Norsk Skogkatt iFokus

Norsk Skogkatt

Etikett08-skogkattens-hälsa
Läst 1038 ggr
Seerath
0

Frustration över hcm-test

Ibland är det tungt att bo norrland. Jag har en fröken här hemma som löper genom sina piller (får redan var femte dag) så vill para henne så snart som möjligt. Ringde därför till veterinären i början på februari någon gång och satte mig på kölistan för hcm-testning. Fick veta att han kommer upp 17 mars nästa gång och tänkte att det var ju lämpligt. Ringde upp idag för att höra hur det ser ut och fick veta att jag inte fått någon tid för att det var många sjuka som fick förtur (inget fel i det!) och att han bara skulle vara där en dag så det fanns helt enkel ingen möjlighet nu men att han kommer upp igen i slutet på maj. Jaha, men hur gör jag nu då med min kåta hona och frustrerade hane?

kerstin2181
0

Du kan få min tid här i Örebro den 2/4Flört jag behöver inte testa Dogge innan Juli

Kerstin Carlzon S*Youngun`s

Medarbetare på Norsk Skogkatt iFokus

Seerath
0

Lite långt borta kanske men tack iaf. :D

Kronängens
0

Det låter jobbigt. Jag bokade en tid för tre veckor sedan och var iväg idag, men normalt resultat, puh. Bor i Göteborg.

erspers
0

Jädrans vad typiskt..synd att det inte finns fler som testar för HCM uppåt landet..

//Stefan

Seerath
0

Ska testa ringa till Ö-vik imorgon och se hur det ser ut där men vet inte hur jag ska ta mig dit utan bil. Är jobbigt nog som det är med 3-4 mil bort. :(

erspers
0

Ännu bökigare blir det ju utan bil förståss Ledsen..vi bor i Gävle-trakten o har iaf tre ställen inom en 20 mils radie som testar för HCM..Uppsala,Västerås + Sala..

SillyZones
0

Ja, jag vet precis hur det är! Här har vi inte haft någon som testat sedan oktober 2006. Sundsvall 20 mil är närmast annars. Jag hoppas det kommer upp någon nu i vår, vår klubb jobbar på det.

/Jessica

Jessica, Sajtvärd på Norsk Skogkatt ifokus
S*SillyZone´s Norsk Skogkatt

WesthKiowas
0

Jag hade parat dom i alla fall! Testa kan du göra sen om du känner att du måste.

Mvh Camilla Glad

Besök gärna min hemsida S*WesthKiowa's Norska Skogkatter

Kattungar planeras!

Vettarna
0

#8 Är det inte en rekomendation att man testar katterna FÖRE parning, inte efter om man KÄNNER FÖR DET.

Hur ska man om man testar efter parning kunna motivera en köpare att köpa en katt som ej är testad och tänk om det skulle visa sig att det finns HCM hur gör man då med dom söta kattungarna?

Bengan-A
0

#9 Man kan ju kika på historien på föräldrarna och se hur det är där om de nu är fria från HCM. Om jag förstått det hela så finns det väl en ärftlighet när det gäller HCM, finns det då en HCM fri historia på föräldrarna, och kanske ännu längre bakåt så kan väl det vara till hjälp, eller har jag fel? Jag menar nu om den situation uppstått som Seerath beskriver.

Sen är det väl så att HCM testar man en katt så kan den ju vara fri, men ett år senare utvvecklat HCM, så testa är givetvis bra, men man får ju inte facit till kattens hela liv för det.

Skulle det sedan vid en HCM testefter parning visa sig att det finns HCM så får väl kattungarna säljas med avelsförbud. Det brukar väl vara så det går till när defekter upptäckts.

Mvh Bengan

Seerath
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag föredrar att testa före parning för att vara på den säkra sidan men det som inte känns bra i det här fallet är ju att hon inte mår bra av att hålla på och smålöpa konstant och det blev nu drygt två månader till nästa chans till testning, jag skriver chans för jag vet ju inte säkert om jag kommer med då heller. :(
Det viktigaste för mig är ändå att katten mår bra och det får mig att bli väldigt osäker om vad som är bäst i det här läget.

Vid sånna här tillfällen önskar jag att jag bodde söderut och hade flera ställen att välja mellan på flera olika datum…

Anne-Lie
0

Flytta till Västerås vetja! Jag ringde på fredagen och fick komma på tisdagen veckan efter. Cool

LenLass
0

#10 Bra skrivet. Ja här uppe är det inte så tvärenkelt, vi fick vänta 3 turer innan vi fick komma (runt 4,5månader). En rekomendation är vad det är. Dina katter har ju bra resultat på HCM-testerna bakåt i stamtavlan så jag skulle nog bekymmra mig mer för att lilltjejen sliter ont då hon löper hela tiden, DET är inte hälsosamt. Inget säger att du får HCM-avkomma för att hon inte testas innan inte heller att hon inte får det så……..

Ixatrixa
0

Jag tror att det är viktigast att man gör det man känner är rätt…alla gör vi på olika sätt.

Har ju sådan tur att jag bor typ 5 minuter från ett djursjukhus.

Jag antar att min frustration över att ej ha tillgång till jour utan att behöva åka till Norsholm känns ganska fånigt om man jämför;)

Jag har inte heller testat mina innan parning men skall göra detta längre fram. Jag är fortfarande inne i en grubblerifas om detta. Funderingarna går ju lite om duktighetsfaktorn som jag känner med vissa saker tex avmaskningen som kanske egentligen är en dålig jämförelse men lite känner man ju så inför detta.  Men alla vill vi ju vara seriösa uppfödare….ibland undrar jag dock om våra katter får betala ett väl högt pris för att vi skall vara duktiga.

Känner att om jag skall börja med HCM test så tycker jag även andra test är minst lika viktiga som tex njurproblem som jag tycker det pratas skrämmande lite om i vår värld.

LenLass
0

#14 Skönt att det finns fler i grubblerifasen!

Argentum
0

Synd att det kanske är lite långt och blir drygt om du inte
hade bil, för Lennarst Nilsfors kommer till Härnösand 18 mars

Men det är ju iallafall närmre än västerås, sthlm,
uppsala, örebro och allt vad det pratades om Flört

När jag i höstas fick reda på att han brukar komma hit till våran veterinärmottagning ringde jag på en gång och fick tid
vid nästa tillfälle han skulle komma och det var bara
några dagar emellan.

// Sussi

SillyZones
0

Bara en litet OT fundering som spinner vidare på smålöpande hela tiden. Får katten p-piller men löper i alla fall? Och om hon inte får p-piller så kanske det är bättre att ge p-piller då? Hur som helst, om hon nu får p-piller och löper hela tiden i alla fall, hur ska du lösa detta i framtiden, ta några kullar tätt…? Hur gör ni som har problem med detta?

Mvh/Jessica

Seerath
0

#17 Hon får p-piller var femte dag men har fått ett nytt råd jag ska testa, förhoppningsvis klarar hon sig bättre då. Jag tror att problemet delvis uppstår pga min hane för när jag har flyttat på honom så har det inte varit lika märkbart. Kan också orsakas av årstiden antar jag? För hon löpte första gången i höstas och det var först i januari som problemet började fast svårt att veta då hon är så ung än. Har även hört att visas honor inte tål p-piller så bra så kommer testa ha henne utan piller och se vad som händer, men det blir först när pojken varit kastrat ett tag.

Får se hur jag gör i framtiden, beror lite på hur hon verkar må då.

SillyZones
0

Ja årstiden kan ha med saken att göra. min äldsta hona löper inte alls på hösten, men på våren sätter det fart.

Kattilaforsens
0

Ja, när det gäller HCM-test är det en klar fördel att bo i Stockholm. Jag ringde idag för att boka tid för test av två katter och hade kunnat få komma med dem redan nästa vecka. I april fanns det även kvällstider så det nappade jag på.