Svanstyp på utställning
Kan ngn förklara vad det finns för olika typer av svansar och vilken bokstav de olika svansarna har bifogat en bild. Jag är förvirrad. 
mvh
Camilla

Du har visst glömt bilden
Vet inte riktigt vad du menar?När det gäller skogisar så är det väl bara att den ska vara lång(helst till nacken) och att den ska vara buskig/yvig.
Jag förstår inte heller riktigt vad du menar!?
*** Sissi Johansson - S*Tam-Trion's ***
Vad jag förstår det som, så är det vilka förkortningar olika längder på svansen har. (Dock inte hos skogisar)
Men det finns ju stump osv… Hos vissa andra raser. Förkortningar och namn på olika svanslängder finns i stamtavlan eller på SVERAK's hemsida.

#1 Jag glömde kommatecknet. så här ska det vara: Kan ngn förklara vad det finns för olika typer av svansar och vilken bokstav de olika svansarna har, bifogat en bild. :-) (alltså att man ska bifoga en bild på svansen)
#3 Men de skriver ju Typ B ibland på svansen. Jag började fundera på om det var längden på stråna på svansen. men Typ b kanske är till skulderbladen då, eller?

Typ B? Står det så i bedömningen av en domare, eller hur menar du? Domaren som tittade på Jonna i Jönköping sa flera gånger att hennes svans kunde varit längre, men jag har inte sett några bokstavskombinationer i bedömningssedlarna på hennes svans. Senast hon ställdes ut var hennes svanslängd helt OK och fick Ex, med tanke på att skogkatternas svansar numer inte verkar vara så långa, men inte heller då angavs någon bokstav. Menar du att det står bokstäver, som B, i bedömningssedeln?

Mear du ekorre osv?
Typ B har jag aldrig hört talas om..

Har aldrig varit med om några bokstavskommentarer på svansbedömningen.

Kan det vara så att domaren bara skrivit otydligt, så det ser ut som det står "typ B" på bedömningssedeln? Eller har någon domare egna graderingar som denne använder sig av?
Jag har aldrig heller varit med att någon domare varken skrivit eller sagt någon slags bokstavsbeteckning för skogissvansar.
De enda beteckningar jag känner till är de för Manx och Cymric, men det är ju siffror.

Oj, ja antagligen kanske det är så att det har skrivits otydligt eftersom ingen annan har hört talas om det. Skönt! :-) Låter illa att ha en typ B svans..ungefär dom B-sidan av en LP .

Ha ha! Då Sjunger väl Jonna en kass B-sida då!
Men för att se hur lång/kort svansen egentligen är så måste man ju lyfta upp den mot skulderbladen, men det är det inte alla domare som gör.