Norsk Skogkatt iFokus

Norsk Skogkatt

Etikett: 03-avel-genetik-uppfödning
Läst 621 ggr
Pulcherimas
0

A, B och C-uppfödare??

I senaste numret av Skogisen fanns en artikel från en föreläsning av Ulrika Olsson. Har även själv varit och lyssnat på henne tidigare. Ulrika tar upp detta med olika sorters uppfödare, utifrån hur "man" tänker i sin avel. Kort kan man kanske säga att A = bara skoj att ta en kull på sin hona, vilken hane som helst duger. B = Väljer med omsorg hane både vad gäller stamtavla som utséende, men vill ha snabba resultat. Gärna BIS:ar i nästa generation! C = Använder ett brett spektrum av hanar för att gynna rasen i stort. Ser flera generationer framåt, tar kanske en tillfällig tillbakagång i typ (för att t.ex gynna storlek)för att komma igen i en senare kombination.

Själv är jag nog en BC:are……vill gärna använda mig av en hane som inte alls eller mycket lite har använts tidigare och med "spännande" stamtavla, men vill samtidigt gärna ha snygga, trevliga missar genast Förvånad. Inte skulle jag säga nej till utställningsframgångar……….Hemlis!!!!! Gör detta tankesätt mig till en mer eller mindre seriös uppfödare?

Hur tänker ni???? 

/Monica

ps. Utgår från att temperamentet alltid tas hänsyn till!!

kerstin2181
0

Tyvärr måste jag säga, så var jag en A mina 2 första kullar, men vill nog lägga mig som en BC nu, klart man skulle vilja ha BIS katter snarast, men vägen dit är både lång och tuffFlört

Kerstin Carlzon S*Youngun`s

Medarbetare på Norsk Skogkatt iFokus

Rhapsody
0

Jag får nog säga BC också, även om jag bara haft två skogiskullar hittills.

/Lena

Pulcherimas
0

putt???

Sissi
0

Säger som, Kerstin #1, första kullen så var jag nog en A och nu BC med en strävan mot C.

*** Sissi Johansson - S*Tam-Trion's ***