Tandköttproblem
Har ni tandköttproblem hos era katter och i så fall vad gör ni? Borstar ni tänderna på katterna? Jag har en med tandköttsproblem och har nu börjat borsta tänderna på katterna. Ni som borstar tänder, upplever ni en förbättring? Jag har en med svullet, rött tandkött som dessutom blöder litet när jag borstar. Jag vill ju inte att detta ska bli värre!!
/Jessica
Jessica, Sajtvärd på Norsk Skogkatt ifokus
S*SillyZone´s Norsk Skogkatt

hej!
Jag borstar tänderna lite då o då på mina sedan ett par månader.. Det kan blöda lite ur tandköttet på en av damerna då o då, men det är som det ska enligt vet, bara att hennes tandkött är ovant vid tandborstning.. Så jag fortsätter o hoppas att det är bra för kissarna. Hanen som sövdes senast hade i a f ingen tandsten vid dryga två års ålder, men jag vet inte om det är vanligt eller ovanligt, så jag fortsätter gnugga o se vad som händer..
mvh Malin

Bra ämne! Vad ska man använda för tandborste då? Ingen tandkräm va?;) Tänkte om det kanske finns någon särskild tandkräm hos vet. för katter eller så??
Min skogis Mezzo luktar ju peck ur munnen och enligt vet. så bör jag börja borsta hans tänder..
Flertalet veterinärer jag pratat med säger att detta är vanligt på skogkatter, alltså tandköttsproblem och senare även FORL…
Så det gäller nog att börja borsta i tid och lämna in dem då och då för tandstensborttagning skulle jag tro =)
/Malin

Tandköttsproblem, kan även smitta över till andra katter i hemmet, smittar via matskålar, dock inte FORL.. detta medicineras med Flagyl
Kerstin Carlzon S*Youngun`s
Medarbetare på Norsk Skogkatt iFokus
#3 Smittar tandköttsproblem och behandlas med flagyl??
Jag har en katt med kraftig tandköttsinflammation. Åkte till veterinären och naturligtvis kunde det vara ett tecken på " FIP&FAP&DITT&DATT"!! De sövde henne och gjorde rent tänderna och tog biopsi på tandköttet. Fick svaret på biopsin att det tydde på foderallergi!!!???!! Katten har ingen klåda eller pälsavfall överhuvudtaget! Så nu går hon på Flagyl, Cortison & Hill's d/d. Men jag ifrågasätter starkt foderallergi…Nån annan som har erfarenhet?/Helena
#5 Det låter konstigt…
Vad gäller tandkräm så på hundar säger dem tandkräm utan flour, samt låglöddrande…

#2 Jag har tandpasta till min ena katt med köttsmak, den kan man köpa i djuraffärer. Jag använder en el-tandborste, ibland en vanlig babytandborste (från 0-2 år).
Jag läste någonstans att det ska finnas tandpasta som bryter ned karies i kattmunnar men jag har inte kikat vidare på det.

#4 ja, tandköttsinflammation, kan smitta över på andra katter i katteriet, via matskålar/vatten, och den kan behandlas med Flagyl, alla katter måste behandlas samtidigt, och behandlingen kan ta upp till en månad, jag vet ett flertal, som har detta problem, smittar inte på utställning eller så
#8 Ah, ja jag har ser ju att alla är angripna mer eller mindre… Det kanske behövs en kur då.
/Jessica

Jag har hört att katter som dricker hårt vattendvs kalkrikt får karies lättare!? Någon som kan bekräfta eller förkasta?
För 15 år sedan sa veterinären att man kunde ge brosk eller ett segt köttben till katterna för att de skulle få bättre tandhygien, de skulle slita lite för maten. Jag vet att jag gjorde det i mellanåt och hade inga problem med mina kattmunnar. Idag kör man så hårt med torrfoder att man inte tänker på det!

#9 lovar att du inte är ensam om det problemet, har sett foton på katter här på fokus, som inte ser så kul ut i munnen, men kanske är det så, att man inte tänker på det, innan det brutit ut ganska hårt.
Karies och tandköttsinflammation, är helt olika saker
Ja, jag kan inte påstå att de är så jättehårt ansatta, det är som en röd rand runt tänderna, inte vansinnigt svullet eller så. Men jag ska genast höra av mig till vet och höra om vi behöver en kur flagyl!
/Jessica

Enligt Karen Lisager som förläste på Sverak-seminariet så är det bättre att låta bli att borst tänderna på katten om man inte borstar dom VARJE DAG. Bostar man bara typ 1g/vecka så rör man bara upp bakterierna i onödan. /Sylvia
#13 hur ska man komma till rätta med problemet då? Borsta varje dag? Eller hade hon någon annan åsikt? Jag kan inte låta bli att tro att mina katter skulle hata mig om jag borstade deras tänder varje dag.. haha!
/Jessica

Borsta tänderna på katterna varje dag? oj oj, då måste jag gå ner i tid på jobbet=)
#15 Haha, begär att få gå ner i procent på din tjänst! "Varför då?" undrar arbetsgivaren… "Jag måste borsta tänderna på mina katter" Haahaaa!

#14 Hahaha, ja. Det blir till att sluta jobba, tänkte jag. OCH gå upp mycket tidigare på morgonen så att alla katterna är borstade och klara när jag ska gå och lägga mig igen på kvällen.
Ja, hon menade att borsta VARJE dag eller låt bli. /Sylvia

Hm, tja, det måste jag fundera på, både 1 och 2 gånger på, eller reklamera katterna, då jag inte visste att jag måste borsta tänderna på dom varje dag, oj oj

jag har ju en katt som har problem med tänder och tandkött och jag ger alla katterna plaque of som man stör på maten jättebekvämt och ger en bättre andedräkt dessutom:) sen så borstar jag tänderna på bright som har lite sämre tandkvallité än dom andra med en tandkräm som e spec för katter och hundar som man köper i sin lokala djuraffär. med leversmak:) den går hem utan protester.

Jag ger mina katter ben varje dag och alla har fina tänder.Todd som är äldst är snart sju år och han har kritvita tänder och fint ljusrosa tandkött.
Stolt ägare till tre La permer
här finns lite diskussioner om plague off
http://www.kattforum.se/viewtopic.php?t=120032&highlight=plague+off
#20 finns inte en chans att mina katter skulle gnaga på ben, annars vore det en bra sak!
/Jessica

Corsydol som finns på apoteket är väldigt bra . Man tar lite på en tops och tar försiktigt längs tandköttet några gånger i veckan .
MVH/Suzan
Jag har fått precis samma rekommendation som #23 av min veterinär. Doppa en topz i vatten och sedan i Corsydol och stryk över tandköttet. Var dock beredd på att katten kan börja fradga för att den tycker att smaken är obehaglig.

Jeg har været til flere foredrag hos den eneste special uddannede tanddyrelæge vi har i DK, Jens Ruhnau, og han siger, at for at det skal have en effekt, så skal man børste tænderne på katten hver dag. Katten skal børstes med en blød, børnetandbørste og man kan enten bruge det specielle tandpasta der findes til dyr eller aloe vera tandpasta. Dog er det ikke alle katte der bryder sig om tandpastaen:-) Og man har samme gode effekt uden brug af tandpastaen:-) Desuden er det vigtig at huske at man IKKE må bruge den tandpasta vi selv bruger, da katte ikke tåler flour særlig godt OG de heller ikke danner caries som vi kender det hos mennesker.
Vi har børstet tænderne hver dag på vores katte siden Maj 2007 med gode resultater.
Siden vi er begyndt at fodre vores katte med daggamle kyllinger, som vi begyndte på i Juli 2007, er kattenes tænder generelt blevet bedre og i dag børster vi IKKE tænder på alle kattene mere. Specielt de katte som er MEST begejstrede for de daggamle kyllinger har de bedste tænder.
Jens afholder gerne kurser, faktisk er de kurser han har afholdt på hans egen klinik helt gratis for de klubber der har henvendt sig:-)
I kan se Jens's hjemmeside her:
http://www.tanddyreklinikken.dk/215-faglig_kompetence.htm
Mvh Carli

Där ser ni att man ger katterna dagsgamla kycklingar i Danmark!Det var många som inte visste det och knappt trodde på mig Carli, då jag berättade att det faktiskt förekom hos uppfödare i Danmark. Jag vet inte om någon gör det i Sverige. (Vissa ger dock BARF-diet med rått kött och råa köttiga ben och då bland annat råa kycklingvingar, men då är det oftast de som varit frysta, samma sort som människor äter och köper i affären i frysdisken) Kan du inte förklara varför ni gör det. Är det för att de ska få mat som är så lik det de äter i naturen som möjligt? Visst är det så att det är ihjälgasade kycklingar som ni köper & ger dem, med fjun och allt på? De där små söta gula kycklingarna, tror jag inte att många av oss vill se katterna slita i bitar över hela golvet. Inte ens om de är döda då katterna får dem. Men ni kanske ger dem det i uterastgården?

Jag skulle med glädje ge mina katter dagsfärska pippifåglar om det bara fanns att få tag på.
Mina BARFAs ju även kattuungarna.
Stolt ägare till tre La permer

Det kanske man kan köpa från svenska slakterier eller hönsfarmer. Eller kanske från någon bonde som föder upp. Tuppkycklingarna brukar ju "sållas bort" och gasas ihjäl eller malas ihjäl i en "köttkvarn" redan som dagsgamla, då de ej är "lönsamma".

Hmm mon jeg skulle starte en ny tråd ang. daggamle kyllinger? Det må jeg hellere:-) Jeg laver en ny tråd og så vil jeg se om jeg kan få svaret på alle dine spørgsmål:-)
/Carli

Har försökt ge mina katter rent kött, bl.a kyckling-vingar, -lever, -hjärta, men de vill knappt ens lukta på det. Hur får ni katterna att äta dylikt?? Eller är mina bara kräsna?!
/Monica

Jeg ved ikke helt hvorfor vores katte ville spise kyllingerne anden gange, når de ikke var så begejstret for det første gang. Men måske det faktum, at David var så begejstret for kyllingerne var en medvirkende årsag? Der vr god flere der nærmest "kastede" sig over kyllingerne, så måske va instinkterne bare mere i orden hos dem end hos de andre af vores katte? Vi har også givet hakket oksekød til kattene fra tid til anden og det er de også meget begejstret for. De får også kaninkød en gang imellem og det er også et hit, men der er også nogle af kattene som ikke kan lide kaninkødet overhovedet.
/Carli

#3 Men kjære, Flagyl er jo en spesialisert antibiotika for mage-tarm infeksjoner!!!!!!

Jag har oxå haft flagyl till tandköttsproblem.
#32 Kopierat från fass:
Exempel på tillfällen då Flagyl används: Vid infektioner i bukhålan; Crohns sjukdom i aktivt skede; vissa infektioner i slidan samt infektioner som utgår från tänderna.

#33 helt korrekt, har varit hos 2 olika veterinärer, och båda har gett Flagyl till kompisen katt

Ja der ser du!! da har den flere bruksområder den også.. Smaker pyton og er vanskelig å få i kattene ihvertfall!!!! ( og i barn hehe)

Ni som fått Flagyl, fick ni tabletter eller oral suspention? Anledningen att jag frågar är att det verkar som min britt har fått tandköttsinflammation…

Någon som kan berätta om de fått oral suspention och i så fall vilken dos? Vet. jag var hos var högst osäker vilken dos som skulle ges och på apoteket visste de inte heller, eftersom detta är människomedicin i första hand.
En liten rapport.
För litet mindre än en månad sedan så bytte jag foder till Royal ORAL och under denna tid har jag slutat med tandborstning för att få ett rättvist resultat. Jag kan meddela att svullnaden och rödheten kring tänderna har reducerats med ca 50%.
Mvh/Jessica

Tack för tipset Jessica! Upptäckte precis att min 8 månaderskille hade irriterat tandkött. Visserligen kom jag på honom i går med att gnaga på en kapsyl…. men går det inte ner är ju Royal Oral enkelt att testa.
/Lena
/Lena
#39 Vassego