Honor och Hanar??
Om man har honor och hanar som man tänkt ha i avel.
Ok Tat från början,,
Engla och Bacardi ska paras, meningen var att även Augusta skulle paras med honom men i höst,, nu har det ju visat sej att Bacardi kissar lite varstans och då vill jag ju inte ha honom fertil hur länge som helst. Valde då att efter att 3 veckor efter att jag satt ut p-pillrena på Engla även sluta för Augusta.
Engla började löpa i förrgår sent på kvällen och går med rumpan upp från och med igår och Augusta tror jag är på väg in nu då hon beter sej som så..
Men hm nu till "problemet" Bacardi verkar inte fatta galoppen, Jag vet att vissa hanar inte vill para "sina" honor, men jag tänkte att eftersom han är ny på det här så kan det ju kanske bero även på det..
Har fått råd om att ställa honom bakom henne lite nu och då för att han ska lukta på henne men hm han skiter it totalt..
Han är ju fertill kan det vara så att han inte är "helt" fertil ännu. Han fyller 1 år i april. Skulle inte parat alls förän i april maj var ju tanken men eftersom han börjat kissa så vill jag inte vänta.. Kanske blir bättre när Augusta som varit med förr börjar löpa ordentligt eller?
Har ni något tips… Det är ju lite nytt för mej detta med egen hane.
Augusta och Engla är ju väldigt kärvänliga med varandra.. men heheh där blir det ju inga bebbar inte.. ;-)
Kan tillägga att jag har dom inte instängda i ett sk parningsrum eftersom han inte visar något intresse alls..
Kram och tack för svar..
//Linda
Ja, det är nog bara att vänta på att han fattar galoppen gissar jag.
Jessica, Sajtvärd på Norsk Skogkatt ifokus
S*SillyZone´s Norsk Skogkatt
Man kan inte göra så mkt mer än vänta tills han fattar galoppen som #1 skrev, men med Ozzy gjorde vi så att vi lyfte honom på plats *fniss* och lixom talade om för honom att såhär ska du göra, trampade lite med hans baktassar osv…. o efter en stund fattade han då gick det lixom upp ett liljeholmens ;)) och sen satt han som ett frimärke på honan resten av kvällen hehe, men det är ju såklart individuellt vad honan och hanen tillåter. Ozzy är ju sån att han gärna tar emot hjälp från "mamma" (mig alltså) men många hanar parar bara om de får vara ensamma… det är bara att prova sig fram.
Håller tummarna för att han fattar vad sm ska göras snart…
/ Sophia

#1#2 mmm hehe tack för svaren,, det ante mej att det bara var att vänta… :-)
/L

Det kan också vara så att det är mer intressant med en hona utifrån. T ex kan du testa att låta en hona bo hos en kompis till hon ska löpa och när hon gör det så kommer hon hem och luktar lite mer intressant.
Men det är möjligt att det är åldern som gäller. Luktar han mycket hane?

#4 nja jo sådär.. inte så mycket hane som man kan känna om hanar på utställningar och så,, men då är det ju flera oxå så jag vet inte säkert..
Men han kissar ju inne? skriker och gapar,, så nog är han välan fertil alltid,, men hm kanske inte tillräckligt fertil för att hajja kanske?!?!,
Jo visst skulle man kanske kunna låna ut honan men hm efterosm jag har flera katter så blir jag lite skraj att det ska bli osämja mellan dom om jag lämnar iväg henne för att sedan ta tillbaks henne vid löp.. en löpande hona in.. hm jag vette sjutton… men men,, kanske bara är att vänta och se… Tillslut fattar han välan förhoppningsvis..
Tack
//Linda
Jag skulle nog tänka efter både en och två gånger innan jag använde den hanen i avel.En hankatt som märker revir redan innan första parning är ju ingen god egenskap och tyvärr så är det ett beteénde som avkomman kan ärva.
Eftersom jag i min närmaste omgivning har sett detta problem så vill jag bara ge ett råd.
//Maggan

#6 tack för rådet, men jag kommer inte följa det.
Kan inte vara lätt för en hane att gå fertil bland 3 fertila honor heller..
Han kommer att få para,, frågan var bara när..
//Linda
Har funderat rätt mycket på detta med att avla bort hanarnas naturliga beteende som faktiskt strilning och vrålning är. Detta kan ju inte heller vara så bra då det kan leda till infertilitet osv….lite som att avla på honor med svagt löpbeteende.
Att ha avelshane är som sagt ingen dans på rosor;)…avelshonor markerar ju också gärna under löp.
Min Leo markerar inte än så länge…däremot pratar han rätt mycket *skrattar* men han har bättre röst än Ragna-Rök som lät högre på något vis…eller så har jag blivit härdad. En hane är ingenting jämfört med min värsta hona som löpte i nästan hela två veckor med korta intervaller…då är man bra labil till slut.
Funderar på hur mycket din hane kissar….är det så att han ibland sätter sig och markerar på saker eller är det fullt ut mastodontvärstinghane som bokstavligen sprayar ner allt han ser….den senare hade jag nog inte stått ut med men den andra kan man ju leva med då det är jämförbart med en löphona.

#8 Han sätter sej tack och lov, men hm hehe på fel ställen så som min mans jacka, i rentvätten etc etc.. på min dotters säng. I sonens garderob,
Men "bara" iaf på lättvättade saker.. (förutom sängen då)
Han sprayar som sagt inte och det händer kanske max en gång / dag,, ibland inte ens varje dag.
Men det blir ju lite jobbigt att dividera med mannen min om detta oxå.. :-)
Men visst är det så att köper men en hane kan man ju aldirg veta hur det ska gå. Jag ser honom i första hand som min gosegris och vill inte känna att jag blir irriterad på honom,, och sålänge jag inte blir det eftersom jag vet att det är för honom ett helt normalt beteende så får han gå.. Men så fort jag skulle känna minsa lilla irritation skulle jag kastrera honom, för jag tycker inte att det är meningen att han ska behöva känna det.. Och att sätta honom ensam någonstans finns inte,, han bor hos oss och där ska han vara vårt sällskap..
Fertil eller inte.. :-)
Han verkar dock lite "trög" vill inte som jag och vill INTE som Engla… *asg* en svårflirtad typ minann…
//Linda
Vi har skrattat gott åt Leo som försökte para i alla omöjliga ställningar här hemma men du skall veta att när när väl poletten trillar ner så löser det sig;)
Ett tips som du redan förstår är ju att katterna gärna kissar på saker i hallen som kommer in och luktar spännande…så kan man gömma dessa saker lite medans man har avelshane så underlättar det.
Sådana där (kisskydd)lakan man kan lägga i sängen som man brukar ha till barn brukar vara ett hett tips om man inte vill ha norra europas renaste säng;) Min huskatt(han var alldeles för ung när han kom till mig) kunde protestkissa ibland i sängen och då är det perfekt med sådana.
Lycka till med dina planer och det skall bli spännande att se barnbarnbarnsbarn eller vad det nu blir till Ragna-Rök;)
Hej igen Linda!
Att man får tips och råd säger inte att man promt ska följa dessa,men i bland är det bra att kunna ta till sig ide´er o tips i alla fall.man kan skriva ner o spara en del råd i entipsbank(en mapp på datorn )eller som jag själv,i en anteckningsbok.
Hm,såg att du annonserat ut katten som avelshane på blocket också .Skulle nog vänta med det också tills du fått första kullen och sett resultatet av hur kattungarna blir.
Som sagt,inget ont menat men ett tips från en lappkäring i norr.
kram Maggan
Ja, Ixatrixa, exakt samma tanke har jag haft länge. Detta med revirmarkering och "sjungande" efter damer, det är ju ett fullkomligt normalt beteende, att försöka avla bort det som inte passar oss, då följer även det med som vi vill ha kvar, t.ex att de är intresserade av honor, att de klarar av att para en hona och att de är fertila! Det går inte att avla bort bara ena halvan av sexualiteten. detta har nämligen skett inom hund, och det är inte ovanligt inom vissa raser att det är svårt att få hanhundarna att para, för dåligt intresserade. Även tikarna, värjer sig som galningar, även om dagen är hur rätt som helst. Vi människor vill gärna ha det precis på vårt sätt alltid, men ibland får man finna sig i det naturliga beteendet, det är inte alltid LÄTT att ha avelshane. Det kanske inte visar sig inom en generation, men om man fortsätter att tänka så, så kommer det.

Jag har ingen aning om det är "rätt" sätt att tänka men jag tror att det vore en idé att låta katterna vara ensamma med varandra. Speciellt om det är första gången för honan också.
När det gäller Ixatrixas och Zolas tankar om hanens fertilitet, så kan jag bara säga att jag håller med dom. Jag är övertygad om att det hänger ihop. Min hane parade ju en av mina honor som gick på piller. Hon visade inte något löpbeteende alls men han parade henne helt enkelt ändå. Som tur var så tog det sig inte eftersom jag var snabb med att få bort henne från honom. Han är av typen som verkligen vrålar. När det gäller kissande så kissar han på allt som han känner att han måste markera på. Nu bor han i ett eget rum i huset och där kissar han ALDRIG på någonting, trots att dom andra katterna går ut och in där. Det är HANS revir helt enkelt.
När det gäller hurvida avkomman ärver "kissandet" kan vi alla diskutera. Men när det gäller att hanen markerar innan första parning, som #6 skrev är jag av den åsikten att en hane behöver para. Om han inte får det så blir han frustrerad och kan givetvis markera mer än han annars skulle göra. Alltså inget som JAG ser som kontigt eller onormalt. Om hanen levt utomhus hade han sökt upp honorna, hur långt bort dom än bodde.
Lycka till med parningarna, det löser sig nog snart. /Sylvia
Först av allt vill jag skriva att jag inte tycker det är "dåligt" att avla på en kisse som strilar redan innan kastrering, i många andra raser strilar hankatterna hejvilt och man försöker så gott det går bevara rasen innan kasteringar ;-) Men vi med skogkatter är lite bortskämda med det.
Däremot anser jag absolut att det är ett beteende som jag skulle och tycker man bör försöka avla bort i viss mån. För det första så bör man ju tänka det "naturliga" -det är inte naturligt att en ettårig hane strilar redan innan han är redo att para, i naturen skulle en så ung och "omogen" hane jagas bort av starkare och etablerade hanar om han försökte inmuta ett revir… Det är inte illa om en etablerad hane (över 1½-2 år) strilar någon gång ibland… men om en hane som ej är könsmogen?
Dessutom tycker jag det är gott om strilfria hanar inom skogkatten-betyder det att vi har större problem med ofertilitet än andra raser? De hanar som man känner till är infertila, var de strilfria eller inte?
Att jämföra med hund känns lite vanskligt, då just om man ser till det "naturliga" så är de så skilda varelser -hundar har dels alltid varit flockdjur, där bara ett alfapar bör para, medan katter levt ensamma och alltid haft en mycket starkare sexdrift.
Nu är det ju så enkelt att det finns katter med enormt strilbehov, och de som inte strilar alls. Eftersom hankatter alltid är en bristvara i kattuppfödning (gissa varför ;-)) så känns det som det vore en dum sak att begränsa avelsbasen för. Även om jag själv inte skulle vara modig nog att köpa en hankatt efter en sådan pappa så betyder inte det att jag inte ser fördelarna i att så många hankatter som möjligt kan användas i aveln. (dessutom så köper jag ju heller inte katt för att hålla avelshane, och tänker man hålla avelshane är det mycket att tänka igenom innan) Däremot är det bara en av alla de aspekter man bör ta hänsyn till i aveln, precis som temperamentet. Jag skulle inte para med en honkatt som "löpstrilar" eller en honkatt som haft en pappa som strilar så pass mycket t ex. Men det är bara mina tankar…
#8 Nu e ja inte me. Vem lr villka försöker avla bort skogisens naturlia beteende? Va e de som säjer att om man avlar på en katt som inte strilar lr vrålar att de kan leda till infertilitet? Finns de nåra undersöknigar som visar att de e så?
#11 Ja håller me dej. Innan man lånar ut en hane e de bra å veta va han ger.
#14 Även om ärftlighet inte e bekräftat åt nåtdera hållet så väljer ja oxå hellre att köpa en hane effter en pappa som inte strilar så mycke.

Englaflickornas: Är du säker på att han inte har urinvägsinfektion?? Protestkissar?
Han kanske inte alls är helt fertil ännu!
Men däremot könsmogen, är ju även på väg att bli vår och därmed ljusare ute.. marskatter du vet.. *ler*
Vissa hanar är inte redo att para förräns de är 2år t.o.m, medans andra hanar kan para och få kattungar redan när de är 7mån..
Kan skilja enormt det där ju..
Vore jag som du skulle jag iaf kolla upp så han inte har urinvägsinfektion, då kan de sätta sig överallt och kissa just för att det gör ont…
Bor ni i lägenhet lr hus?
Har ni så ni kan stänga sovrummen och hallen?
Kan ju vara bra och även plocka bort grejer från golven som han gillar..
Många katter gillar mjuka saker att kissa på, likaså plast….
Hoppas det löser sig och att han fattar galoppen snart!:)

#11 och #15 ja jo både ja och nej anser jag,, det finns ju faktiskt dom som bara har hane/hanar där tanken är att låna ut,, hur vet man då innan vad han ger?
Skillnad? Javisst eftersom i mitt fall är det ju inte så.. Men jag tycker iaf att det är ett svagt argument, jag har ej heller sagt att jag inte ska ha honom själv först, eller? -----att jag har annons ute 'r för att folk ska få se honom och se vad som finns,, sedan att jag har honom på blocket var mer precis då en panikgrej,, men det säger INTE att jag skulle ha honom till vem som helst bara för det..
Äh hehe jag tänker inte försvara nåt som inte behöver försvaras.. :-)
#16 nja jag tror inte att han han uvi, heöt säker kan man ju såklart inte vara med men det sker i intervaller detta kissande,, på "väl" utvalda saker..
Nu när Engla löper hej vilt så aja nja han parar inte ännu då men han kissar inte heller nånstans,, om det sedan har ett samband vette sjutton,,
Men visst kan det ju vara så att han är könsmogen för det ÄR han.. ;-) Men kanske inte fertil.. om det nu är skillnad men han är oskuld och det är ju oxå Engla.. så det får välan ta den tid det tar då.. kan ju inte påskynd detta iaf jö.. :-)
//Linda
Linda…om du vill annonsera din hane när var hur så är det ju bara din ensak…varför skall man inte tala om att möjligheten och tanken finns om det sedan blir något av eller när det blir av är väl en helt annan sak…
Ibland blir jag lite fascinerad av hur mycket tid folk lägger ner på att hålla reda på andra och vad de gör.
Mina andra åsikter tänker jag inte äns försöka argumentera om…ORKA säger jag bara…jag tycker o funderar helt enkelt.

#18 BRA!!

#18,,, tack.,… och mycket bra skrivet….
/Linda

Står i ylva sockelbergs uppfödarbok ju att bäst är att para en hona på ca 3 dygnet i löpet, jag räknar då från "höglöpet" då honan går med rumpan upp.. och att innan dess kan det om man har otyr bli så att det är för tidigt och att det då skulle orsaka skendräktighet,,
men om det är senare i löpet då? det står det ingenting om,, jag har sökt och kollat ang det på många ställen,, även frågat en god vän som inte heller visste mer än jag.. ;-)
Frågar då någon här.. när jag endå är i full gång med att fråga grejjer.. ;-) Likväl som det kan vara för tidit i ett löp,, kan det oxå vara för sent för att det ska bli nåt?
Kram Linda

putt putt.
Ingen som vet nåt?
//L

Det borde ju vara så att det kan bli försent parat i ett löp o att det inte blir något. Jag är väl ganska bortskämd med min hona som löper starkt o bra i flera dagar. När hon var hos hane och skulle bli av med oskulden tog det några dagar innan de lyckades men det blev ju fem fina ungar. Så då borde det även gå att honan blir dräktig i slutet. Haha ja vad velig jag e då=)))
*kram* på er från oss
Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!
S*Luddhuvet´z
Jag tror helt enkelt att hon menar att det är enklast att få till en parning då…min erfarenhet är att de honor jag har haft på besök tex som kom precis när löpet startade…lät inte hanen komma till lika fort så jag har märkt att det helt enkelt är bäst att åka med honan typ dag två i löp…vad som kan hända är väl att det helt enkelt inte blir några ungar om man kommer sent i löpet…men jag tror inte att det är farligt på någe vis.
#18 trisst att du inte vill diskutera va du skrev i #8:"detta med att avla bort hanarnas naturliga beteende som faktiskt strilning och vrålning är. Detta kan ju inte heller vara så bra då det kan leda till infertilitet" jahar alldrig hört att avel me hanar som inte strilar kan leda till infertilitet. Va ja vet så har de funnits hanar som strilat å inte stirlat länge. å jag blev nyfiken var du hört det för ja vill alltid lära mej mer. Men tydligen får man inga svar här även om man vågar fråga.