Norsk Skogkatt iFokus

Norsk Skogkatt

Etikett03-avel-genetik-uppfödning
Läst 3781 ggr
exemerikas
0

Rätt look?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vad är egentligen rätt look om man endast tar hänsyn till ögon och huvudform?

Enligt standardbeskrivningen skall skogkattens huvud vara trekantigt med stora öppna och något snedställda ögon. Men ofta diskuteras vad man föredrar - tex den vassa, den brutala eller den mer neutrala looken. 

Ögonens form påverkar enligt mitt tycke looken väldigt mycket och är de djupt satta ser katten oerhört grym och läcker ut, men då stämmer det ju inte med rasbeskrivningen, eller?

En del äldre skogkatter blir ganska breda i ansiktet och då försvinner ju intrycket av trekant. Likaså om nospartiet är väldigt brett och kraftigt. Rätt eller fel enligt standarden?

Lyssnar man till vad domarna säger på utställningar så får man lika många besked som det finns domare-beroende på vad de föredrar eller hur de tolkar standarden.

Som ny uppfödare tycker jag att detta är svårt och vill ju inte bidra till att avla fram "fel" look utifrån endast vad jag tycker är önskvärt. Jag skall ge två exempel, båda med en snygg look enligt mitt tycke men med helt olika uttryck.

Ge gärna respons med bilder på vad ni där ute tycker att man bör sträva efter enligt standarden.  

Första killen är 9 månader gammal/Marika

exemerikas
0

Nästa kille är 5 1/2 månad på bilden-inte lika brutal men närmare standarden kanske????

exemerikas
0

En bild till på kille nummer ett/

exemerikas
0

och ett till på kille nr 2

mariamia
0

Åhh Marika jag älskar Reené…. *puss*

/Mia S*Eklövet´s

exemerikas
0

Visst är han tjusigRäcka ut tungan

mariamia
0

Hmm här är min kastrat hona på 2 år snart som verkligen breddat. Hon har en virvel på nosen som förvillar lite men… Jag gillar hennes look, synd att det inte gick att få en kull efter henne..

guldparlans
0

#6 tycker hon är sagolik! Gillar hennes look jättemycket nu när hon har breddat lite hon har verkligen blivit en snygg skogkatt

//Maria

Uffe
0

Jagh ar inte själv skogisar, men jag har gått assistent jag vet inte hur många gånger och hört utlåtande om skogisar.

Looken ska, tycker nog de flesta, vara lite vilt fräck och full i f-n.

Absolut inte söt

Mulan
0

Hej!

Kan bara ge min egen syn o tolkning av saken, så här kommer den.. Skrattande

Först o främst så står det i standarden att huvudet ska vara triangelformat, med liksidiga trianglar. Av naurliga skäl så ser en yngre katt längre ut i nospartiet (och bör helst vara det också i mitt tycke) just för att katten ska bredda som vuxen och det är först som vuxen som katten ska ha triangelform med lika långa sidor. Rak profil är i mitt tycke oerhört kännetecknande för rasen, och en skogis med spikrak, snygg profillinje är något av det vackraste jag vet!

Vad beträffar ögon o grym look så finns det mycket som förstärker den skarpa looken, inte minst en mörk eyeliner, svartmönstrade katter har i mina ögon alltid en fördel i form av detta.. Jag tycker om oval öronform, men gillar inte katter med en rak övre ögonlinje, som gör att de då ser lite "ledsna" ut.. Djupt liggande ögon kan ge enorma problem och jag tycker personligen att ett visst djup är ok, men inte när det blir fööör djupliggande ögon.. Det är inte trevligt att se.. För små ögon är heller ingen större hit… Shantaram (på bilden) har i mina ögon en fin look, lagom grym o ändå rätt ögonform. En viktig sak att tänka på är att (precis som ngn påpekade i ett tidigare postat inlägg om looken) om katten kisar lite så ser den grymmare ut..

mvh Malin

Mulan
0

Ps Kan tillägga att Shanta i bilden ovan gärna kunde ha lite längre näbb.. OskyldigDs

Ixatrixa
0

Jag skulle vilja tillägga en sak som jag har tänkt rätt mycket på….då jag personligen föredrar det alerta uttrycket när katten är igång dvs vid lek..i viss mån kan ju detta uppfattas som ett sött uttryck….många skogisar får ju en grym look när de ligger ner och tar det lugnt men så fort vippan kommer fram så förändras ansiktsutrycket. Trots då att ögonen blir öppnare när den tittar på något så vill man ju ändå ha det snedställda ögonlocket markerat över ögat så det inte blir en rund och stirrig blick.

En del skogisar har också mycket päls i ansiktet vilket också kan ge sken av att ögonen ligger djupare.

vettan
0

Vad som står i rasstandarden är en sak och vad sedan domarna tycker en helt annan eller? Ibland upplevs det så av många. Jag tycker om en vild look. och som Malin skrev här ovan inte ledsna ögon och inte djupt liggande. Med en RAK profil och en trekant. Jag har ibland svårt att se trekanten på alla Tycker att det kan bli lite Main coon likt ibland med för rektangulär form. Men den perfekta katten finns väl inte?
Här är en bild på Sir Maxwells Yatsie hon har en vass blick. Jag älskar hennes ögon. Hon har också en fin trekant med rak profil och  kraftig haka. Hon behöver breddas lite mer och få något större huvud.

vettan
0

Här är IC Oxiekullars Ceasar. Han har lite mildare blick, men kan också ha rovdjurslook.

Theernligans
0

Hej ! Ja vi har också lärt oss att en skogis ska ha en vild look Förvånad

Här kommer EC Sir Maxwell´s Adelaide / Alma Kyss

Theernligans
0

och här kommer lillasyster Sir Maxwell´s Paradis / Moa Kyss

Hälsningar Gunilla

av Edelmann(N)
0

wowwww…. vilken katt Flört

Av Edelmann(N)

www.avedelmann.net

fjellans
0

#13, det var en bra lodjurslook, den gillar jag

av Edelmann(N)
0

Tycker jag också.

Av Edelmann(N)

www.avedelmann.net

av Edelmann(N)
0

Far och dotter tillsamman…… Glad

Av Edelmann(N)

www.avedelmann.net

guldparlans
0

Jag gillar ju min Cadillacs look

//Maria

av Edelmann(N)
0

Här kommer en bild på.

Eilert ( kattungen ) som är son till Tia ( till höger ) och Tia som igen är dotter till min Bela ( vänster ).

En mysig familjebildFlört

Av Edelmann(N)

www.avedelmann.net

Mylingens
0

Här en tjej från oss som jag tycker har den rätta looken ihop med bra trekantsform. Det är S*Mylingens Cocheta och ägare är Monica, S*Poimandres. //Kaisa

guldparlans
0

och Looken på Armani är inte helt fel den heller Oskyldigfast ibland har han en förmåga att se så snäll utSkrattande

//Maria

av Edelmann(N)
0

Ja han är jättefin Flört

Av Edelmann(N)

www.avedelmann.net

guldparlans
0

TackSkrattande

//Maria

vettan
0

#14 Alma mmmmKyss. Hon Har look!!! Yatsies halvsyster

exemerikas
0

#8 Håller med - skogkatten skall inte se söt ut!

#13 Ja gode tid - ser vild ut så det räcker. Mycket snygg katt!

#14 Vilken tjejj - ser jättefin ut (vild och farlig)Förvånad

#20 Också en katt jag gillar!

Jag tycker också att skogkatten skall se vild ut, dvs grym och farlig. Det är den looken i osannolik kombination med det milda temperamentet som lockat mig till denna ras. Och det verkar som om många håller med.

Med så många uppfödare av en och samma ras finns ju en risk att standarden tolkas godtyckligt och att looken spretar snarare än blir mer enhetlig- om ni förstår vad jag menar. Och jag tycker att jag ser många avelskissar med s.k "mer snällt" utseende där ute.

Ush, nu kanse jag sticker ut hakanGenerad men jag tycker diskussitionen är viktig och lärorik.

Skulle vara spännande att höra någon med en annan åsikt ang. looken! Strävar vi efter en för grym look idag så att vi kommer farligt nära Main Coonen kanske!

Vänliga hälsningar Marika

av Edelmann(N)
0

Jag tycker min Tia har den bästa looken av mina….hihi

Och hennes pappa…

Av Edelmann(N)

www.avedelmann.net

av Edelmann(N)
0

pappa Bela ( Bamse )Glad

Av Edelmann(N)

www.avedelmann.net

exemerikas
0

#29 Goding! Vilken färg är han?

fjellans
0

Grym look.
S*Fjellan's TiaMaria

av Edelmann(N)
0

# 30

Han är: blå tabby Flört Mammas lilla Bamse….hihi

Lägger en bild till här.

Av Edelmann(N)

www.avedelmann.net

av Edelmann(N)
0

en till….

Av Edelmann(N)

www.avedelmann.net

av Edelmann(N)
0

åååå… vad vacker Glad

Av Edelmann(N)

www.avedelmann.net

vettan
0

#33 fin kille!Skrattande

fjellans
0

#33 -34.
de samma, om dina katter Flört

Margona
0

Min Amadeus är kanske lite för ung för att ha den perfekta looken. Men han är redan en fin kille enligt mig.

ofnordicdesign
0

Mumma, mer eller mindre perfekt look…

SillyZones
0

Jag gillar min Ozones look. Här är en bild på henne.

Jessica, Sajtvärd på Norsk Skogkatt ifokus
S*SillyZone´s Norsk Skogkatt

SChamuels
0

Här kommer en bild på min Dizorinas Yoshiko.Hon ser kanske inte så grym ut än,hon är bara bebis ännu:)

Men rak profil vill jag lova att hon har el vad tycker ni?

Mvh Susann

fjellans
0

#40,Susann,,,   ja, den var skitsnyggOskyldig
//Rita

SChamuels
0

Jaha här kommer då bilden på henneSkrattande

SChamuels
0

#41 hahahahaha ja eller hurSkrattande

Florinellas
0

IC S*Sannafjällets Flora, vars look matte gillar.

SChamuels
0

#44 Snygging där….Kyss

Froydis
0

For meg så handler look mye om det som kommer innenifra katten også. Øyenformen kan beskrives, men det som gir skogkatten det lille ekstra, kommer innenifra den. Du skal se "skogen i blikket" og det blikket er desverre mangelvare.. Mange katter har riktig øyenform (og den skal ikke kunne forveksles med Maine Coon) men ikke mange har det riktige blikket som var der på de gamle kattene..

Florinellas
0

#45 Tack =))

jaanuska
0

Här kommer vår EC S* Mighty Claw's Garion,som vi tycker har ganska grym lookGlad

jaanuska
0

och här kommer vår S* Micehunter's Island Jack,som också har grym look.

Eithels
0

Här kommer ett barnbarn till #48, S*Milda ma Tildes Klara Solgull som jag tycker har rikigt snygg look. Lite grym fast ändå väldigt feminin…

Eithels
0

Här är PR S*Swingcat's Epcot C som har en lite öpnare uttryck men som är lika snygg för det!

Kronängens
0

Beating Heart #39 Vild och vacker, precis som de ska va'!

Anita-
0

Ohh, Flora I love you….. You got the look….citat " Per Gessle"

Labolina_73
0

Augusta.. :-)

Labolina_73
0

Och Maja

Sissi
0

Här kommer en bild på min Tryffel.

*** Sissi Johansson - S*Tam-Trion's ***

Sissi
0

…och här är en på Mary.

Anne-Lie
0

En bild på min GIC Mighty Claw´s Ce´Nedra. För övrigt syster till #48 Garion.

SillyZones
0

#58 Fantastiskt fin!! Kyss

Runsviks
0

Håller helt med dig Anita#53.
S*Sannafjällets Flora #44 är vacker.
Jag gillar även S*Runsvik's Jeff Beck

av Edelmann(N)
0

Titta på hon här då Glad

Beliza av Edelmann(N)

Av Edelmann(N)

www.avedelmann.net

av Edelmann(N)
0

Mer Beliza.

Av Edelmann(N)

www.avedelmann.net

av Edelmann(N)
0

mer…

Av Edelmann(N)

www.avedelmann.net

av Edelmann(N)
0

ännu mer.

I dag är hon en jättestor flicka på 6 kilo Glad

Av Edelmann(N)

www.avedelmann.net

Sissi
0

#62 Mmmmmums!

[diana]
0

Jag tycker min Chad har en fin look.Glad

Frostvikarna
0

Jag lämnar även här ett bidrag på en vacker skogis, S*SIlverfårans Bombadil n 09 24… Jag tycker han är vacker och har en otrolig blick.(Jag är helt opartisk förståsFlört)

IngerH
0

Jag tycker det är snyggt med breda huvuden. Det heter ju liksidig trangel i standarden.
Mitt bidrag är S*Mighty Claw's Dunyazad ytterligare syster till Garion #48 och Ce'Nedra #58, heja mamma Ozca!

EddaM
0

*ler* Kan man bli fräckare än så här?

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z

Kronängens
0

#69 Underbar bild!

Margona
0

#64 Nu har jag sett bilderna på henne och kan bara säga vad fin hon är.Glad

Margona
0

Här en annan bild på S*Frostvikens Amadeus

SillyZones
0

En ny bild på Ozone för dagen.

SillyZones
0

… Och en till…

Florinellas
0

# 53 Hahaha och du är ju inge partisk alls =))) Men tack, både för beröm och för att hon fick bli min !

#60 Tusen tack, Jeff är oxå supersnygg!

Labolina_73
0

#73 och 74 supersnygg ,, .. :-)

SillyZones
0

#76 Tack! :-)))

Teres
0

Här kommer min GIC S*Skvaderkatten´s Frej
Om blickar kunde döda Glad  han har en mycket elak look tycker jag

Teres
0

GIC S*Skvaderkatten´s Adam  

Looken gör väligt mycket på en röd katt tycker jag. Färgen isäg gör dom extra söt. Jag tycker Adam har fin look

Teres
0

IC S*Awanatha´s Lapiz lazuli

vackra look tycker jag, men endå en femenin sådan.

Labolina_73
0

#79  du vet vad jag tycker va? Flört dina andra e oxå fina men……

Buskateigen
0

her er et bilde av min avlshunne..

Buskateigen
0

..og her er et bilde på hennes datter Isis av Buskateigen (N)

Jeg liker hennes look veldig godtGlad

LittleL
0

Puttar upp denna tråden igen. Kanske finns det fler vackra katter med snygg look som vill visa upp sig? /Sylvia

Margona
0

Den här killen tycker jag är väldigt fin, lite partisk kanske då han är son till min katt.

Mizzi
0

Ja jag tycker ju min kille har en fin look  så klart  ….OskyldigGlad

Jag bara löööööw him, han har verkligen en baouta stor plats i mitt hjärta  KyssKyssKyss

Mizzi
0

Oj inte så bra bild som jag trodde man ser inte öronen så bra Generad

Hella
0

Så här står det i standarden;

Huvud: Form, triangelformat med alla sidor lika långa, med god höjd sett i profil, pannan lätt rundad, lång rak profil utan brott i linjen (inget stop)

Haka; kraftig

Ögon; Form: stora och ovala, öppna med ett alert uttryck
färg; alla färger är tillåtna oavsett pälsfärg.

Jag har själv en kastrathane som har rak överlinje på ögonformen eller som många säger djupt liggande ögon och jag kan inte påstå att han ger ett alert uttryck. För mig är detta inte heller en grym look, snarare en trött och ledsen look och jag tycker inte att det överensstämmer med standarden.

BlueBlond
0

#88 Håller med dig om att det uttrycket inte stämmer överens med standarden, inte enligt min tolkning iallafall. Jag tror jag kan gissa vem som är pappa till honom utan att titta på stamtavlan.

Garion har ett så läckert uttryck, han är en sådan katt som får mina nackhår att resa sig Kyss Tycker även att mamma Ozca har en härlig look

Kronängens
0

De ovala, snedställda ögonen och blicken gör förvisso mycket för skogislooken, men utan öronen på rätta stället och en tydlig trekant saknas det alldeles för mycket för mig. Rak profil och haka är också nödvändigt för en vass look.

Jag visar en bild på en katt med fantastisk trekant och vackra öron. Det är S*Kattfarmens Vale Viggesson. Det är hans ägare och uppfödare Anna Egertz som tagit bilden.

Jotta
0

#90 Hihi. Den bilden är förbluffande lik den här bilden på Blomman som jag har tagit.
Skrattande

Jag har fler bilder på Blomman om du vill ha.

Frost
0

Jag tänker gå emot strömmen och inte alls hålla med.

För det första (för mig) vill jag göra en skillnad på "grym" look, och "alert" eller som jag gärna säger "vild" look. En maine coon ska ha grym look, en skogkatt ska ha vild look och jag vill kunna skilja på raserna enbart på looken. så för mig blir det inte rätt fast en katt kan se jättegrym ut. faktiskt blir det helt fel. Jag brukar jämföra det som när man är ute i skogen och träffar på ett djur. Det är en alert look, den ser mig, men samtidigt inte rädd, utan självsäker. Så vill jag att mina skogkatter ska se ut Kyss Jag är inte mycket för jag-ska-slita-dig-i-stycken-looken.

Det är väldigt lätt att få fram grym look genom något djupliggande ögon, något tätt satta ögon och framför allt för vinklade ögon (standarden säger faktiskt lätt snedställda) men det blir inte helt rätt. Jag tycker också det är viktigt att få till avståndet mellan ögonen och själva placeringen i huvudet.

Däremot så, nej, jag tycker inte att huvudformen är så viktig för att få fram rätt look. För att få fram en bra helhet av skogkatt, ja, men inte enbart för looken.

Men jag vet att detta är en fråga där många tycker olika Flört

Draken_old
0

Jag är inte förtjust i den "grymma" looken som ofta är: för skrå ställda och djupt liggande och ofta har en rak övre linje. Eller till och med både rak över och under linje..
Jag vet med mig att om jag måste välja mellan ett par  för skråställda eller ett par för runda ögon så väljer jag hellre det något för runda. ( Men jag jobbar på det Cool)
Ett öppet och alert utryck är viktigt för en bra skogis look.
Och jag tycker att enbart ögonen ska ge rastillhörighet.
Men att de övriga attributen ska förstärka.

Försökte hitta några riktigt bra ögon. Och dessa kom nog närmast. Fast bilden är tagen lite från sidan..

Froydis
0

Holder med deg jeg.. og har sagt det før i denne tråd. Looken ligge rikke i øyeform eller hodeform, men den kommer innenfra katten… Skogen i blikket!! ikke i formen på øynene..

Vittra
0

#92, #94
Skulle med glädje vilja se exempel på vad ni menarFlört

Kan ha helt fel i min tolkningen av skogisblicken…men dessa pojkar får mig bara att smälta…

Denna katt är 6 år

Vittra
0

..medans denna katt är.. 11veckor

/Vittra

Sissi
0

Min kastrat hane Tryffel tycker jag har en otroligt fin look, och jag bara älskar hans gröna ögon.

Draken_old
0

#95 ögon form tycker jag om!
# 97 har i mitt tycke (ialla fall på bilden) för rak linjer på den undre ögonlinjen. Det blir för mig inte ett öppet utryck…
Men väldigt vacker färg! Mums!
/Kattis som just nu är extremt ögonfixerad ;-)

Merlyn
0

Jag bara älskar Innars uttryck Skrattande

Frost
0

#95 Det skulle inte falla mig in att påstå på något sätt att du har "fel" tolkning av skogisblicken… även om den inte överensstämde med min.

Däremot undrar jag exakt vad det var du ville ha exempel på, (vad jag inte tycker om, eller vad jag tycker om ;-)) Men jag kan säga att dina katter är helt i min smak (ögonmässigt iaf) med möjligt undantag för #96, bara för den är så ung än, så jag vet inte hur den kommer se ut som vuxen.

Jag bifogar en bild på ögon som i mitt tycke har bra form. Nu är katten liite slapp, så överlinjen är något hängande, men det får duga.  

Men ibland så kan looken överskrida formen. En katt (bara sett på bild då) som jag tycker har en sådan härlig skogkattlook är Giovanni Bizzaro av Hulder, jag vet ju inte hur han såg ut "på riktigt", men på bilderna rent formmässigt har han väl kanske en lite annorlunda form än jag föredrar, trots det tycker jag han är en så vacker katt, och så mycket skogkatt- han har också i mitt tycke ett bra avstånd mellan ögonen i ett breddat huvud…

Kronängens
0

#91 Sorry, jag har helt missförstått vem som tagit bilden förstår jag!  Generad 

Vill gärna ha fler bilder på Blomman. Skickar PM.

/Susanna

LittleL
0

Jag har lånat en bild i en annan tråd. Hoppas inte ägaren tar illa upp??? Kände att denna bild hörde hemma i denna tråd också. Bilden är på S*Vildmarken´s Bosco alias "Bagheera". Han har helt ljuvliga skogkattsögon och en för mig mycket tilltalande look. *mums* /Sylvia

Bagheera

zygotan
0

Håller med #100, Gino var en helt fantastisk katt, med en look och ett uttryck som är svårt att hitta idag.

Jag har förmånen att äga ett barnbarn till honom och här är hon, hennes påbrå går inte att ta fel på.

//Annika

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.