
0

#13, ok då är jag med.

#12: Förstår hur du måste känna dig :( Du fick inget kvitto eller något alls? du kanske kan ringa dem och be dem skicka ett…. man har ju rätt att få ett kvitto..

bibbi50
0

Läs gärna mitt inlägg igen också!!!

Jag tycker fortfarande att det är synd att den ena kattungen dog.

Det finns flera här inne som mist hela kullar tyvärr.

Om hon vill anmäla veterinären så ska hon göra det ,men till vilken nytta???

Hon lär ju knappast få tillbaka kattungen för det eller hur?

Att göra anmälning är dessutom en juridisk process som hon troligen inte har en chans att vinna.

bibbi50
0

Tyvärr kan man ju inte vara alltför tydlig heller här inne.Jag är inte den första och tyvärr inte heller den sista som blir missuppfattad.

Mitt inlägg under #4 har inte ett dugg med pengar att göra.Det slank bara ur mig

Jag uttryckte mig lite dumt  bara.

URSÄKTA!!!!!

Men jag tycker synd om Kittekattus,och har du blivit illa bemött och djuren felbehandlade av veterinär så är det bedrövligt.