Medicin och dess hållbarhet
Kan gammal medicin vara farligt eller är bara effekten mindre?
Jag vet inte om det är farligt men man ska aldrig använda gammal medicin. Jag iaf, skulle inte ge gammal medicin till mina djur. Lika lite som jag skulle ge det till mina barn. Jag skulle inte våga ta risken eftersom det brukar finnas anledningar till att det finns en sista förbrukningsdag ;)
/Ingalill
*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*
Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

Det som händer är att tillverkaren inte garanterar att effekten finns längre än den tiden som är inom bäst före datumet.

#2 de vill säga det är inte farligt..
Dock verkar kissen blivit bättre utan medicin

Min syrra fick veta av sin läkare att medicinen kan mista sin verkan efter bäst före datum, den blir alltså inte helt plötsligt "farlig" att ta.
Antar att det samma gäller medicin för djur, men man kanske ska kolla med vetten innan man testar.
#4 enligt min läkare förlorar den verkan och biverkningarna kan bli kraftfullare… så jag skulle inte chansa iaf…
/Ingalill
*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*
Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

Kolla upp det i djurfass
Kerstin Carlzon S*Youngun`s
Medarbetare på Norsk Skogkatt iFokus
Gammal medicin ska inte användas
På förpackningen står hur länge medicinen kan användas. Efter det datumet ska den inte användas. Om man är osäker på hur länge en viss medicin går att spara kan man fråga på ett apotek.
Vissa förpackningar kan bara användas en viss tid efter att de har öppnats. För att kunna kontrollera att man inte använder den efter att tiden har gått ut, får man själv skriva på förpackningen när den öppnades.
Källa: sjukvårdsupplysningen
//Marianne