corona F3
En oppdretter jeg kjenner har kjøpt seg en ny hanne, det viser seg nå at den testet posetivt på Corona og ble sagt at han var en F3 type.. Hun må jo selvsagt sende den tilbake,, men hva innebærer det at han er F3? noen som vet?

Har tyvärr aldrig hört talas om det.
Får man fråga varför det är så självklart att sända katten tillbaka? Det är nog väldigt få katterier som inte har coronabärare bland sina katter…
Ingen aning faktiskt?
De flesta (ras)katter har ju titrar för corona men jag har aldrig hört att man pratar om vilken typ av corona bara hur många titrar katten har. Nu var det länge sedan jag var på någon föreläsning angående detta. Då pratade föreläsaren om att det finns en hel massa varianter förstås men det verkade vara väldigt många…som kan leda till FIP av olika orsaker om man har otur.
Förstår faran när man köper in en ny katt då den utsätts kanske för en helt ny variant som den inte är motståndskraftig emot.

Hun må sende den tilbake ettersom hun ikke har corona virus i sitt oppdrett og venter kattunger… Tar ingen sjangser selvsagt.. Han har ikek hatt fysisk kontakt med hennes katter ennå..
Jeg prøvde å finne noe på nett ang F3, men det jeg fant handlet mer om hunder.. ( http://cat.inist.fr/?aModele=afficheN&cpsidt=2231894 )
Jag är bara nyfiken, vet att det finns katterier som siktar på att vara coronafria och jag tycker det är intressant att se hur de lyckas, och i så fall hur resultatet blir i katteriet.
Det är ju ingenting som är vanligt alls i Sverige för skogkatter iaf, och ordvalet selvsagt fick mig att fundera om det var vanligare i Norge. Har dock inte fått den uppfattningen, snarare att det är tvärtom. Men det är ju bara baserat på mig egen högst ovetenskapliga uppfattning…

5#Hun bor ikke i Norge og har impotert katten ( heller ikke den fra Norge) men håp om å skaffe nye linjer..
Tror ikke Norge har hverken mer eller mindre corona enn noe annet land, og de fleste katter vil vel få smitten i løpet av livet.. men man vil jo helst unngå det da.. særlig når man planlegger/ venter kull..
Katten blir omplassert til kosekatt ettersom oppdretter ikke hadde annledning å ta den tilbake heller viste det seg.. Han får en Hamster til selskap hehe..
Men…. Om katten var snygg och hade de "rätta" linjerna? Det skulle nog bli ett fruktansvärt inskränkt avelsmaterial, om man ska sålla bort alla corona-positiva !! Det är ju inte något som normalt är farligt, och sjukdomar kan man få likaväl. kanske mer, eftersom såna fria kattbestånd, lever väldigt skyddat, och inte får den motståndskraften, som de katter har som utsätts för lite av varje. Det är så med oss människor också.
Haha, ok, då förutsatte jag för alldeles för mycket som visade sig vara fel. Får tänka efter lite nästa gång… Jag tror nog mänden katter som bär på corona är likadan i Sverige och Norge, jag menade mängden katterier (om någon) som försöker hålla sig fria från corona och aktivt arbetar mot det.
Katter bör väl dock i regel få smittan redan som små kattungar, då en stor majoritet katter redan bär på det.

Jag har svårt att se hur det ska funka i längden att hålla sin uppfödning Coronafri ??