Norsk Skogkatt iFokus

Norsk Skogkatt

Etikett: 07-beteendefrågor
Läst 2173 ggr
Jennie80
0

Ensamkatt eller inte??

Har en liten frågeställning till andra uppfödare.

Hur ställer ni er till att sälja en kattunge som ensamkatt (på livstid) och den kommer endast bo i lägenhet med möjlighet att gå ut på balkongen då och då?

(inväg inte andra aspekter utan se det rent biologiskt, socialt hur rasen Norsk Skogkatt är).

Juliette-
0

Jag har valt att sälja 2 i denna kull till ensamkatt.. jag pratar dock om hur viktigt det är med en kompis och jag kan inte säga det är på livstid eller ej… dock ser jag så människorna är hemma mycket och tror inte det blir några problem om dom får annan stimulans har klättermöjligheter och leksaker och nån hemma, dock självklart skulle jag häldre se dom fick en kompis

WesthKiowas
0

Rent biologiskt så är katter inga flockdjur utan lever ensamt. De ggr de normalt umgås med andra av sin art är vid parning. Annars försvarar de sina revir mot andra kattter och gör oftast allt för att slippa umgås med andra katter.

Jag har inga problem att sälja katt till någon i lägenhet som ska ha den som ensamkatt. Men det förutsätter ju absolut att dess hussar eller mattar inte är borta för mycket.

Mvh Camilla Glad

Besök gärna min hemsida S*WesthKiowa's Norska Skogkatter

Kattungar planeras!

[Pimme]
0

å ja håller me #2. Kloka ord!!!Glad

kerstin2181
0

Håller fullständigt med #2, jag har sålt till att vara ensamkatt i lägenhet, men har då kollat så dom inte är borta hela dagarna, för då kan kattungen bli rastlös och lessen. Och detta har funkat kanon i de nya hemmen

Kerstin Carlzon S*Youngun`s

Medarbetare på Norsk Skogkatt iFokus

Jennie80
0

Min egen erfarenhet av Norsk Skogkatt är att de lätt blir understimulerade om de är ensamkatter innekatter, även om det erbjuds klättermöjligheter och leksaker av alla dess slag. Däremot ensamkatter som är utekatter har jag aldrig sett det problemet.

För visst rent biologisk är katter ensamdjur. Men det naturliga sättet levs ju inte heller inomhus, utan utomhus. Och där har de ju fullt upp att leta föda och hålla koll på sitt revir, så där finns knappast en möjlighet att bli understimulerad.

Så jag kan inte med riktigt rent samvete sälja en katt som ensam innekatt faktiskt….

Kronängens
0

Jag tror också att det bästa är att innekatter är två, men jag har sålt kattungar som ensamkatter. Fast jag hoppas att de familjerna köper en katt till så småningom…men det vet jag ju inte säkert. Det beror ju också lite på familjesituationen hur det fungerar. Hur länge katten behöver vara ensam, hur många som leker med katten och så vidare.

[michaelalundgren]
0

Vi har sålt som ensamkatter, och i många lägen har det varit så att det iaf tillkommit en katt till eller fler.

Men som sagt, om man ser att husse/matte är hemma mycket, så finns det ingen tvekan.