Norsk Skogkatt iFokus

Norsk Skogkatt

Etikett03-avel-genetik-uppfödning
Läst 678 ggr
ariel
0

Begränsade kullar/hona

Hejsan…

Jag undrar vad ni härinne tycker är en rimlig gräns,,,

hur många kullar tycker ni att en avelshona ska ha innan kastrering?

Nu ser vi till honor som inte går ner sej under löp,,,

Ha en trevlig fortsatt kväll,,,

MVH*Marina*

Marina/ S*Karmskogen's

Ägd av 6 Norska Skogkatter

Labolina_73
0

jag tycker att 10 är för många iaf… *asg*

njä men allvarligt,,, det beror ju lite på "anser jag" oxå lite hur många utan avkommorna som går vidare i avel. och om allt går som det ska såklart under förlossning etc etc..

men hm njä jag vet inte,, kanske 3-4 eller?

Svarar iaf här även fast vi pratat lite om det innan,, men hahaha vi kom ju ingen vart med det iaf…

kram L

Mezzo
0

allt beror ju på.. hur länge går honan i avel? hur många avkommor ger hon per kull? hur många går vidare i avel? är det några återkommande defekter i kullarna? livmoderinflammationer? skvätter hon vid löp? löper hon kraftigt? ofta? går hon ner sig vid löp? vad ger hon vidare i avel? är hon en bra mamma till sina kattungar? tar hon hand om dem ordentligt? tillräckligt med mjölk? hur äter hon själv?
går hon ner sig mycket vid/efter en kull? hur snabbt återställer hon sig efter en kull?

finns tonvis med frågor man kan ställa sig själv ;)

men en hona går ju oftast i avel i en del fall tills hon är 6-7-8år..
säg att hon då får en kull per år från att hon är 1år.
det blir ju ändå inte så många kullar, 5-6kullar ca.  :)

tror det också är viktigt att inte göra samma kombinationer hela tiden heller, finns de som tar 3-4-5 kullar med samma föräldrar, vad ger det för genspridning då? blir inte så roligt i längden, samma stamtavlor liksom..

finns såå otroligt många aspekter när man väl börjar klura på det hela :) man kan ju fundera tills det börjar ryka ur öronen på en *ler*

Froydis
0

Jeg mener at fire eller fem er nok. Men det kommer jo litt ann på hvor mange avkom det blir også, og hvor mange som går til avl..

Jeg bruker regelen max 2 kull på tre år jeg.. synes den er grei. Og 6-7 år i avl er nok..

Mulan
0

Hej!

Det beror ju på honan, utbudet av katter och vad hon ger och hurdan hon är som avelshona samt vad man själv har för avelsmål. Själv gillar jag inte att ha honor på piller för länge, bättre att de får ett par tre kullar och sedan får bli kastrater, men det är oerhört individuellt så det är svårt konkret komma fram till en siffra..

mvh Malin

ariel
0

Tack för era svar…//Marina

Marina/ S*Karmskogen's

Ägd av 6 Norska Skogkatter