Norsk Skogkatt iFokus

Norsk Skogkatt

Etikett04-färger-mönster
Läst 717 ggr
Labolina_73
0

Färgfråga..

ja ja nu vet jag att det är ååå nej inte en sån tråd igen om färg,, är hon trög,, men nu serni,, kommer en annat TYP av fråga.. ; Kyss

Har ni hört talas om Rainbowdolls? syster-ras till ragdoll är det iaf,,, den är mönstrad presis som våra.

Mera info här i länken.

Men efter vad jag då kan se så finns denna i cholkad och lila,, och dom har inte blå ögon som ragdollen har.

Dom håller ju på med lite kontrollavel där mellan en sådan rainbow katt och venlig ragdoll. alla maskade får automatist vlå öhon,, häftigt tycker jag,, men hahaha min fråga…

Om choklad och lila finns där… Det måste ju ända å finnas eller kunna kunna att finns ävenhär,, eller vad e det för gen som ger..

Vi ponerar,,jag tar en av mina katter. någon av dom och parar med en lila eller chokladfärgad ragdollhane. blandras avel jag vet men jag är inte klar,,

och sedan dessa avkommor medlikafärgade ragdoll för att sedan para dessa avkommor med en skogis igen,, då måste vi ju ha fårr in dessa förger eller jaa iaf nån av dom..

Eller hur sjutton kommer nya färger fram,, inte pluppar det fram bara så där heller?

hehe klassa mej korkad,trög ovetande och bore ta reda på,, mmmm exakt det jag gör.. jag frågar… :-)

Men det är kanske bara jag som gillar dom färgerna,, jag menar nu våra mönstrade eller omönstade men med dessa färger som vi inte ha,, lila och choklad tex.

//tacksam för svar,, //Linda

Mezzo
0

ååhh.. me like : S*Regnbågsdockans LoveMiracle Ritchie jättesöt ju!!!

Linda: Choklad och lila fungerar precis som blått, en recessiv gen där bägge föräldrarna måste bära på det för att ge det.
(Vi har en chokladspotted oriental…)
Så det fungerar som blått och creme… =)

Så rent hypotetiskt om du skulle vilja få en lila skogis.. och du VET till 100% att en rainbowdoll bär på lila.. eller är lila själv.. =)
Då parar du din skogishona med denna hanen..
I sin tur så spar du en hona.. och parar igen med en rainbowdoll som du också vet bär lila ELLER är lila själv..
DÅ kan du få lila avkommor..

Vet inte om du får ut nåt vettigt ur mitt svar men … =)*ler*

Juliette-
0

#1 Ja precis choklad är en egen färg och för att få lila måste dom vara dilutinsbärare, båda föräldarna måste alltså bära choklad och sen i sin tur dilution om man vill ha lila. Härliga färger är det i alla fall (kan också chokladen från OSH hehe)

Samma med Kanel och fawn

Arabella
0

http://ourworld.compuserve.com/homepages/L_P_Swepston/poznan98.htm

Riktignok skrevet for 10 år siden, men like fullt en meget interessant diskusjon om hvordan X-fargene kom(mer) inn i rasen Norsk Skogkatt, og hvorfor det ikke er ønskelig.