Behöver tips på........
Hejsan!
Jag ska köpa mig en ny kamera, är det någon som kan ge mig ett bra tips på en BRA sådan. Inte allt för dyr, runt 10.000 kr får den kosta.
MVH Malin
Oj, det finns många kameror du kan få för ca 10.000kr.
Hade du tänkt att du skulle köpa en systemkamera eller en vanliga kompaktkamera. En långzoom kanske?

Min (Anders) favorit är Nikon D80, som just nu går ner i pris eftersom nya modeller är på ingång. Annars är det ganska populärt med Canons instegsmodell D450, som är billigare.
Tipset är hur som helst att satsa på ett känt märke, som har mycket tillbehör. Tänk på att en extra blixt och några extra objektiv gör kameran mer komplett, och framför allt, att resultatet blir bättre än med medföljande optik/inbyggda blixten. Extern blixt är absolut att rekommendera! Kolla gärna på olika siter som tar upp valet om kamera. Typ: http://foto.ifokus.se/
// Anders

#2 Vet du Anders om D80 är fukt och dammskyddad?

Har inte jättegod koll på det, sorry… Fråga gärna på fotosidan här på ifocus

#3 Jag äger också en Nikon D80, jag vet inte om jag skulle säga att den är fukt och dammskyddad. Den tål normal hantering.
Jag skulle tipsa om Canon EOS 400D, som är Canons instegskamera. Eller Nikon D60, som är Nikons nya instegskamera.
Ett tips på objektiv är också att införskaffa sig är ett fast 50/1,8. Finns billiga till både Nikon och Canon.
Ett annat tips är att du går till en fotoaffär INNAN du bestämmer dig, och ber om att få känna på olika kameror. Hålla och provfota. För det finns andra bra märken än bara Nikon och Canon. Hade jag gjort det så hade jag köpt en Nikon från början och inte en Canon som jag först gjorde!
Jag har länkat till Canon och Nikon med kitobjektiv, teleobjektiv och tillbehör. Till båda dessa erbjudande borde du kunna köpa ett 50/1,8 också utan att överstiga 10.000 så mycket.
Hoppas det går bra i sökandet av ny kamera.

Tack för alla tips!