Ekorrsvans
Vi är ett nystartat cornish rex-katteri som just laddat upp vårt hem med ett gäng fantastiska rexar. En av våra honor har dock visat tendenser till sk. Ekorrsvans (onormalt krökt svans). Vi vet ingenting om ekorrsvans mer än att det är något som dyker upp här och var och förekommer i ett antal raser, däribland norsk skogkatt.
Någon som har stött på detta? Vet någon här något om ekorrsvans? Vi skulle bli väldigt tacksamma för mer info och eventuellt åsikter kring användandet av ekorrsvansade katter i avel.
Mvh
S*My Twiggs
Twiggie Dessjack, My Twigg´s Cornish rex & Design
www.mytwiggs.com

en ekorrsvans ligger väl mer över ryggen och sen krökt???
sök här på forumet, fanns ett inlägg för inte alls så längesen med bilder också.
men det är inte sååå vanligt med det hos skogisar. :)
jag har inte haft det på nån av mina skogisar, men finns någon här på forumet som har en katt som har det, Mulan kallar hon sig här. Hör med henne! Tror hon har satt sig in i ämnet rätt väl!
/M

Hör med Malin på S*Vildhjärta´s hon är duktig på ekorrsvans. http://www.vildhjartas.se/

#2: Malin på Vildhjärtas är ju hon som e Mulan här på forumet.. ;)

Jag vet att i USA har dom avlat fram en ny ras utifrån huskatter med ekorrsvans/ringtail. Dom kallas för American ringtail och är godkänd i TICA: http://www.americanringtail.com/ på den sidan står det också lite teori om genetiken bakom svansen.
Min svärmor har en huskatt som dom hittade i skogen som kattunge som har ringsvans. Det är ingen defekt på skelettet som svansknick utan dom kan ha svansen rak men föredrar att rulla upp den över ryggen.
Om det inte står med i rasstandarden som ett fel, och att ni kollar hos en vet att det inte är en defekt på svanskotorna så tycker jag nog att ni kan avla på henne. Ev ungar men krökt svans får ni sälja till sällskap. Fast lita inte till mitt ord utan fråga andra Cornish-uppfödare, det är mitt tips.
Vet om en Bombay-uppfödare som hade fått ringsvans på en del av sina kattungar fast föräldrarna inte hade det.
Tackar för alla tips, kattvänner!
Pussa på lurvisarna från oss!
// S*My Twiggs
Twiggie Dessjack, My Twigg´s Cornish rex & Design
www.mytwiggs.com

#4 Jag håller inte med dig. I rasstandarden för Norsk skogkatt står inte att katten ska ha svansen ringlad upp över rygg och ner mot sidan, men å andra sidan står det heller inte att den inte får ha det. Det finns nedärvningsbara icke önskvärda egenskaper inom alla raser (och inte alla är skelettdefekter), och personligen tycker jag att ekorrsvans definitivt inte är en egenskap som man ska avla på om inte katterna ska ha ringlad svans (t ex enl. American ringtails standard). Sedan har jag inte ngn susning om hur avelsbasen ser ut på Cornish, men bland skogisar så tycker jag nog att vi har ett såpass brett utbud att vi inte behöver avla på ekorrsvansar. Däremot så kan man ju avla på syskonen (om deras svansar är normala), och följa linjerna o se vad som händer.
Från England har jag pratat med en uppfödare vars ekorrsvansade hona har fött flera kullar med olika hanar och där många av ungarna har ekorrsvans, i Spanien har det fötts ekorrsvansade skogisar från föräldrar som inte har ekorrsvans (men där en del av de i stamtavlan återfinns i stamtavlor med andra ekorrsvansar) och i Danmark finns det uppfödare vars ekorrsvansade honor haft enorma svårigheter vid förlossningen p g a att en överutvecklad muskulatur vid svansroten har gjort att kattungarna inte kunnat födas normalt.. Här i Sverige finns det inte så många som pratar om det men några har använts i avel och jag följer deras avkommor o avkommors avkommor med stort intresse.. 
Mvh Malin