Vem betalar byte av förbund/transferavgift?
Om en uppfödare som är med i Sverak säljer en kattunge till en annan uppfödare i Sverige som är med i IDP, vem är det då som skall betala avgiften för transfern? Är det uppfödaren eller den nya ägaren? Jag bara undrar, eftersom det aldrig varit aktuellt tidigare och jag har ingen aning. Någon som vet?
Tack på förhand! :)
Logiskt låter det som köparen… det är ju köparen som väljer att byta "bolag"
/Ingalill
*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*
Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

Ja, jag tror också det, men tänkte det var bäst att höra med någon annan, då jag inte har någon erfarenhet av detta sen tidigare. Det är iofs ingen stor summa, så det är ingen större grej. Ville mest veta så att allt blir rätt.

Köparen betalar precis som #1 skriver.

när jag köpte en idpkatt så betalade uppf transferavg.
det är nog olika vad säljare själv tycker.. :)
i regel är det nog oftast köparen som betalar avg. tror jag:)
kan ju tycka att det egentligen är upp till uppfödarens sk service…

Har nu hört från flera håll att det är köparen som betalar. Men tack i alla fall för er hjälp.
#5 Ja, fast som #1 skriver så är det ju köparen som vill byta till IDP, inte jag. Jag hade ju nog hellre föredragit att katten varit kvar i Sverak. Men nu är det i alla fall en bra köpare där katten har det jättebra, vilket är det viktigaste och hon hade heller inget att invända emot att betala transfern :)
Då tycker jag du enbart ska sälja till dom som är med i Sverak.Sätt ut det i annonsen nästa gång.

Hej!
Jag tycker att man som säljare kan bjuda på den 100-lappen. Det är skillnad om det handlar om hiskeliga summor eller vaccinationer, men en transfer kostar inte mer än 100kr. I gengäld sparar man ju in den på annat, jag brukar t ex bjuda på medlemsskap i Skogkattslingan, men en del köpare är redan medlemmar där och inte sänker jag priset på katten med 100kr för det.. En del uppfödare bjuder på kattungepaket, medlemsskap i klubbar osv, andra gör det inte. Jag förstår att man vill ha riktlinjer att följa, jag tycker dock att det handlar om fall till fall. Om man köper en katt för t ex 5000kr så spelar väl inte 100kr mer eller mindre ngn större roll… Det är ju upp till var o en att göra det som passar en själv bäst.
mvh Malin

#7 Nej, det tänker jag verkligen INTE göra. Som jag skrev så är det viktigaste för mig att katten kommer till ett bra hem och det gjorde hon. Jag tänker inte vägra att sälja katt till någon bara för att de är med i IDP. Det är deras val, inte mitt och det respekterar jag, även om jag själv tillhör SVERAK. Det är ju inget som påverkar hur kattungen får det! Det enda jag tyckte var tråkigt med det, var att kattungen inte får ställas ut på Sveraks utställningar, men den kan ju ställas ut ändå inom iDP, även om de inte tycks ha utställningar lika ofta.
#8 Jag ville bara höra hur reglerna var, men om det är frivilligt att man kan välja att antingen köparen eller säljaren betalar, är det ju bra. Jag har redan gett mina kattungeköpare en hel del faktiskt och det kommer jag att fortsätta med :)
Till samtliga: Tack för hjälpen! Nu löser jag detta själv med köparen!